Hyppää pääsisältöön

Michael Jackson on popjumala, jota syytetään lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä: Kohudokumentin jälkeen artistin kuuntelu tuntuu pahalta

Michael Jacksonin kasvokuva.
Vuonna 2009 kuollutta Michael Jacksonia syytetään lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä uudessa dokumenttielokuvassa. Michael Jacksonin kasvokuva. Kuva: EPA / HECTOR MATA Michael Jackson

Nelituntisessa Leaving Neverland -dokumenttielokuvassa kaksi miestä kertoo, kuinka Michael Jackson hyväksikäytti seksuaalisesti heitä lapsina. Toimittaja Markku Haavisto pohtii, miten artistiin ja hänen musiikkiinsa tulisi suhtautua vakavien syytösten edessä. Artikkeli sisältää juonipaljastuksia.

Voit kuunnella artikkelin myös audiona.

Rakastan Michael Jacksonin musiikkia, mutta nyt tuntuu pahalta. Nyt tuntuu väärältä.

Olen katsonut nelituntisen Leaving Neverland -kohudokumentin, jossa kaksi miestä kertoo yksityiskohtaisesti, kuinka popin kuningas seksuaalisesti hyväksikäytti heitä lapsina.

Maailmalla dokumentti on muuttanut ihmisten käsitystä Jacksonista: radiokanavat ovat lakanneet soittamasta artistin musiikkia, Oprah on julistanut elokuvan merkittävyyttä ja Jackson on poistettu vanhasta Simpsons-jaksosta.

Bad, The Way You Make Me Feel ja P.Y.T (Pretty Young Thing) saavat yhtäkkiä happaman maun, kun pyörittelen mielessäni tekoja, joista artistia epäillään.

Dokumentti luo pitkän varjon jalustalle nostetun supertähden ylle. Minä ja muu maailma olemme tienneet jo 90-luvulla alkaneet epäilyt Michael Jacksonin lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Aiemmin syytöksiin on suhtauduttu jopa vitsaillen.

Silti Michael Jackson on aikansa suurin esiintyjä, joka on tehnyt kaikkien aikojen myydyimmän albumin Thrillerin ja muuttanut poptähdeyden perusolemusta.

Olisivatko nykyartistien koreografiantäyteiset keikat sellaisia kuin ne nyt ovat, jos Michael Jackson ei olisi osoittanut esimerkkiä? Voisiko Beyoncé olla Beyoncé ilman Jacksonia?

Viimeistään uutuusdokumentissa artistia kohtaan esitetyt syytökset pakottavat miettimään suhdetta tähteen uudelleen.

Elokuva syyttää vuosia kestäneestä seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö iskeytyy vasten kasvoja pysäyttävällä tavalla.

Elokuvan päähenkilöt Wade Robson ja James Safechuck kertovat, kuinka kaikki alkoi harmittomasti.

Australialainen Robson pääsi tanssikilpailun kautta tapaamaan idolinsa ja myöhemmin tähti otti hänet kanssaan lavalle tanssimaan Bad-kappaleelle. Amerikkalainen Safechuck puolestaan oli lapsinäyttelijänä Pepsi-mainoksessa, jota Michael Jackson tähditti.

Lapset ja heidän perheensä vähitellen ystävystyivät Michael Jacksonin kanssa. Heistä tuntui uskomattomalta, että sen hetken suurin poptähti näki Wadessa ja Jamesissa jotain erityistä.

Vähitellen heidän suhteensa muuttui, alkoi saada kyseenalaisia piirteitä ja eteni kohti hyväksikäyttöä.

Michael Jackson keikalla HIStory-kiertueen aikaan. Arkistokuva.
Michael Jackson keikalla HIStory-kiertueen aikaan. Arkistokuva. Michael Jackson keikalla HIStory-kiertueen aikaan. Arkistokuva. Kuva: Barbara Gindl Michael Jackson

Safechuck ja Robson kertovat, miten Michael Jackson manipuloi heitä. Artisti uskotteli heidän kaikkien joutuvan vankilaan, jos joku saisi tietää seksuaalisesta suhteesta.

Elokuvaa katsoessa selkäpiitä karmii, kun Safechuck luetteleeNeverland-tilalla olleita piilopaikkoja, missä hän ja Jackson harrastivat seksiä: useiden ovien takana olevassa komerossa, jonka reitillä oli hälytyskelloja varoittamassa lähestyvistä ihmisistä, juna-aseman yläkerrassa, huvipuiston linnassa ja elokuvateatterin yksityishuoneessa.

