1800-luvulla suosionsa saavuttaneet salongit olivat musiikillisen tarjontansa lisäksi myös sosiaalisia hautomoita, joissa uudet aatteet ja trendit virisivät ja levisivät. Pienten soitinkokoonpanojen musiikki tarjosi myös naisille oivan uuden näkyvyyskaistaleen "miesnerojen" hallitsemalle pelikentälle.
Pianisti Magdalena Lisak tarjoilee 1800- ja 1900-luvujen taitteen puolalaista salonkimusiikkia. Kokonaisuus muodontuu kuuden säveltäjän (Helena Łopuska (1887–1920), Natalia Janotha (1856–1932), Tekla Badarzewska-Baranowska (1838–1861), Wanda Landowska (1879–1959), Jadwiga Sarnecka (1883–1913), Maria Szymanowska (1789–1831) salonkimusiikista. Lyhyehköistä kappaleista hahmottuu sävelistö, joka ilmaisultaan liplattelee eteenpäin hillityn yhdensuuntaisesti.
Painokkaimmin esillä on Maria Szymanowska (1789–1831) sävelistö. Valikoima pianokokoelmasta Kaksikymmentä harjoitelmaa ja preludia muodostaa eloisan kokonaisuuden. Kahdeksantoista tanssin sarjasta poimittu F-duuri-poloneesi kiepsahtelee kepeästi.
Helena Łopuskan Sanaton laulu op. 2 puolestaan kaarrostelee murtosointujen värittämissä melodiakuvioinneissa.
Entisöity Pleyel-piano vuodelta 1842 vahvistaa sujuvalla otteella esitettyjen kappaleiden henkeä. Jopa siinä määrin, että kappaleiden väliin ja vähän niiden taustallekin alkaa kaivata myös pientä puheensorinaa ja tassikahvien kilinää.
The Salon of Polish Women Composers. Magdalena Lisak. CD Accord (ACD246)
Kuuntele Uudet levyt 19.3.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.