Hyppää pääsisältöön

Miten maailma pelastetaan? Helmikuun ketterässä demossa opittiin yritysten vastuusta globaaleissa haasteissa

Mikä on digitaalisen asiakaskokemuksen tilanne tällä hetkellä? Jotta voimme vastata maailman meille asettamiin haasteisiin, miten yrityksien on omaksuttava uudenlaisia toimintatapoja? Helmikuun ketterän demon puheenvuorot ovat katsottavissa Areenasta.

Tiedätkö sinä, mikä tekemäsi työn vaikutus on maailmaan? Hanno Nevanlinna kannustaa ottamaan selvää

“Kaikissa organisaatioissa, joissa puhutaan ketteryydestä, puhutaan viime kädessä siitä, ettei maailma ole ikinä muuttunut yhtä nopeasti kun nyt. Saman voi ymmärtää myös niin, ettei maailma tule ikinä muuttumaan yhtä hitaasti kuin nyt. Se kuvastaa paremmin sitä, että kyseessä on kulttuurin muutos, mikä pitää saada rakennettua.”

Futuricen perustajajäsen Hanno Nevanlinna puhuu siitä, miten yritykset voivat vaikuttaa maailmaan positiivisesti. Esimerkiksi hän nostaa ilmastonmuutoksen, joka tulee hänen mukaansa muuttamaan yritysten toimintaa väistämättä. Poliitikkojen säätämät lait ja verouudistukset muuttavat toimintaympäristöä, kuluttajat muovaavat puolestaan käyttäytymistään. Samalla teknologiat kehittyvät - jos ei omassa organisaatiossa, niin varmasti jonkun muun.

“Neljäs vaihtoehto on, ettei kukaan tee mitään, mutta silloin maailma muuttuu ja pakottaa yritykset muuttumaan. Kaikki tiet vievät siis roomaan, jotain on pakko tehdä joka tapauksessa”, Nevanlinna painottaa.

Samalla myös yhteiskunnallinen vaikutus alkaa olla päivittäinen osa markkinointia, eikä pelkästään ilmastonmuutoksesta puhuttaessa. Sama koskee esimerkiksi sitä, miten vaatefirmat kertovat kierrätyksestä ja hoivakodit vastuullisuudesta.

Ensimmäisenä liikkuville on paljon voitettavaa, kun taas jälkijunassa tulevat joutuvat kärsimään. Nevanlinnan mukaan moni vierastaa turhaan ajatusta siitä, että yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta tehdään liiketoimintaa.

“Tottakai voimme tehdä sillä bisnestä, ja siihen meidän talousjärjestelmä viime kädessä perustuu. Itse asiassa, mitä enemmän sillä tehdään bisnestä, niin sitä parempi se on maailmalle”, Nevanlinna uskoo.

Kulttuurin kehitys lähtee yhteisestä vastuunkannosta

Oli muutoksen syy sitten digitalisaatio tai poliittisten järjestelmien muuttuminen, organisaatiot tarvitsevat jatkuvasti oppivan, eteenpäin pyrkivän ja rohkean yrityskulttuurin. Nevanlinna teroittaa, että muutos tarvitsee taakseen koko organisaation, ei pientä siiloutunutta porukkaa.

“Tyypillinen tapa on palkata nuoria sillä ajatuksella, että noin, nyt meillä on teidät, ruksi seinään ja se on hoidettu. Johtajat eivät ymmärrä, että heidän pitää itse muuttua. Lopulta kaikki on siitä kiinni.”

Muutosta tehdessä voi helposti turhauttaa, jos oman työn jälkeä ei hahmota konkreettisesti. Nevanlinna on törmännyt siihen ongelmaan, etteivät työntekijät tiedä, mikä heidän tekemien projektien todellinen vaikutus on. Maailma kun sattuu olemaan kompleksi systeemi, jossa vaikutukset eivät ole lähimainkaan suoria, vaan hyvin vaikeasti hahmotettavia.

“Viime kädessä uskon vahvasti siihen, että kulttuurin kehitys lähtee siitä, että kaikki kantavat vastuuta ja tekevät päätöksiä. Jos on tietoinen, niin on samalla myöskin vastuullinen. Voimme hakea työkaluja, joiden avulla suunnitella paremmin maailmaan sopivia asioita. Sen jälkeen meidän ei tarvitse muuta kuin toteuttaa niitä”, Nevanlinna summaa.

Yle haluaa tarjota yksilöllisiä hetkiä

Ylen digitaalisen asiakkuuskokemuksen ja kehityksen päällikkö Jari Lahti kertoo demoissa läpi kevään digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisestä Ylellä. Tänään kohdistettiin katse yhteiseen näkymään ja tulevaisuuteen.

Lahden mukaan tulevaisuutta ei puida Ylellä siitä näkökulmasta, että pitäisi yhtäkkiä dramaattisesti tunnistaa jokin erilainen tulevaisuus. Enemmänkin on kyse siitä, että pysytään jatkuvalla kehittämisen polulla, jaetaan asiantuntijuutta ja tunnistetaan painotuksia. Tällä hetkellä ajankohtaista on se, miten asiakaskokemuksen eri tasoja käsiteltäisiin paremmin yhtenä kokonaisuutena.

“Ylen tyyppisessä talossa tapahtuu helposti niin, että digitaalisten palvelujen kehittäminen on yksi tracki, sisällöt yksi tracki ja markkinointi oma trackinsa. Haluamme kehittää uudenlaista yhteistyötä näiden kesken”, Lahti kertoo.

Tulevaisuudesta esiin nousevat erityisesti älykkyys ja käyttöliittymien murros. Muun muassa suosittelu tulee viemään asiakaskokemusta eteenpäin. Palvelut henkilökohtaistuvat, kun asiakkaalle voidaan tarjota juuri häntä kiinnostavia sisältöjä oikeaan aikaan, mutta samalla tarvitaan myös käyttäjän luottamusta tunnistautumiseen ja tietojen käsittelyyn.

Tekeminen tähtää siihen, että Yle pystyy tuomaan merkityksellisyyttä erilaisten suomalaisten erilaisiin hetkiin.

“Suuret, koko kansaa yhdistävät mediakokemukset ovat hienoja, mutta suurin osa meidän tarjoamista hetkistä on kuitenkin yksilöllisiä. Tämä on mielenkiintoinen kohta, millä tavalla Yle voisi olla paremmin läsnä ihmisten arjessa ja yksilöllisissä hetkissä”, Lahti pohtii.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

tech.yle.fi