Hyppää pääsisältöön

Tuure Boelius on muutakin kuin yksin kotona kameralle hymyilevä tubettaja: “Uskalsin tehdä jotain, mitä kukaan muu Suomessa ei ollut tehnyt”

Tuure Boelius seisoo pinkin taustan edessä ja katsoo suoraan kameraan, toinen käsi korvan takana nojaten samalla toiseen käteensä.
Tuure Boelius seisoo pinkin taustan edessä ja katsoo suoraan kameraan, toinen käsi korvan takana nojaten samalla toiseen käteensä. Kuva: Juuli Aschan, YleX Tuure Boelius

YleX Läpimurto -listauksen viidennelle sijalle nousi 18-vuotias Tuure Boelius, joka on tullut suurelle yleisölle tutuksi Youtube-tähtenä. Ennen kaikkea hän kuitenkin haluaa olla artisti.

Youtube-artisti. Mitä se oikeastaan tarkoittaa?

Tuoko se mieleen jättimäiseksi viraali-ilmiöksi ja pilailun kohteeksi vuonna 2011 joutuneen 13-vuotiaan Rebecca Blackin Friday-hitteineen?

Friday ja sen musiikkivideo nousivat nopeasti viraalihitiksi saaden osakseen lähinnä negatiivista huomiota vahvan autotune-korjailun ja yleisesti ottaen kökköjen sanoitustensa vuoksi. Kappale teki edelleen laulajanuraa tekevästä Blackista kuitenkin kansainvälisesti tunnetun kultti-ilmiön, jonka tunnetuin biisi Friday yhä tänä päivänä on.

Vai onko Youtube-artisti sittenkin Justin Bieberin, Alessia Caran tai Shawn Mendesin kaltainen supertähti, jonka uran ensiaskeleet astuttiin Youtubeen lisättyjen cover-videoiden saavuttaman suosion myötä?

Yllämainitun kanadalaiskolmikon taustat ovat varsin samankaltaiset: jokainen heistä sai aikoinaan levytyssopimuksen ladattuaan tunnettujen pop-kappaleiden covereita Youtubeen.

Myös Suomen oman Robin Packalenin ura lähti 13-vuotiaana lentoon, kun hänen ensimmäinen sinkkunsa Frontside Ollie julkaistiin musiikkivideoineen Youtubessa. Video sai muutamassa päivässä yli miljoona näyttökertaa, eikä aikaakaan, kun Robbarista kasvoi yksi maamme suosituimmista poptähdistä.

Musiikki ei ole ainoa keino, jonka kautta Youtubesta voi singahtaa suosioon.

Tubettaminen, eli yleisesti videosisällön tuottaminen netin videopalveluun, on nostanut suomalaiselle viihdetähtitaivaalle esimerkiksi Miisa Rotola-Pukkilan eli Mmiisasin, Juuso Karikosken eli Herbalistin ja Sini Laitisen eli Papananaaman.

Sekä tietysti Tuure Boeliuksen.

Tuure Boelius katsoo pinkun taustan edessä vasempaan alaviistoon, kuva rajattu rinnasta alaspäin.
Tuure Boeliuksella on Youtubessa yli 150 tuhatta tilaajaa. Tuure Boelius katsoo pinkun taustan edessä vasempaan alaviistoon, kuva rajattu rinnasta alaspäin. Kuva: Juuli Aschan, YleX Tuure Boelius

Nyt 18-vuotias Boelius alkoi julkaista videoita 13-vuotiaana, ja hänestä on vain muutamassa vuodessa kasvanut Suomen tunnetuimpia tubettajia. Kaksi vuotta sitten hän solmi levytyssopimuksen Kaiku Entertainmentin kanssa.

“Kuka tämä Tuure on”

Vaikka suuri yleisö oppi tuntemaan Boeliuksen ensisijaisesti Youtubesta, tubetähteys ei milloinkaan ollut nuoren artistin haaveena.

– Musta ei pitänyt tulla isoa tubettajaa, vaan iso artisti. Se musta toivottavasti vielä jonakin päivänä tuleekin, Boelius toteaa.

Lapsesta saakka laulajan ammatista haaveillut Boelius otti yhteyttä Kaiku Entertainment -levy-yhtiön perustaja Pekka Ruuskaan. Boeliuksen mukaan Ruuska ei tällöin vielä tiennyt, “kuka tämä Tuure on”, mutta kutsui kuitenkin artistin tapaamiseen.

Levy-yhtiöpomon työhuoneessa Boelius lauloi kappaleita Juha Tapio -laulukirjasta ja toivoi parasta.

– Palaverin jälkeen Pekka sanoi, että katsotaan, saatan palata sulle. Parin päivän päästä mulle tarjottiin sopimusta.

Vaikka musiikki on alusta saakka ollut Boeliuksen prioriteettilistalla videoita korkeammalla, suhtauduttiin häneen pitkään vain tubettajana. Artistiuskottavuus uupui.

– Etenkin ihan alkupuolella mulla ei ollut muuta näyttöä kuin se, että osaan hymyillä yksin kotona kameralle. Silloin huomasin paljon ennakkoluuloja, Boelius muistelee.

Hän kokee, että mitä pidemmälle hän on musiikkiuraansa edistänyt, sen uskottavampana artistina häntä pidetään. Boelius uskoo myös, että hänen osallistumisensa Maikkarin Tanssii tähtien kanssa -kilpailuun teki hänestä tutumman myös uusille yleisöille.

Tuure Boelius katsoo hymyillen kameraan pinkin seinän edessä, kuva rajattu rinnan kohdalta.
Tuure Boeliuksen artisti-uskottavuutta on kyseenalaistettu hänen Youtube-uransa vuoksi. Tuure Boelius katsoo hymyillen kameraan pinkin seinän edessä, kuva rajattu rinnan kohdalta. Kuva: Juuli Aschan, YleX Tuure Boelius

Silti hän tiedostaa, että kaikkien mielestä laulava tubettaja-Tuure ei vieläkään ole uskottava, vaikka taustalla on jo viisi yli miljoona Spotify-striimiä kerännyttä sinkkua.

– Ei kaikkien tarvitsekaan uskoa! Uskottavuus ei ole aura, joka edellä tuolla menen ja luon uraani.

Suurten popdiivojen jalanjäljissä musiikkia, jota ei ole ennen kuultu

Vuosien mittaan hauskana harrastuksena alkaneesta tubettamisesta on kasvanut ihan oikea työ, joka vie tilaa Boeliuksen jo muutenkin täydeltä lautaselta. Videoiden julkaisutahti on hidastunut, ja niiden tekemisestä on tullut rutiininomaisempaa.

– Tällä hetkellä se tuntuu edelleen antoisalta, mutta toivon, että jossain vaiheessa voisin keskittyä vain musaan ja elättää itseni sillä.

Kohti täyspäiväisempää musiikin tekemistä Boelius onkin matkalla. Uusimpana merkkipaaluna hän iloitsee nimensä saamista Vihaan rakastaa sua -sinkun tekijätietoihin.

– Olen toki ollut aiempien biisien tekemisessä mukana, mutta tässä olen ekaa kertaa selkeästi itse kirjoittajana. Senkin takia on siistiä, että biisillä menee hyvin.

Tavoitteena on jonakin päivänä vastata kaikista oman albumin sanoituksista itse. Boeliuksesta huokuva itsevarmuus saa uskomaan, että se on vain ajan kysymys.

Tuure Boeliuksen hymyilevät kasvot kaleidoskooppimaisesti pinkin taustan edessä.
"Vihaan rakastaa sua" on Tuure Boeliuksen ensimmäinen kappale, jonka tekijätiedoissa hänen nimensä lukee yhtenä kirjoittajista. Tuure Boeliuksen hymyilevät kasvot kaleidoskooppimaisesti pinkin taustan edessä. Kuva: Juuli Aschan, YleX Tuure Boelius

Mikäli Suomen tämän hetken kysytyimpiin tuottajiin lukeutuvaa Jurekia on uskominen, Tuure Boelius on artisti jo nyt – ilman tarvetta lisätä sanaa “Youtube” eteen.

– Ihan sama, onko hän ikinä laulanut riviäkään musaa. Siitä vain näkee, että siinä on sitä imua, Jurek toteaa YleX:n Ida Karimaan tubesarjan videolla.

Boelius itse pitää itseään popdiivana, jonka suurimmat vaikutteet ja ihailun kohteet ovat peräisin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolelta.

Lady Gagan ensimmäiset albumit. Rihannan Good Girl Gone Bad. Britney Spears, tietysti.

Silti hän kokee, että kaikkein mielenkiintoisinta poppia tehdään juuri nyt.

Pop on murroksessa, ja aiempaa omalaatuisemmille ja kokeilevammille artisteille on musiikkikentällä sekä tilaa että kysyntää. Hyvänä esimerkkinä Boelius pitää esimerkiksi Vestaa ja Ruusuja. Molemmat valittiin peräkkäisinä vuosina myös YleX Läpimurto -artisteiksi.

– Ehkä kuulijoistakin on tullut vaativampia ja kokeilunhaluisempia. Halutaan kuulla erilaisia soundeja ja juttuja koko ajan.

Tähän toiveeseen Boelius pyrkii omassa musiikissaan vastaamaan.

Hänen tavoitteenaan on tehdä jotain sellaista, mitä kukaan muu täällä ei aiemmin ole tehnyt.

Esimerkiksi kappale, joka kertoo kahden pojan välisestä suudelmasta jääkiekkohallin pukukopissa.

Lätkäjätkä-Ville on mulle ihan törkeän tärkeä biisi. Silloin musta tuntui, että uskalsin tehdä jotain sellaista, mitä kukaan muu ei ollut Suomessa uskaltanut.

Boeliuksen musiikissa rikotaan pinttyneitä sukupuolistereotypioita ja leikitään epätavanomaisilla, jopa vinksahtaneilla soundeilla.

Vertauksilta 2010-luvun suomalaisen popmusiikin mullistajaan, Peto on irti -albumillaan uransa uuteen nousukiitoon lähettäneeseen Antti Tuiskuun ei voi välttyä.

Boelius ymmärtää Tuisku-vertailut, ja korostaa ihailevansa artistia niin persoonana kuin vaikuttavan uransakin puolesta. Silti hän toteaa, että vaikka saisi itselleen koko Antti Tuiskun tuotannon ja mahdollisuuden julkaista se uudelleen omanaan, hän jättäisi mahdollisuuden käyttämättä.

– Mä en halua istua kenenkään päälle enkä kenenkään alla. Haluan istua omalla, kullatulla valtaistuimellani, Boelius naurahtaa.

Tuure Boelius katsoo kameraan pinkin seinän edessä, pitää käsiään ohimoillaan.
Tuure Boeliusta on tituleerattu Antti Tuisku kakkoseksi, mutta hän ei jaksa olla vertailuista moksiksaan. Tuure Boelius katsoo kameraan pinkin seinän edessä, pitää käsiään ohimoillaan. Kuva: Juuli Aschan, YleX Tuure Boelius

Hän epäilee vertausten kumpuavan siitä, kuinka Peto on irti -tyyppisiä yllättäviä ja erikoisia, ihmisten mieleen jääviä musiikkikokemuksia ei ole kovin montaa Antin jälkeen kuultu.

– Ehkä laitetun näköinen, vähän kokeilevampaa popmusiikkia tekevä jäbä on helposti tällä hetkellä Antti Tuisku -kopio.

Esikuvaksi nostaminen ahdistaa

Mitä artistius ylipäätään tarkoittaa Boeliukselle?

Boelius nostaa artistiuden ytimeen hyvän musiikin, mutta merkitystä on myös ulkomusiikillisilla seikoilla. Sillä miltä näyttää, miltä kuulostaa, mikä on se “oma juttu”.

Onhan artisti myös tietynlainen roolimalli, etenkin jos hänen persoonaansa kuuluu arvoja, joita haluaa ajaa.

– En tosin koe yleisellä tasolla olevani mikään maailman paras esimerkki, hän huomauttaa.

Juuri esikuva-kysymyksen kohdalla Boeliuksen kaksoisrooli artistina ja tubettajana korostuu.

Youtubesta tutut hahmot koetaan Boeliuksen kokemuksen mukaan usein kavereiksi, etenkin nuorista koostuvan yleisön parhaaksi ystäväksi. Artistit puolestaan nostetaan helposti jalustalle ylöspäin katsottaviksi olennoiksi, joiden edesottamuksia seurataan vuoroin ihaillen, vuoroin paheksuen.

Paitsi nuoren ikänsä, myös nuoren seuraajakuntansa vuoksi Boelius haluaa välttää henkilöitymistä esikuvaksi. Ajatus siitä jopa vähän ahdistaa.

– Mulla niin kuin kaikilla muillakin on paheita, sellaisia asioita, joita teen kameran ulkopuolella. En halua, että joku hölmöilee siksi, että on nähnyt mut tekemässä jotain tyhmää.

Välillä Boeliuksen videoita katsovien lasten vanhemmat antavat Boeliukselle palautetta esimerkiksi hänen kiroilustaan.

– Silloin sanon ihan suoraan, että en halua tai voi sille mitään, että joku pitää mua esimerkkinä. Mutta en lähtökohtaisesti kehota ketään siihen.

Tuure Boelius istuu pinkin taustan edessä vaaleassa karvatakissa ja katsoo hiukan välinpitämättömästi kameraan, nojaa toisen kätensä poskeensa.
Vaikka Tuure Boelius ei halua olla esikuva, hän tahtoo silti päästää yleisön lähelleen. Tuure Boelius istuu pinkin taustan edessä vaaleassa karvatakissa ja katsoo hiukan välinpitämättömästi kameraan, nojaa toisen kätensä poskeensa. Kuva: Juuli Aschan, YleX Tuure Boelius,musiikki

On kuitenkin asioita, joiden lipunkantajaksi Boelius tunnustautuu mielellään.

16-vuotiaana Vuoden homona palkittu artisti sanoo henkilöityvänsä ilolla etenkin ihmisoikeuksien ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolustajaksi. Boelius haluaa myös rikkoa mielenterveysongelmiin liitettäviä tabuja, ja puhuu avoimesti esimerkiksi terapiassa käymisen puolesta.

Boelius täytti 18 vuotta kuluvan vuoden tammikuussa. Täysi-ikäisyyden rajapyykin ylittymisen myötä artisti kokee olevansa vapaampi tekemään mitä haluaa.

Nuoresta asti julkisuudessa ollutta Boeliusta on vuosien varrella neuvottu usein, kuinka hänen kannattaisi elää tai käyttäytyä saavuttaakseen urallaan jonkun tietyn tähteyden tason.

– En jaksanut tai halunnut lähteä noudattamaan niitä kuin jotain kymmentä käskyä. Mulle on kuitenkin tosi tärkeää se, että voin elää mun omaa elämää, Boelius sanoo.

Vaikka Boeliuksesta ei omien sanojensa mukaan ole esikuvaksi, hän ei silti halua etäännyttää itseään yleisöstä. Hän kokee edustavansa uuden polven artistiutta, jossa kuuntelija ja katsoja päästetään somen ja henkilökohtaisten lyriikoiden avulla lähemmäs kuin aiemmin.

– Jotkut haluavat pitää yleisön kaukana, ja that’s fine, mutta mulle tuntuu tosi luontevalta ottaa yleisö lähelle. Näyttää sellaista elämää, että ei jää vain hymyileväksi kansikuvaksi biisin edessä.

Se on vähintä, mitä tottuneesti yli 150 000 -päiselle Youtube-yleisölleen elämäänsä esittelevältä Tuure Boeliukselta voi myös artistina odottaa.