Hyppää pääsisältöön

Schubertin liedit - sellolla ja kitaralla vielä parempia?

ECM-yhtiön hovisellisti Anja Lechner ja fiilistelijäkitaristien ykkönen Pablo Marquez soittavat uudella levyllä omia sovituksiaan Franz Schubertin tunnetuimmista liedeistä. Houkuttelevan melodisia pikkuhittejä on sovitettu sanattomiksi ennenkin, mutta tällä levyllä tulos on harvinaisen tunnelmallinen.

Die Nacht / Lechner & Marquez
Die Nacht / Lechner & Marquez Uudet levyt

Ymmärrän mainiosti, miksi Lechner ja Marquez ovat halunneet pelkistää rakastetut liedit soitinversioiksi. Kun saksankielinen, romanttinen runous ei ole tiellä, musiikin melodia- ja tunnelma-ansiot pääsevät paremmin esiin. Die Nacht, Der Leiermann, Fischerweise ja Meeres Stille kuulostavat kristallinkirkkailta bagatelleilta. Sello saa melodian kaartumaan kepeämpänä kuin paraskaan laulaja, ja kitaralla sävytykset onnistuvat hienostuneemmin ja pehmeämpirajaisemmin kuin pianolla.

Friedrich Burgmüllerin kolme nokturnia ovat liedeille täydellistä seuraa. Ne ovat yhtä melodisia ja tunnelmallisia, mutta vapauttavat kuulijan lopustakin merkityskuormasta, vaikka välillä jäin itse miettimään, mistä näissä liedeissä lauletaankaan. Tässä kontekstissa myös levyn laajin teos, Schubertin kuuluisa Arpeggione-sonaatti, alkaa kuulostaa entistä tarinallisemmalta, melodisemmalta ja selvemmin karakterisoidulta. On virkistävää kuulla se liedien kanssa samalla jatkumolla.

ECM:n tunnelmapaletille uskollisesti Lechnerin ja Marquezin tulkintaote on lyyrinen. Lechnerin sellossa on ytimetön mutta hempeän kaunis sointi, joka jättää tilaa kitaran herkkyydelle ja hiljaiselle huumorille.

Jos Schubertin liedit tuntuvat läheiseltä, tämän levyn kuuntelun jälkeen suhde lienee entistä täyteläisempi. Itselleni liedit ovat jääneet etäisiksi, mutta kun tämä levy vapautti ne runoudesta, osaan arvostaa niitä enemmän. Kaikille osapuolille oivallinen levy siis.

"Die Nacht". Franz Schubert: Sonaatti a-molli "Arpeggione"; Liedejä. Friedrich Burgmüller: Nokturnit 1-3. - Anja Lechner, sello, ja Pablo Márquez, kitara. (ECM New Series, 2555)

Kuuntele Uudet levyt 12.3.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua