Hyppää pääsisältöön

Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

Futuricen muokkaama Furhat Robotics istutettuna Helsingin keskustakirjasto Oodiin.
IQ_201 pelaamassa Minecraftia Oodissa Futuricen muokkaama Furhat Robotics istutettuna Helsingin keskustakirjasto Oodiin. Kuva: Kilian Kottmeier Futurice,robotit,Helsingin keskustakirjasto Oodi

Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

Kun kuulin hankkeesta, jäin miettimään mitä nykypäivänä on ihmisten välinen vuorovaikutus, eli se mitä robotin tulisi simuloida: Miten vuorovaikutamme töissä, kotona, kadulla, kaupassa tai verkossa, mistä puhumme ja mitä keinoja käytämme, ja miten robotti voisi istua näihin tilanteisiin? Olen iloinen että kokeiluun valittiin nuorten toimituksen idea, missä robotin vuorovaikutustaidot laitettiin testiin pelistriimaamiseen liittyen!

IQ_201 ja FTW:n Minecraft

Keksimme nuorten toimituksen ideariihessä IQ_201:n, miljoona tuntia Twitchiä opiskelleen tekoälyn, maailman parhaan pelajaan, oivaltavan pelitilanteiden kommentoijan sekä pelivideostriimin keskusteluun osallistujan. Hauska idea osoittautui toteutukseltaan heti alkuun aivan liian haastavaksi, koska tekoäly ei mitä ilmeisimminkään toimi kuten elokuvissa. Kaikki automaaginen piti karsia pois ja keskityttiin vain kaikkein kiinnostavimpaan, eli siihen miten ihmiset suhtautuvat pelejä pelaavaan robottiin. Se kuitenkin riitti mainiosti.

IQ_201:lle luotu sosiaalisesti tilanne muistutti perinteistä Twitch-striimiä. Videossa näkyi iso pelikuva ja sen päälle oli upotettu ns. face-cam. Itse robotti oli Furhat Roboticsin kehittämä robotti, jonka kasvoille voidaan heijastaa ihmismäiset eläväiset kasvot. robotin pystyy myös pukemaan kuten ihmisen ja se osaa käännellä kasvoja. Käsiä sillä ei kuitenkaan ole, vain luonnollisen kokoiset hartiat ja pää - mutta pelistriimissähän se ei haittaa. Projektin toinen kumppani keskustakirjasto Oodi suostui että kokeilu järjestettiin heidän tiloissaan. Tämä mahdollisti myös robotin ihmettelyn paikan päällä.

Futuricen asiantuntijat IQ_201 -robotin puikoissa.
Futuricen asiantuntijat Minja Axelsson ja Minja Silvennoinen ohjaamassa IQ_201:tä Futuricen asiantuntijat IQ_201 -robotin puikoissa. Kuva: Kilian Kottmeier Futurice,robotit

Koska robottia ei saanut autonomiseksi, lopputulos oli ns. wizard-of-oz -tyyppinen ratkaisu, jossa yhdessä kirjaston huoneessa istui robotti ja viereisessä robotin tekoälyn virkaa hoiti kolme korkean koulutuksen saanutta Futuricen osaajaa. Robotti osasi itse pelata Flappy Birdiä robottimaisella tarkkuudella, mutta kokeilun pääosassa toimi Minecraft, jolloin puikoissa oli ihminen. Koko kuusituntisen kokeilun ajan robottia pystyi seuraamaan ja kommentoimaan Futuricen Twitch-striimistä.

Kokeilun ideana oli rakennella kaupunkia Yle FTW:n Minecraft-palvelimelle, yhdessä FTW:n yleisön kanssa. Minecraft-palvelimelle pystyi siis kuka tahansa liittymään ja sitä kautta vuorovaikuttamaan robotin kanssa pelimaailmassa. Myös Oodin peliluokka oli osittain valjastettu tähän tarkoitukseen. Alta voit katsoa lyhyen klipin IQ_201:n pelaamisesta.

Mitä opimme?

Kokeilu oli raskas toteuttaa, mutta sujui pääosin hyvin. Tempauksen jälkeen toteutetussa kyselyssä pääosin teini-ikäiset pelaajat suhtautuivat yllättävän positiivisesti IQ_201:een pelistriimaajana, vaikka kokeilun aikana monelle kävikin selväksi ettei kyse ollut oikeasta tekoälystä.

Robotit ja tekoäly tulevat ja ovat jo tulleet keskuuteemme, siksi ne syystäkin kiehtovat. Sosiaalinen vuorovaikutus robotin kanssa oli yllättävän ihmismäistä. Koska robotille oli ajattelemattomuuttamme rakennettu ns. rage-mittari, kiinnostus robottiin heijastui myös kiusaamisena - oli luonnollista testata helposti suuttuvan robotin tunnekontrollia listimällä sitä pelimaailmassa!

Tarinankertojina itse olimme kiinnostuneita robotista välineenä käsitellä tunteita, jotka monille ihmisillekin ovat vaiketa. Kokeilun aikana havahduimme siihen että sosiaalinen robotti on kuten yksi meistä, mutta eri näköinen. Mitä kaikkea robotit voivat opettaa meille ihmisyydestä tätä kautta?

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Kommentti: Totuus Madonnasta

    Madonnan esitys Euroviisuissa mahalasku monella tapaa.

    Madonnan esiintyminen Euroviisuissa oli kamalaa ja epävireistä kuunneltavaa. Totuus on, ettei Madonna ole erityinen lahjakkuus laulajana, mutta se ei ole koskaan haitannut, kirjoittaa YleX:n musiikkitoimittaja Markku Haavisto. Oivoi ja ai kauheeta. Siinä ovat päällimmäiset reaktiot Madonnan lauantaisen Euroviisu-esiintymisen jälkeen.

  • Jobinpostia ja Salomonin tuomioita – testaa, tunnetko metaforat!

    Käytämme kielessä paljon metaforia. Ovatko ne tuttuja?

    Metaforalla tarkoitetaan vertauskuvaa, jota käytämme kielessämme – usein huomaamattamme. Aikojen saatossa jokin asia onkin siirtynyt merkitsemään toista ja alkuperäinen merkitys on kenties jo unohtunut. Tunnetko sinä seuraavien metaforien merkityksen tai alkuperän?

Yle Beta

Selaa Yle Betan projekteja

Anna palautetta Yle Betasta


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.
  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

  • Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

    Hakkerit kokoontuivat viikonlopuksi kulttuurin kimppuun.

    Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -kulttuurihackathoniin, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta