Hyppää pääsisältöön

Ibe vastaa kysymykseen niin pitkään, ettei tiedä, onko se pohdiskelua vai kettuilua, ja hän on suomirapin seuraava iso nimi

Vaaleahiuksinen nuori mies katsoo suoraan kameraan vakavalla ilmeellä pinkkien neonvalotolppien edessä.
Vaaleahiuksinen nuori mies katsoo suoraan kameraan vakavalla ilmeellä pinkkien neonvalotolppien edessä. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Ibe

Ibelle menestyksestä räppääminen ei ole yksiselitteisesti ironiaa tai osa asiaan kuuluvaa imagoa: “Mun mielipide muuttuu joka päivä, onko flexaaminen cool vai hirveää”.

Kun Ibe vastaa haastattelukysymykseen, hän miettii pitkään ja hartaasti. Se tuntuu jopa vaivaannuttavalta. Pohtiiko artisti sopivaa vastausta vai pitääkö hän kysymystä typeränä? Onko Ibe syvällinen vai ylimielinen? Suomirapin hypetetyimmästä tulokkaasta on vaikeaa ottaa selvää.

Ibe on 20-vuotias helsinkiläisartisti, jonka nimeltä ja musiikilta ei modernia suomihiphopia seuraava ole voinut välttyä.

Nuorten räppäreiden noususta ja uhosta on puhuttu jo parin viime vuoden ajan, kun suomalaiselle musiikkikentälle on ilmestynyt uusia, nuoria ja nälkäisiä urbaanin musiikin artisteja toinen toisensa perään.

Versace Henrik, Lukas Leon, Etta, Bizi, DeezyDavid ja Hussa ovat osa suomirapin uutta aaltoa, joista useimpien ura on käynnistynyt Soundcloudiin tai Youtubeen lisättyjen biisien myötä.

Saman aallon harjalla surffaa myös Ibe, eli Ilmari Kärki, joka julkaisi ensimmäisen kokopitkän albuminsa Ibeliuksen viime tammikuussa kahdentenakymmenentenä syntymäpäivänään.

Artistin aiemmat julkaisut, Ibe (2017) ja Nonsense (2018) herättivät kiinnostuksen pehmeätä r’n’b:tä ja räppiä yhdistelevään Ibeen, ja hänet noteerattiin myös vuoden 2018 YleX Läpimurto- artistilistauksella. Samana vuonna tuli myös ensimmäinen Emma-ehdokkuus, kun Ibe oli ehdolla Vuoden tulokas -kategoriassa.

Kaikki tuntuvat nyt haluavan osansa Ibestä.

Häntä kuullaan esimerkiksi Suomen suurimman hip hop -yhtye JVG:n Popkorni-albumilla, eikä yhteistyö todennäköisesti ole jäämässä vain yhteen vierailuun: helmikuussa Basson Slämäri-videosarjassa vieraillessaan Jare ja VilleGalle tunnustautuivat “Ibe-fanipojiksi” ja pyysivät häntä mukaan myös tulevalle albumilleen.

Ibe on tehnyt musiikkia yhdessä myös laillaan suomirapin uutta aaltoa edustavien Melon, Cledoksen, Cavallini & Shrtyn ja Ronnien kanssa.

Ibelius on otettu hyvin vastaan myös hip hop -piirien ulkopuolella. Se nousi julkaisuaan seuraavalla viikolla Suomen virallisen albumilistan sijalle kaksi, ja esimerkiksi Helsingin Sanomien neljän tähden arviossa levyä tituleerattiin “taidokkaaksi valtavirtalevyksi, joka löytänee yleisönsä”.

Jo nyt Ibellä on Spotifyssa yli 160 000 kuukausittaista kuuntelijaa, ja levyltä löytyvän iClout-sinkun kuukausi sitten julkaistulla musiikkivideolla on Youtubessa reilut 90 000 katselukertaa.

Vaaleahiuksinen mies seisoo sivuttain vaaleanpunaisten neonvalotankojen edessä ilmeettömänä.
Ibe sai ensimmäisen Emma-ehdokkuutensa samana vuonna kun hän valmistui ylioppilaaksi. Vaaleahiuksinen mies seisoo sivuttain vaaleanpunaisten neonvalotankojen edessä ilmeettömänä. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Ibe

Hype nuoren artistin ympärillä on siis kovaa.

Kuinka Ibe itse suhtautuu saamaansa positiiviseen huomioon? Kasvattaako se tulevien projektien menestyspaineita?

– Olen jo laittanut itselleni seuraavia tavoitteita. En ajattele, ettei niitä voisi saavuttaa, Ibe sanoo.

Ibeliuksen saama positiivinen vastaanotto on artistin mielestä “tosi kiva juttu”.

Mediassa Ibestä on piirtynyt kuva perfektionistina, joka harvoin on täysin tyytyväinen aiempiin tuotoksiinsa. Sonnin Taacca -podcastissa Ibe kertoo, että Nonsense-mixtapelta löytyy joitakin hänen vuoden 2018 lempikappaleistaan, mutta levykokonaisuutena se ei artistin mielestä ole niin hyvä.

Ibe vieraili Uuden musiikin X:ssä pian ensimmäisen Emma-gaala -esiintymisensä. Ida Karimaan haastattelussa hän kertoi huomanneensa Emma-vedostaan ensin lähinnä ne asiat, joissa olisi parantamisen varaa, vaikka ylpeä Hartwall Arenalla esiintymisestään olikin.

Ibe korostaa, ettei jää vellomaan epätäydellisyyden tunteeseen, vaan hyväksyy teokset ja kokemukset sellaisena kuin ne ovat.

– Mä otan seuraaviin juttuihin ne mitä olisi voinut tehdä paremmin. En muuttaisi mitään, oikeasti, mutta ajattelen hypoteettisesti, että tuon olisi voinut tehdä eri tavalla.

Iben musiikki on kuin sarja, jonka seuraavaa kautta jää odottamaan

Moderni popmusiikki elää tarinoista, ja henkilökohtaiselta kuulostavat lyriikat tulkitaan helposti rehellisiksi kertomuksiksi kappaleen esittäjän omasta elämästä. Omakohtaisilla sanoituksilla ja vahvalla someläsnäololla piirretään kuvaa helposti lähestyttävästä artistista, joka voisi olla kuin kuulija itse, tai vähintäänkin hänen kaverinsa.

Myös Ibe kirjoittaa riiminsä henkilökohtaisen kautta, kuten Paranoidi-kappaleessa kertoessaan liian ajattelemisen aiheuttamasta vainoharhaisuudesta, ja pitää faneihinsa yhteyttä vastailemalla esimerkiksi heidän Snapchat-viesteihinsä.

Se on vähän niin kuin joku elokuva tai sarja, jota on kiva seurata ja odottaa aina sitä uutta kautta.

Hän ei kuitenkaan osaa sanoa, pääseekö kuulija hänen musiikkinsa kautta lähelle artisti-Iben lisäksi myös siviili-Ilmaria.

– Ilmari on tosi rehellinen, mutta Ibe voi välillä liioitella jotain ihan vaan sen takia, että se kuulostaa paremmalta. Tai siksi, että haluaa tehdä siitä tarinasta voimakkaamman.

Onko Ibe siis Ilmarin rooli?

– Ei mulla ole tavallaan mitään roolia, koska Ibe on myös mun lempinimi. Ne ovat ihan sekaisin, tai oikeastaan sama henkilö. Että kyllä mä oon aika oma itteni.

Silti, helpon lähestyttävyyden sijaan olennaisempaa on musiikin kautta piirtää yleisölle mielenkiintoista tarinaa artistin elämästä.

– Että se on vähän niin kuin joku elokuva tai sarja, jota on kiva seurata ja odottaa aina sitä uutta kautta, Ibe sanoo.

