Hyppää pääsisältöön

Levyllinen ongelmatonta kauneutta?

Erica Nygård soittaa huilua Vaasan kaupunginorkesterissa ja Niels Burgmann soittaa urkuja Helsingin Matteuksen seurakunnassa. Yhdessä he ovat jo pari vuotta kartoittaneet huilu-urku-duon repertuaaria, ja nyt valikoineet uutuuslevylle lähes yksinomaan kaunista musiikkia. Ratkaisu sopii soitinyhdistelmälle ja muusikoiden ominaislaadulle, mutta entä kuulijalle?

Momentum / Nygård & Burgmann
Momentum / Nygård & Burgmann Uudet levyt

Kauneuden painottaminen 1900-luvun musiikissa on vaatinut lievää kikkailua. Poulencin sonaatin ja Widorin sarjan piano-osuudet Niels Burgmann on sovittanut uruille, että ohjelmassa olisi jotain tunnettua. Muilta osin ohjelmisto painottaa suomenruotsalaista sävellysperinnettä, jossa tonaalisuuden arvo on pysynyt korkeana. Jack Mattsonin ja Niels Burgmannin pikkukappaleet ovat niin hempeitä, että Lars Karlssonin uustonaalinen romantiikka tuntuu niiden rinnalla jämäkältä.

Erica Nygårdin huilussa on kantava ja miellyttävä ääni. Vibrato on kiinteämpi ja kauniimpi kuin monella vanhan polven huilutähdellä ja intonaatio rikkeetön. Virtuoositekniikkaa Nygård ei pääse juuri esittelemään, paitsi ehkä Poulencin prestossa, jonka diskanttihelinä tehoaa. Oikeastaan täyteläisten melodialinjojen kontrolliakin voi pitää huiluvirtuositeettina, ja se Nygårdilta luonnistuu.

Yhtä osaava on Niels Burgmann Laihian kirkon urkujen ääressä. Yhteispeli huilistin kanssa on oivallista sekä rytmisesti että rekisteröintien suhteen. Vankka yhteissoittokokemus kuuluu siinä, kuinka tarkasti Burgmann saa toteutettua sovituksensa atakkivetoisista pianostemmoista.

Levykokonaisuuden arvoa omissa korvissani kuitenkin alentaa esteettinen velttous. Pari modernimpaa tai särmikkäämpää pikkuteosta kaiken kauneuden seassa olisi antanut lisää ulottuvuuksia huilun sointiin ja pitänyt kuulijan mielenkiintoa yllä. Toisaalta antaumuksellisesta soitosta kyllä kuulee, että nimenomaan tällainen musiikki resonoi Erica Nygårdin ja Niels Burgmannin sieluissa, miksei siis kuulijankin.

"Momentum". Francis Poulenc (sov. Niels Burgmann): Sonaatti huilulle ja pianolle. Jack Mattson: Cavatina e vivace. Niels Burgmann: Diptyque. Lars Karlsson: Recitativo et aria. Jehan Alain: Aria. Charles Marie Widor (sov. Kortmann & Burgmann): Sarja huilulle ja pianolle. - Erica Nygård, huilu, ja Niels Burgmann, urut. (Alba, ABCD 439)

Kuuntele Uudet levyt 26.2.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Huippuammattilaiset upeasti Ellington-amatööreinä

    Levyarvostelu

    Duke Ellington kokosi uransa lopulla kolme hengellisen musiikin konserttia, joissa hänen oma jazz-idiominsa yhdistyi gospeliin ja kirkkomusiikkiin. Sopraano Anu Komsi ja multi-instrumentalisti Marzi Nyman ovat vuosien mittaan esittäneet teoksesta omaa versiotaan, joka on nyt saatu myös Alba-yhtiön levylle. Komsi ja Nyman ovat rohkeita ja monialaisia, mutta joutuvat levyllä laajan mukavuusalueensa rajoille - ja tekevät äimistyttävän hienon levyn siitä huolimatta tai juuri siksi.

  • Peteris Vasks - lisää samaa mutta alttoviululla

    Levyarvostelu

    Jos tuntee Peteris Vasksin, Latvian lahjan mystiselle minimalismille, BIS-yhtiön uusi Vasks-levy ei yllätä, muttei myöskään petä. Paatokseen asti tunteellinen, selvälinjainen ja tukevasti tonaalinen musiikki virtailee jälleen kerran hiljaisuudesta tuttujen huippukohtien kautta kauniimpaan hiljaisuuteen. Mutta on sillä oma arvonsa, että alttoviulisti Maxim Rysanov ja Sinfonietta Riga toteuttavat Vasksin idiomin niin kuin pitää.

  • Vivaldi-projektin laaduntarkistus - priimaa pukkaa!

    Levyarvostelu

    Vuonna 2000 levy-yhtiö Naive alkoi levyttää Torinon kansalliskirjaston Vivaldi-kokoelmassa käsikirjoituksina säilyneitä teoksia. Maailmanluokan esittäjistöt ovat tähän mennessä taltioineet kuutisenkymmentä levyä, ja nyt projektissa debytoi ranskalainen barokkiorkesteri Le Concert de la Loge johtajansa, viulisti Julien Chauvinin kanssa - ja laatu pysyy.

  • Laulu antaa Lindbergille ryhtiä

    Levyarvostelu

    Magnus Lindbergin teokset ensilevyttää yleensä Radion sinfoniaorkesteri, ja niin nytkin, vaikka uutuuslevyn teokset Lindberg sävelsi hiljattain Lontoon filharmonisen orkesterin residenssisäveltäjänä. Alkusoiton tapainen Two episodes sekä pitkä vokaaliteos Accused eivät paljasta Lindbergin työkalupakista uutuuksia, mutta lauluteoksen ryhdikkyys saa odottamaan tulevaa oopperaa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua