Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle. Lisäksi teoksia yhdistävänä tekijänä ovat erilaisia tanssillisia elementtejä yhdistelevät lähtökohdat.
Florence Pricen (1887–1953) alun perin pianolle kirjoitettu Dances in the Canebrakes kuullaan William Grant Stillin orkesterisovituksena. Kolme lyhyttä tanssia soivat säveltäjälle ominaiseen tyyliin afro-amerikkalaista kansankulttuuria tanssiaskeliinsa sovitellen.
Claride Assadin (s. 1978) ja Jessie Montgomeryn (s. 1981) teokset edustavat äänitteen viihdyttävämpää antia. Assadin jazzia ja brasilialaista musiikkia heijasteleva Sin Fronteras tanssahtelee sujuvin askelin. Viulistinakin toimivan Montgomeryn Coincident Dances luottaa niin ikään tanssirytmeihin, joskin käyttää omassa teoksessaan enemmän länsimaisen taidemusiikin historiasta tuttuja tanssielementtejä.
Reena Esmail (s. 1983) ilmaisu yhdistelee Intialaista ja länsimaisen taidemusiikkia. Viime vuonna valmistunut #metoo on tarttuvaa ja vauhdikasta musiikkia. Ilmavasti ja visusti liikekannassa etenevä teos tekee jämerän kaarroksen kohti suvantoa ja siitä rakentuvaa komeaa loppua.
Jennifer Higdon (s. 1962) on yksi Yhdysvaltojen soitetuimmista nykysäveltäjistä. Jousiorkesterille kirjoitettu viisiosainen Dance Card on äänitteen teoksista laajin. Viidestä osasta Dance Card on energisesti rullaava ja rouheasti soiva kokonaisuus. Meneviä sen ryskytyksiä tauottaa kaksi hidasta osaa, jotka voidaan käytännöllisesti esittää myös erillisinä kappaleina.
Chicago Sinfonietta soittaa viiden säveltäjän kiinnostavan kokonaisuuden kapellimestari Mei-Ann Chenin johdolla energisesti.
Project W. Works by Diverse Women Composers. Chicago Sinfonietta, joht. Mei-Ann Chen. Cedille (CDR90000-185)
Kuuntele Uudet levyt 19.3.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.