Jokaisen tapahtuman kohdalla Safechuck puhuu “meistä”, siis 10-vuotiaasta pojasta ja yli 20 vuotta vanhemmasta aikuisesta. Myöhemmin Safechuck esittelee sormusta, jonka hän sai Jacksonilta, kun he menivät “naimisiin”.

Dokumentissa kerrotuista tapahtumista viattomuus on kaukana.

Äidit suhtautuivat kuin omaan lapseensa ja uhrit kuin ystäväänsä

Leaving Neverland ei niinkään kerro Michael Jacksonista, vaan hänen uhreistaan. Se ei todista Jacksonin syyllisyyttä, mutta vahvistaa epäilyjä artistin ympärillä.

Samalla se on kuvaus siitä, miten lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset usein etenevät.

Trenssitakissa kadunkulmassa tikkareilla lapsia houkuttelevat pahat sedät ovat harvinainen karikatyyri, kun puhutaan lasten seksuaalirikoksista. Todellisuudessa yleisimmin rikoksen tekijä on joku, joka tuntee uhrin entuudestaan.

Dokumentissa perheet kertovat Michael Jacksonin olleen heille kuin perheenjäsen. Vuosia olohuoneen seinäjulisteessa ja musiikkivideoilla ollut hahmo tuntui tutulta, vaikka todellisuudessa he olivat vasta tavanneet Michael Jacksonin.

Robson jätettiin 7-vuotiaana lyhyen tutustumisen jälkeen viideksi päiväksi kahdestaan tuntemattoman supertähden kanssa Neverland-kartanolle, kun muu perhe lähti Grand Canyonille.

Aikuiselle herää näiden muiden tarpeiden lisäksi myös seksuaalinen kiinnostus ja läheisyys johtaa vaiheittain seksuaaliseen kanssakäymiseen.― Psykologi Nina Nurminen

Seksuaalirikollisuutta tutkineen psykologi Nina Nurmisen kertoo, että etenkin lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset etenevät vaiheittain.

Rikosseuraamuslaitoksella työskentelevän Nurmisen mukaan useimmissa tapauksissa tekijä ei tietoisesti hakeudu kontaktiin lapsen kanssa tyydyttääkseen seksuaalista tarvettaan, vaan mukana on myös muita psykologisia tarpeita, kuten läheisyys ja välittäminen. Tekijä ei myöskään koe, että asiassa on tällöin mitään väärää.

– Aikuiselle herää näiden muiden tarpeiden lisäksi myös seksuaalinen kiinnostus ja läheisyys johtaa vaiheittain seksuaaliseen kanssakäymiseen, Nurminen sanoo.

Nurmisen mukaan tapaukset alkavat jälkikäteen näyttää järjestelmälliseltä toiminnalta, vaikka alkujaan seksuaalinen kanssakäyminen ei ole ollut tekijän tavoite. Hän käyttää lasten seksuaalirikoksista vertauskuvana polkua, joka vaiheittain johtaa tekijä esimerkiksi läheisyyden kautta seksuaaliseen kanssakäymiseen.

– Mitä pidemmällä ihminen on sillä polulla, sitä houkuttelevammaksi ja palkitsevammaksi oleminen ja tekeminen hänelle tulee. Loppuvaiheessa tekijä ei enää halua lopettaa tai perääntyä.

Julkisuudessa on ihmetelty, miksi Michael Jacksonin seksuaalisen hyväksikäytön uhrit ovat vasta nyt avanneet suunsa.

Nurmisen mukaan on kuitenkin hyvin tavanomaista, että uhri ymmärtää tulleensa hyväksikäytetyksi vasta pitkän ajan päästä rikoksen jälkeen. Saksalaistutkimuksen mukaan keskimääräinen aika ennen kuin uhri kertoi lapsuudessa kokemastaan hyväksikäytöstä on 52 vuotta.

Elokuva on jakanut yleisön

Dokumenttiin yleisö on suhtautunut puolesta ja vastaan.

Oprah julisti dokumentin sanomaa merkittävämmäksi kuin Michael Jackson tai kuka tahansa muu henkilö itsessään on, sillä se osoittaa, miten yhteiskunta sulkee silmänsä lasten seksuaaliselta hyväksikäytöltä.

Simpsonit-sarjan vastaava tuottaja James L. Brooks ilmoitti, että Michael Jackson poistetaan jaksosta, jossa artisti vierailee ääninäyttelijänä.

Michael Jacksonin fanit ovat puolestaan protestoineet dokumenttia vastaan voimakkaasti sekä sosiaalisessa mediassa että katukuvassa. Varsinkin elokuvan päähenkilöt Safechuckin sekä Robsonin he ovat ottaneet hampaisiinsa.

Michael Jackson-fans protesterar mot visningen av dokumentärfilmen "Leaving Neverland" utanför Channel 4 i London.
Michael Jackson faneja puolustamassa artistia sen jälkeen, kun Leaving Neverland -dokumentissa Jacksonia syytetään lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Michael Jackson-fans protesterar mot visningen av dokumentärfilmen "Leaving Neverland" utanför Channel 4 i London. Kuva: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Michael Jackson,Leaving Neverland,protestit

Artistin perikunta on nimittänyt elokuvaa julkiseksi lynkkaykseksi ja uhannut haastaa dokumentin esittäneen HBO:n oikeuteenvaatien 100 miljoonan dollarin korvauksia.

Elokuvan jälkimainingeissa osa kansainvälisistä radiokanavista on pudottanut Michael Jacksonin musiikin soitosta. Miten Suomessa syytteiden myötä suhtaudutaan Jacksonin musiikkiin?

Kuluvan vuoden aikana hänen musiikkiaan on soitettu kaikkiaan lähes 4000 kertaa suomalaisilla radiokanavilla, joten kysyin mielipidettä neljältä musiikkipäälliköltä: Mikko Koivusipilä (Nelonen Media), Oku Luukkainen (Bauer Media), Johan Lindroos (Radio Suomi) ja Tapio Hakanen (YleX).

Nelikko on yksimielinen siitä, että soittopäätöksiä arvioidaan tapauskohtaisesti ja keskustelua käydään.

Lindroos ja Koivusipilä toteavat, etteivät ole tehneet vielä päätöksiä Michael Jacksonin osalta, koska dokumenttia ei ole esitetty Suomessa. Luukkainen sanoo, että asiaa on useaan otteeseen punnittu jo ennen dokumenttia, mutta tällä hetkellä Jackson on vielä soitossa.

– Jos artisti tekee jotain sellaista, että hänen musiikkinsa soittaminen pahoittaa ihmisen mielen, niin en halua soittaa sitä kanavalla. Oli biisi miten iso tai hyvä tahansa, Luukkainen sanoo.

Silloinkin päätös on punnittava tarkkaan, ettei tehdä virhearvioita. Luukkainen muistuttaa Kasmirin tapauksesta, jolloin useat radiokanavat vetivät artistin pois soitostaan, kun hänet syyttömänä liitettiin osaksi Axl Smithin salakuvauskohua kaksi vuotta sitten.

Hakanen puolestaan toteaa, että yleisesti ottaen vastaavien tapausten kohdalla artisteja tulisi kohdella syyttömänä ennen kuin toisin todistetaan.

– Radio voi myös ottaa aikalisän tällaisessa tilanteessa ilman, että se on hyllyttämispäätös, Hakanen sanoo.

Pääsääntönä musiikkipäälliköt pitävät sitä, etteivät halua soittaa musiikkia, joka järkyttäisi kuuntelijoita. Jacksonin musiikillinen perintö on kuitenkin niin merkittävä, ettei siitä haluta kevyin perustein luopua.

Jacksonin oikeudenkäynnit lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Tässä kohtaa on todettava ääneen, että Michael Jacksonia ei ole koskaan tuomittu lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hän on syytön, kunnes toisin todistetaan.

Dokumentti itsessään on hyvin yksipuolinen näkemys, sillä muiden kuin Robsonin ja Safechuckin näkökulmia ei oteta huomioon.

Suhtautuminen Michael Jacksonin syytöksiin on ristiriidassa toisen tärkeän periaatteen kanssa, joka koskee seksuaalirikoksia: kuuntele ja usko uhria.

Kaikkiaan neljä henkilöä on kertonut, että Michael Jackson on seksuaalisesti hyväksikäyttänyt heitä lapsina.

Suhtautuminen Michael Jacksonin syytöksiin on ristiriidassa toisen tärkeän periaatteen kanssa, joka koskee seksuaalirikoksia: kuuntele ja usko uhria.

Oikeustoimet Jacksonia vastaan alkoivat vuonna 1993 Jordan Chandler haastoi Michael Jacksonin oikeuteen. Tapaus soviteltiin ilman tuomiota ja Jackson maksoi perheelle 20 miljoonaa dollaria. Oikeudenkäynnissä Chandler kuitenkin kuvaili tarkastiJacksonin peniksessä olevat läiskät, jotka johtuivat hänen sairastamastaan pigmenttihäiriöstä.

Myöhemmin vuonna 2003 Jacksonia syytettiin jälleen lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kun Gavin Arvizo aloitti oikeusjutun supertähteä vastaan. Kaikki syytteet raukesivat vuoden 2005 oikeudenkäynnissä.

Viimeisimpänä julkisuuteen astuneet uhrit dokumentin päähenkilöt, James Safechuck ja Wade Robson. He laittoivat vireille oikeusjutut vuosina 2013 ja 2014. Kanteet hylättiin, koska tapaukset katsottiin vanhentuneiksi.

Vielä aiemmissa oikeudenkäynneissä Robson ja Safechuck todistivat Jacksonin puolustukseksi. Tällöin he siis sanoivat oikeudessa, että Arvizon tai Chandlerin seksuaalisesta hyväksikäytöstä syytetty Jackson ei ole hyväksikäyttänyt ainakaan heitä.

Tämä kertoo siitä, miten monimutkaista seksuaalirikosten todentaminen oikeudessa on, koska useimmiten tapauksissa sana on sanaa vastaan. Leaving Neverland -elokuvan ohjaaja Dan Reed uskoo, että elokuvan jälkeen lisää uhreja astuisi julkisuuteen.

Miten Michael Jacksonin pitäisi suhtautua?

Omien kappaleidensa lisäksi Michael Jacksonin musiikillinen perintö kuuluu edelleen nykymusiikissa.

Drake kaivoi esiin Don’t Matter to Me -kappaletta varten julkaisemattoman Michael Jacksonin lauluraidan. A Boogie Wit da Hoodien Look Back At It -hitti rakentuu kahden Michael Jackson -samplen varaan. King Kunta -biisillä Kendrick Lamar huutelee: “Annie, are you ok”, kuten Jackson Smooth Criminalilla. Kanye West on lainannut Jacksonin ääntä Good Life -kappaleella.

Lista biiseistä, jotka suoraan tai epäsuorasti lainaavat Michael Jacksonia, on todella pitkä.

Michael Jackson on ollut lähes pyhä nero, jonka musiikkia rakastetaan ja merkitystä popmusiikille arvostetaan loputtomasti.

Viime vuosina viihdealan seksuaalirikoksia on alkanut ilmaantua kiihtyvää tahtia. Michael Jacksonia suojeltu viimeiseen asti samaan aikaan, kun seksuaalirikoksista syytetyt Bill Cosby, Harvey Weinstein, Jimmy Savile ja Kevin Spacey ovat saaneet tuntea nahoissaan tekojensa seuraukset.

Onko se sääli ja myötätunto, joiden kautta on ollut helppo sivuuttaa Michael Jacksonin syytökset mielestään ja perustella asiat itselleen parhain päin?

Syytökset on ohitettu, koska “kuuluisuus kohteli herkkää artistia kaltoin”. Michael Jackson viihtyi lasten seurassa, koska “hän ei voinut elää omaa lapsuuttaan”.

Michael Jacksonista tuli jo 11-vuotiaana tähti osana Jackson 5 -yhtyettä, ja hänen isänsä pahoinpiteli Jacksonia lapsena. Aikuisena hän oli oman elämänsä Peter Pan, joka “halusi tarjota muille lapsuuden, jota hänellä ei ollut”.

Nyt ihailu tuntuu pahalta ja viaton musiikki väärältä, kun mielessäni pyörivät syytökset lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Ehkä siksi sitä ei enää pidettykään erikoisena, että kolmekymppinen ohuella äänellä ja lapsenomaisesti puhuva superjulkkis nukkui lasten kanssa. Ei edes heidän vanhempiensa mielestä.

Vireillä olevaan keskusteluun vaikuttaa tietenkin myös se, että Michael Jackson on kuollut. Artisti ei voi puolustaa itseään syytöksiä vastaan ja vaikka hänet todettaisiin syylliseksi, häntä ei voi enää saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Miten Michael Jacksonin musiikkiin tulisi suhtautua kohun keskellä? Dokumentti saa kyseenalaistamaan mieltymykseni hänen musiikkiaan kohtaan.

Olen aina nauttinut siitä, miten mystiikkaan puettu kohtalokas nainen, Billie Jean, viettelee niin kuuntelijan kuin kappaleen kertojankin. Ihailen sitä, miten Beat It naittaa yhteen rockin ja popin maailman Eddie Van Halenin kitarasoololla ennenkuulumattomalla tavalla.

Nyt ihailu tuntuu pahalta ja viaton musiikki väärältä, kun mielessäni pyörivät syytökset lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä.