Hyppää pääsisältöön

Areenan käyttö rikkoo ennätyksiä

Matkapuhelin kädessä. Puhelimen näytöllä Ylen kuukausikirje.
Matkapuhelin kädessä. Puhelimen näytöllä Ylen kuukausikirje. Kuva: Yle / Jussi Nahkuri Yle Areena,Yle Tunnus,Asiakaskirje

Areenan käyttö kasvaa kovaa vauhtia. Tammikuu oli monessa mielessä huippukuukausi.

Tammikuussa Areenan käyttö ylitti siirretyllä tietomäärällä mitattuna kaikkien aikojen ennätyksensä. Tammikuussa Areenasta toistettiin kaikkiaan 30,1 petatavua video- ja audiosisältöä.

Yli 30 petatavua on mykistävä määrä. Jos siirrettyä tietoa jotenkin yrittäisi konkretisoida, niin yhden kuukauden aikana on siis siirretty datamäärä, joka on enemmän kuin 100 000:n tyypillisen kaupassa tällä hetkellä myytävän tietokoneen yhteenlaskettu kiintolevykapasiteetti.

Areenasta suoratoistetun tiedon määrä kehitys 2012-2019
Areenasta siirretyn datan kehitys kuukausittain vuosina 2012-2019. Areenasta suoratoistetun tiedon määrä kehitys 2012-2019 Yle Areena,suoratoisto,verkkovideot

Siirretyn datan määrä on ollut jo useita vuosia tasaisessa kasvussa. Vuonna 2013 Areenasta siirrettiin kuukaudessa noin yhden petatavun verran. Kuudessa vuodessa siirretty tietomäärä on siis kasvanut kolmikymmenkertaiseksi. Samassa ajassa Areenan käyttäjämäärät kuukausitasolla ovat kasvaneet muutamasta kymmenestä tuhannesta yli kahteen miljoonaan.

Tammikuun käyttömääriä ja tiedonsiirron kasvua selittävät toisaalta suositut draamasisällöt (esimerkiksi Tuntematon sotilas ja Nörtti: Dragonslayer 666) ja toisaalta käyttötapojen muutokset. Areenan sisältöä katsotaan yhä enemmän äly-tv-laitteilla, joilla katsotaan juuri elokuvia ja sarjoja eli muodoltaan pitkää sisältöä, mikä taas tarkoittaa suurempaa datan siirtomäärää.

Areenan suurimmat käyttömäärät saavutetaan kuitenkin lähes säännönmukaisesti suurten urheilutapahtumien yhteydessä. Viime vuoden talviolympialaiset ja kesän jalkapallon MM-lopputurnaus näkyvät molemmat Areenan tiedonsiirtokuvaajissa selvinä piikkeinä.

Joskus piikit ovat todella korkeita ja teräviä. Viime sunnuntaina Seefeldin hiihdon MM-kisojen miesten parisprintin alkaessa tv-lähetyksessä kehotettiin katsojia siirtymään Areenaan. Tämän seurauksena Areenan käyttäjämäärä kasvoi nopeasti moninkertaiseksi. Piikki onnistui luomaan sellaisen määrän rajapintakutsuja, että yksi Areenan rajapinnoista ei ryntäystä kestänyt ja osa käyttäjistä ei päässyt katsomaan Areenan live-lähetyksiä. Suurin osa kuitenkin pääsi ja tämän tuloksena Areena rikkoi toisen ennätyksensä. Sunnuntaina nimittäin Areenasta yhtäaikaisesti siirretyn tiedon määrä rikkoi 800 gigabittiä sekunnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa selvästi yli 100 000 yhtäaikaista käyttäjää. Kaikkiaan MM-hiihtoja sunnuntain aikana katsoi arviolta 250 000 eri katsojaa.

Areenan rajapintakutsut 24.2.2019
Areenan rajapintakutsut Seefeldin parisprinttikilpailun aikana. Areenan rajapintakutsut 24.2.2019 Yle Areena,suoratoisto,verkkovideot
Kommentit
  • Ystävyyttä ja hämäräbisneksiä Areenassa – kuusi asiaa, jotka yhdistävät kasarin ja ysärin seikkailusarjoja

    Kuusikko ja kuoleman varjot sekä muut sarjat Areenassa.

    Kalakukkoreseptin ryöväävät rosvot, huumerahojen perässä oleva prätkäjengi ja muut hämäräbisnekset houkuttelevat lapsia ja nuoria selvittämään rikoksia. Yhdeksän kesäistä jännitysohjelmaa on julkaistu nyt Areenaan ja ne ovat katsottavissa vähintään vuoden ajan. Listasimme kuusi asiaa, jotka yhdistävät näitä seikkailuja.

  • Areenan käyttö jatkaa kasvuaan

    Areenan käyttö on vuoden aikana kasvanut kovaa vauhtia

    Kesän lähestyessä on hyvä tilaisuus katsoa, miten Areenan käyttö on kehittynyt. Ja kehitystä selvästi on. On ilo huomata, että suomalaiset ovat ottaneet Areenan aiempaa aktiivisempaan käyttöön monilla eri laitteilla. Areena on edelleen Suomen arvostetuin verkkopalvelu ja suositumpi kuin esimerkiksi kansainvälinen suoratoistojättiläinen Netflix.

  • Kirjautumalla enemmän irti Yle Areenasta

    Kirjautuminen helpottaa Areenan käyttöä

    Areenaa on jo jonkin aikaa muutettu ohjelmakirjastosta henkilökohtaisesti jokaista käyttäjää palvelevaksi video- ja audiopalveluksi. Henkilökohtaisuus toteutuu erityisesti silloin, kun käyttäjä kirjautuu Areenaan. Yle Tunnus on monissa Ylen palveluissa käytössä oleva kirjautumispalvelu, jonka avulla käyttäjä voi tunnistautua ja saada parempaa henkilökohtaista palvelua.