Hyppää pääsisältöön

Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

Futuricen muokkaama Furhat Robotics istutettuna Helsingin keskustakirjasto Oodiin.
IQ_201 pelaamassa Minecraftia Oodissa Futuricen muokkaama Furhat Robotics istutettuna Helsingin keskustakirjasto Oodiin. Kuva: Kilian Kottmeier Futurice,robotit,Helsingin keskustakirjasto Oodi

Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

Kun kuulin hankkeesta, jäin miettimään mitä nykypäivänä on ihmisten välinen vuorovaikutus, eli se mitä robotin tulisi simuloida: Miten vuorovaikutamme töissä, kotona, kadulla, kaupassa tai verkossa, mistä puhumme ja mitä keinoja käytämme, ja miten robotti voisi istua näihin tilanteisiin? Olen iloinen että kokeiluun valittiin nuorten toimituksen idea, missä robotin vuorovaikutustaidot laitettiin testiin pelistriimaamiseen liittyen!

IQ_201 ja FTW:n Minecraft

Keksimme nuorten toimituksen ideariihessä IQ_201:n, miljoona tuntia Twitchiä opiskelleen tekoälyn, maailman parhaan pelajaan, oivaltavan pelitilanteiden kommentoijan sekä pelivideostriimin keskusteluun osallistujan. Hauska idea osoittautui toteutukseltaan heti alkuun aivan liian haastavaksi, koska tekoäly ei mitä ilmeisimminkään toimi kuten elokuvissa. Kaikki automaaginen piti karsia pois ja keskityttiin vain kaikkein kiinnostavimpaan, eli siihen miten ihmiset suhtautuvat pelejä pelaavaan robottiin. Se kuitenkin riitti mainiosti.

IQ_201:lle luotu sosiaalisesti tilanne muistutti perinteistä Twitch-striimiä. Videossa näkyi iso pelikuva ja sen päälle oli upotettu ns. face-cam. Itse robotti oli Furhat Roboticsin kehittämä robotti, jonka kasvoille voidaan heijastaa ihmismäiset eläväiset kasvot. robotin pystyy myös pukemaan kuten ihmisen ja se osaa käännellä kasvoja. Käsiä sillä ei kuitenkaan ole, vain luonnollisen kokoiset hartiat ja pää - mutta pelistriimissähän se ei haittaa. Projektin toinen kumppani keskustakirjasto Oodi suostui että kokeilu järjestettiin heidän tiloissaan. Tämä mahdollisti myös robotin ihmettelyn paikan päällä.

Futuricen asiantuntijat IQ_201 -robotin puikoissa.
Futuricen asiantuntijat Minja Axelsson ja Minja Silvennoinen ohjaamassa IQ_201:tä Futuricen asiantuntijat IQ_201 -robotin puikoissa. Kuva: Kilian Kottmeier Futurice,robotit

Koska robottia ei saanut autonomiseksi, lopputulos oli ns. wizard-of-oz -tyyppinen ratkaisu, jossa yhdessä kirjaston huoneessa istui robotti ja viereisessä robotin tekoälyn virkaa hoiti kolme korkean koulutuksen saanutta Futuricen osaajaa. Robotti osasi itse pelata Flappy Birdiä robottimaisella tarkkuudella, mutta kokeilun pääosassa toimi Minecraft, jolloin puikoissa oli ihminen. Koko kuusituntisen kokeilun ajan robottia pystyi seuraamaan ja kommentoimaan Futuricen Twitch-striimistä.

Kokeilun ideana oli rakennella kaupunkia Yle FTW:n Minecraft-palvelimelle, yhdessä FTW:n yleisön kanssa. Minecraft-palvelimelle pystyi siis kuka tahansa liittymään ja sitä kautta vuorovaikuttamaan robotin kanssa pelimaailmassa. Myös Oodin peliluokka oli osittain valjastettu tähän tarkoitukseen. Alta voit katsoa lyhyen klipin IQ_201:n pelaamisesta.

Info: Tässä on ollut ulkoinen upotus, joka nyt ei enää toimi, ja siksi on poistettu.

Mitä opimme?

Kokeilu oli raskas toteuttaa, mutta sujui pääosin hyvin. Tempauksen jälkeen toteutetussa kyselyssä pääosin teini-ikäiset pelaajat suhtautuivat yllättävän positiivisesti IQ_201:een pelistriimaajana, vaikka kokeilun aikana monelle kävikin selväksi ettei kyse ollut oikeasta tekoälystä.

Robotit ja tekoäly tulevat ja ovat jo tulleet keskuuteemme, siksi ne syystäkin kiehtovat. Sosiaalinen vuorovaikutus robotin kanssa oli yllättävän ihmismäistä. Koska robotille oli ajattelemattomuuttamme rakennettu ns. rage-mittari, kiinnostus robottiin heijastui myös kiusaamisena - oli luonnollista testata helposti suuttuvan robotin tunnekontrollia listimällä sitä pelimaailmassa!

Tarinankertojina itse olimme kiinnostuneita robotista välineenä käsitellä tunteita, jotka monille ihmisillekin ovat vaiketa. Kokeilun aikana havahduimme siihen että sosiaalinen robotti on kuten yksi meistä, mutta eri näköinen. Mitä kaikkea robotit voivat opettaa meille ihmisyydestä tätä kautta?

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.