Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Äidinkieli pääkuva

Mitä äidinkielen kirjoitustaidon kokeessa kannattaa tehdä saadakseen erinomaiset pisteet?

Maisema Helsingistä.
Maisema Helsingistä. Abitreenit,äidinkieli (oppiaineet)

Ylioppilastutkintolautakunnan äidinkielen sensori Kimmo Svinhufvud kertoo, miten kirjoitustaidon yo-kokeessa kannattaisi toimia saadakseen erinomaiset pisteet. Lue, millaisia ovat sensorin inhokit kirjoitustaidon kokeessa.

Äidinkielen ylioppilaskokeen uusi kirjoitustaidon yo-koe on nähty vasta kerran, syksyllä 2018. Kahdesta äidinkielen kokeesta juuri kirjoitustaidon koe on muuttunut paljon enemmän, sanoo Ylioppilastutkintolautakunnan äidinkielen sensori Kimmo Svinhufvud.

Siinä missä entisen tyyppisessä kokeessa oli neljätoista erilaista otsikkovaihtoehtoa ja monia erilaisia aineistoja, nyt aineisto ja aihe ovat kaikille yhteiset. Laajasta teemasta pitää itse valita näkökulma, mikä vaatii erilaista lähestymistapaa aineistoon.

Svinhufvudin mielestä nykyinen koe on tasavertaisempi. Aiemmin saatoit löytää otsikoiden joukosta aiheen, josta juuri sinulla on sisällöllistä osaamista ja saada sillä esseestä hyvät pisteet. Entisten harrastusaiheiden sijaan nykyiset aiheet ovat abstraktimpia. Epämääräisyys saattaakin ahdistaa monia.

Nykyinen koe on kuitenkin lähempänä todellisen elämän kirjoittamista. Työelämässä harvemmin saa eteensä valmiita otsikoita tai tarkkoja tehtävänantoja. Nähtäväksi jää, onko uusi koe liian vaikea.

Mitä vinkkejä sensorilla sitten on siihen, miten voit saada kirjoitustaidon kokeesta erinomaiset pisteet? Kiinnitä huomiota näihin sensorin inhokkeihin:

1. Aineiston referointi

Kokeen vaikeudesta voi kertoa muun muassa se, jos vastausteksti jää pelkäksi aineiston referoinniksi. Jos tehtävänannossa ei erityisesti pyydetä referointia, se ei ole silloin tehtävän tarkoitus, vaan aineistosta pitäisi pystyä nostamaan olennaisia pointteja oman argumentaation tueksi.

Kun aineistot ovat kaikille yhteisiä, on pelkällä referoinnilla vaikea saada sanottua mitään kiinnostavaa. Svinhufvud vinkkaa, että kirjoitustaidon kirjoitelma kannattaisikin ehkä aloittaa jostain ihan muualta kuin aineistosta, sillä mikään aineistossa oleva ei auta erottautumaan eduksi.

Hyvä strategia voi siis olla, että ennen kuin lukee aineistoa ollenkaan, miettii ensin, mitä minä tästä ajattelen ja miten tämä liittyy minun elämääni. Sen jälkeen voi etsiä aineistosta omaa ajattelua tukevia pieniä pointteja ja täydentää tekstiä niillä. Ne voivat olla aivan yksittäisiä irtohuomioita jostain lähteestä.

Toinen vaihtoehto rakentaa vastaus on reaktiona aineistoon, jolloin lähteiden rooli on hallitseva. Se on myös aivan oikein tehty teksti, mutta silloin siitä saattaa helposti tulla tavanomaisempi. Mieti, millä tavoin voit positiivisesti erottautua muiden kokelaiden joukosta.

2. Kliseiset aloitukset

Istun täällä liikuntasalissa… Aika moni aloittaa tekstinsä tämän tapaisella yo-koetilanteen kuvauksella. Toinen paljon käytetty aloitustapa on kuvata, miten herää aamulla herätyskelloon ja mitä sen jälkeen tapahtuu. Nämä ovat helppoja tapoja aloittaa teksti, mutta eivät kovin kiinnostavia.

Omista kokemuksistaan kirjoittaminen on mahdollista, mutta koita löytää tekstiin jokin oivaltava näkökulma. Omaelämäkerrallisuus voi tuoda tekstiin juuri tarvittavan jujun, joka erottaa sen sopivasti muista.

3. Lukijan puhuttelu

Opiskeluessee on siitä erikoinen tekstilaji, että sitä ei ole suunnattu oikein kenellekään. Tekstillä on sekä jonkinlainen kuvitteellinen yleisö että oikea yleisö: sen lukevat opettaja ja sensori.

Kuten lukutaidon koetta käsittelevässä artikkelissamme todettiin, lukijan puhuttelu on yleinen ja ihan sallittu retorinen keino. Koska opiskeluesseen yleisö on hieman monimutkainen asia, kannattaa kuitenkin olla tarkkana, miten lukijaa tekstissään puhuttelee. Mieti, kenelle kohdistat kysymyksesi, jos kysyt kirjoitustaidon kokeessa esimerkiksi: Oletko koskaan miettinyt, millaisia seurauksia sanoillasi voi olla?

Lukijan puhutteleminen voi olla vähän riskaabelia tai ainakin kliseinen tapa kuljettaa tekstiä eteenpäin, sanoo Svinhufvud. Mieti, voisiko saman asian ilmaista luontevammin vaikkapa näin: Emme välttämättä aina ajattele, millaisia seurauksia sanoillamme voi olla.

Kommentit

Abitreenit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit