Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Yle arvostaa sekä koulutusta että osaamista

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä Yle,yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastauksia ja oikaisuja. Tämä vastaus on lähetetty Keskisuomalaiseen 7.3.2019.

Pekka Mervola väittää kolumnissaan (Keskisuomalainen 7.3.2019), että Yle halveksii koulutusta. Tämä ei pidä paikkaansa. Ylessä arvostetaan journalismin opintoja, mutta kuten media-alalla on aina ollut, ne ovat vain yksi reitti toimittajan työhön. Laaja-alainen osaaminen, monipuolinen koulutustausta ja työkokemus takaavat sen, että toimituksessa on laaja ymmärrys maailmasta ja sen ilmiöistä.

Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan vakituisissa rekrytoinneissa yksi tärkeimmistä kriteereistä on korkeakoulututkinto. Kesätoimittajaksi hakevilla ei välttämättä ole valmista korkeakoulututkintoa, ja opintojen ohella myös muu kuin journalistinen työkokemus voidaan katsoa hakijan eduksi.

Rekrytointi on aina tärkeä päätös. Siksi rekrytointiprosessi on Ylessä perusteellinen. Uutis- ja ajankohtaistoiminnan Pasilan toimituksiin haki kesätoimittajaksi yli 400 henkilöä. Heistä yli sata sai videohaastattelukutsun, ja haastattelu- ja testauspäivään kutsuimme lopulta 55 hakijaa. Kaikilla 33:lla valituksi tulleella on joko tutkinto tai he ovat korkeakouluopiskelijoita.

Myös Yle Kioskissa arvostetaan koulutusta. Toimituksessa eri alojen nuoret osaajat täydentävät toisiaan. Se takaa mahdollisimman hyvän lopputuloksen 15–29-vuotiaalle yleisölle, jota Yle Kioski ensisijaisesti tavoittelee. Pian Kioski julkaisee esimerkiksi nuorille suunnatun vaalibotin, joka auttaa heitä löytämään politiikan uudella lailla ja äänestämään eduskuntavaaleissa. Kesällä Kioski järjestää medialeirin, jonne haetaan alan opiskelijoita ja muita media-alalla harjaantuneita oppimaan yhdessä.

Mervolan kritisoima rekrytointikuva, jossa haettiin osaajia “reippaalla, jopa roisilla tyylillä”, liittyy Ylen Nuorisomedioiden avaukseen, jolla haemme suomalaisia tuotantoyhtiöitä tekemään Yle Kioskin ja YleX:n kanssa sisältöä nuorille. Osa sisällöstä voi olla journalistista, mutta myös esimerkiksi käsikirjoitettua huumoria. Rekrytointikuvalla toisinnettiin useille nuorille tuttua “Etsitään rumpalia” -meemiä kaikkine kirjoitusvirheineen ja sanoineen.

Riikka Räisänen
päätoimittaja
Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminta

Antti Hirvonen

päällikkö
Ylen Nuorisomediat