Hyppää pääsisältöön

Anna Airola ensimmäisessä pääroolissaan – AIKUISET-sarjan Oona elää milleniaalin elämää

Anna Airolan hahmo Oona seisoo taidenäyttelyssä pettyneen näköisenä.
Anna Airolan hahmon Oonan maailmassa taidemielipiteillä voi olla yllättäviä seurauksia. Anna Airolan hahmo Oona seisoo taidenäyttelyssä pettyneen näköisenä. Kuva: Hanna-Maria Gronlund aikuiset,Anna Airola

Uusi komediasarja AIKUISET esittelee oman, kiehtovan maailmansa lisäksi myös uuden suomalaisen näyttelijälupauksen, Anna Airolan. Mikä saa Airolan kuvailemaan itseään aikuisen lisäksi myös lapseksi ja vanhukseksi?

AIKUISET on uusi komediasarja nuorista teini-iän ja aikuisuuden välimaastossa seilailevista kaupunkilaisista. Sarjan päähenkilöä, kroonisesta eksistentiaalisesta ahdistuksesta kärsivää Oonaa, näyttelee taidokkaasti uusi lupaus, hurmaava Anna Airola. Pyydettäessä kuvailemaan itseään kolmella sanalla, Airola vastaa olevansa samaan aikaan lapsi, aikuinen ja vanhus. Mitä se tarkoittaa?

LAPSI

Puoliväkisin kokkolalaiselle teatterilavalle lapsena työnnetty Anna Airola näytteli ensimmäisenä roolinaan laulukilpailuun osallistuvaa, ja sen lopulta voittavaa, Ercciä.

– Sain puvustukseksi bensalinssiset aurinkolasit, vaaleanpunaisen nahkatakin ja bootsit. Mun oli määrä esitellä itseni laulukilpailun raadille, heilauttaa hiuksiani coolisti ja laulaa sitten pätkä biisistä ”Barbie girl.” Muistan kuinka kamalaa se oli.

Harjoituksissa Airola tärisi ja lauloi niin hiljaa, että sitä ei tuskin kukaan edes kuullut. Mutta sitten itse esityksessä tosipaikan tullen jotain tapahtui.

– Jännitti niin paljon, etten pystynyt katsomaan ketään yleisössä. Lavalla yhtäkkiä tajusin, ettei kukaan oikeastaan edes näe mun silmiä, koska mulla on ne aurinkolasit päässä ja hiukset naamalla. Se oli jotenkin mahtava ja helpottava hetki. Tuijotin yleisön yli takaseinään ja vedin vaan ihan täysiä, ja tuli itseasiassa aika hyvä olo.

Ja samanlaiseksi Airola kuvailee näyttelemistä edelleen – ihan kamalaksi ja ihanaksi samaan aikaan.

AIKUINEN

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa opiskeleva Airola oli törmännyt AIKUISET-sarjan tuotantoyhtiö Yellow filmsin jättämään avoimen hakuun “nuoria uusiin nuortensarjoihin”, mutta muisti koko asian vasta hakuajan viimeisenä päivänä. Hän lähetti hakemuksen hetken mielijohteesta – ja hyvä että lähetti. Hänet kutsuttiin koekuvaukseen, ja toiseenkin, ja sitten yhtenä päivänä koulun ruokalassa Airolan puhelin soi, ja langan toisessa päässä oli AIKUISTEN ohjaaja Anna Dahlman.

– En oikeen kuullut mitä se sanoi, koska oli niin kova meteli. Sanoin vaan että juu, kiva. Vasta myöhemmin kun olin ruokapöydässä, ymmärsin että Anna sanoi mun saaneen sarjan pääroolin.

Näyttelijöiden keskuudessa puhutaan toisinaan, että päähenkilöä saattaa olla jopa epäkiinnostavinta näytellä, koska päähenkilö koostuu usein sivuhenkilöiden suhteesta päähenkilöön. Oman roolihahmonsa Oonan näyttelemistä Airola kuvailee kuitenkin kiinnostavaksi ja haastavaksi.

Oona on dramaattinen, raivostuttava ja toisaalta myös rakastettava hahmo oman inhimillisyytensä vuoksi.

– Oona on kokonainen, huolellisesti kirjoitettu hahmo, jonka takia häntä oli mahtavaa näytellä. Oona on dramaattinen, raivostuttava ja toisaalta myös rakastettava hahmo oman inhimillisyytensä vuoksi.

Airola myöntää ymmärtävänsä Oonaa välillä täysin – ja joskus ei lainkaan. Oona on kroonisesta eksistentiaalisesta kriisistä kärsivä, päättämätön mutta rakastettava hölmö, joka sanoo usein ääneen ne noloimmatkin asiat, joita juuri kukaan muu ei uskalla sanoa. Ja se on harvinaista ajassa, jossa cooliutta pidetään kovassa arvossa

Oona ja Arttu istuvat sohvalla bilevaatteissaan, käynnissä on juhlat ja kuvassa on vihreä valaistus.
Oona (Anna Airola) ja Arttu (Elias Salonen) ovat parhaita ystäviä. Oona ja Arttu istuvat sohvalla bilevaatteissaan, käynnissä on juhlat ja kuvassa on vihreä valaistus. Kuva: Hanna-Maria Gronlund aikuiset,Elias Salonen

Tämän ajan nuoret, siis milleniaalit, ovatkin äärimmäisen paradoksaalinen sukupolvi. Milleniaalien maailmassa työpaikkojen vaikea saatavuus on tuottanut yksilöitä, jotka vierastavat vakituisia työsuhteita, ja potentiaalisten kumppaneiden näennäinen paljous on aiheuttanut sen, että pysyviä parisuhteita solmitaan entistä harvemmin. Juuri tähän maailmaan AIKUISET katsojansa tutustuttaa.

Airolan hahmolla Oonalla on klassisia “milleniaalien ongelmia” – elämä tuntuu tarkoituksettomalta kun mikään määrä menestystä ei riitä, on liikaa vaihtoehtoja, joita pyöritellä tarttumatta yhteenkään. Pitäisi olla koko ajan enemmän, koko ajan muutoksessa, aina vaan kiinnostavampi ja erityisempi kuin aiemmin. Pesunkestävänä milleniaalina Airola tietää, mistä puhutaan.

– Pitäis olla kaikkialla, lukea kaikki, nähdä kaikki, tietää kaikki. Se johtaa riittämättömyyden tunteeseen ja rauhattomuuteen. Se on kuitenkin varmaan vaan typerä illuusio.

Niinhän se onkin – ja onneksi Airolalla on äiti, joka osaa palauttaa suorittamisen ja merkityksettömyyden ajatusten pyörteeseen eksyneen tyttärensä takaisin maan pinnalle.

– Joskus kun lukiosta soitin äitille, että musta ei tuu ikinä mitään, kun en ikinä pääse tästä ekasta lyhyen matikan kurssista läpi, äiti rauhoitteli ja sanoi että ”kaikki on huonoja jossain, ja matikka on oivallinen siihen tarkoitukseen.”

VANHUS

Läpi maailman historian vanhemmat sukupolvet ovat arvostelleet nuorempia sukupolvia, ja nuoret ihmiset ovat valittaneet, etteivät vanhemmat ymmärrä heitä ollenkaan. Onko milleniaalien ongelmia vanhemman sukupolven siis edes mahdollista ymmärtää?

– Uskon pikemminkin, että nuoremman sukupolven on vaikeaa ymmärtää vanhemman sukupolven ongelmia. Vanhemmat ovat olleet nuoria aiemmin, joten he ymmärtävät ongelmamme, vaikkakin maailma oli heidän nuoruudessaan erilainen, Airola pohtii.

Onko tämä havainto ja erityisesti sen myöntäminen se, mikä tekee 25-vuotiaasta Airolasta yksi kolmasosaa vanhuksen?

Monien sukupolvien ja ihmisten kokemuksiin samaistuminen on näyttelijänä valuuttaa, jonka arvoa on vaikea edes mitata. Airolan monet puolet näkyvät kompleksista Oonaa näytellessä kykynä katsoa oman sukupolvikokemuksen ulkopuolelle. Oonan ongelmat saavat Airolan – ja itse sarjan – käsissä lempeän ja myötätuntoisen, mutta myös itseironisen vastaanoton.

Merkittävänä aikansa kuvana historiaan jäävä AIKUISET laskee käden milleniaalin olkapäälle, puristaa siitä lempeästi ja toteaa: kyllä se siitä.

AIKUISET-sarjan kaikki jaksot jo Areenassa, 1.4. alkaen joka maanantai Yle TV2:ssa klo 21.

Keskustele