Vaaleahiuksinen nuori mies katsoo kameraan pinkkien neonvalotolppien edessä seisten, kuva rajattu vyötäröstä alaspäin.
Välillä omaisuudella flexaaminen on Iben mielestä coolia, toisinaan taas "ihan hirveeä". Vaaleahiuksinen nuori mies katsoo kameraan pinkkien neonvalotolppien edessä seisten, kuva rajattu vyötäröstä alaspäin. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Ibe

Sanoituksissaan Ibe kertoo arjestaan Helsingissä, rakkaudesta sekä rahasta ja menestyksestä. Jo ensimmäisellä pidemmällä julkaisullaan Ibellä hän räppää rahan olevan “makeeta kuin sokeri”, yhdessä Melon kanssa viime vuonna tehdyllä Kaikki-biisillä taas kaksikko toteaa heillä jo olevan kaikkea, mitä he ovat koskaan halunneet.

Omaisuudella flexaaminen eli kehuskelu on tuttua erityisesti jenkkiräpistä, mutta kaulassa roikkuvasta Louis Vuittonin huivista räppääminen kuuluu luontevana osana myös Iben musiikkiin.

Tavallaan rahalla ja muotivaatteilla kehuskeleminen on ironiaa, tavallaan osa Iben luonnetta.

– Musta tuntuu, että mun mielipide siitä muuttuu joka päivä, onko flexaaminen cool vai onko se ihan hirveää.

Hän huomauttaa, että toisaalta juuri Kaikki-biisissä amerikkalainen rap-unelma on edelleen melko kaukana: rahan ja nopeiden autojen sijaan kehuskellaan sillä, että voi syödä joka päivä pizzaa.

– Että voi flexaa ja näyttää, että menee hyvin, vaikka ei tarvitse olla sitä Lamborghinia tai monen kilon kultaketjua.

“Suurimmat räppärit ovat ihan poppia”

Kuten monien muidenkin tuoreiden hip hop -nimien, myös Iben tausta on Soundcloudissa.

Striimauspalvelu Soundcloud on ollut olennaisessa roolissa luomassa uuden aallon rap-kulttuuria, jossa kuka tahansa voi julkaista musiikkiaan vertaistensa kuultavaksi ja kommentoitavaksi ilman levy-yhtiöiden portinvartijoita.

Soundcloudissa “viraaliksi meneminen” on kaiken ytimessä, ja kappaleesta voi tulla iso hitti ilman, että sitä olisi koskaan julkaistu palvelun ulkopuolella.

Erityisen suuri ilmiö soundcloud-rap on Yhdysvalloissa. Osaltaan sen leviämistä on vauhdittanut musiikin julkaisuperiaatteiden muutos myös valtavirrassa.

Kiitos musiikin kulutuksen siirtymisen fyysisistä levyistä striimauspalveluihin, artistit voivat tänä päivänä julkaista musiikkia käytännössä kuinka usein haluavat.

Enää muusikon ei tarvitse rakentaa albumiin kulminoituvaa julkaisustrategiaa, jota lähestytään tasaisin väliajoin julkaistavilla, tarkoin harkituilla sinkkubiiseillä. Tiivistä julkaisutahtia suosivat niin kotimaiset hip hop -artistit kuin Ariana Grande -tason kansainväliset tähdet.

Ibe kuvailee etenkin floridalaislähtöisten soundcloud-räppäreiden, Lil Pumpin ja jo edesmenneen XXXTentacionin, tapaa tehdä musiikkia:

– Ollaan kavereiden kanssa, laitetaan biitti pyörimään ja tehdään biisi. Ei mitään teknistä osaamista, ei mitään isoja tavoitteita välttämättä musiikin suhteen, mutta on pidetty hauskaa.

Hän tosin epäilee, että nykyisin tee-se-itse -tunnelma pyritään tietoisesti luomaan musiikkiin, vaikka se ei puhtaasti aitoon hauskanpitoon enää perustuisikaan.

Ibe kokee, että soundcloud-rap on melko pieni, oma kenttänsä. Silti sille ominainen nopea julkaisutahti näkyy olennaisena osana myös tämänhetkistä kotimaista musiikkiskeneä. Tekeminen pysyy mielenkiintoisena, koska tylsistymisen vaaraa ei ole.

– Musiikki liikkuu niin nopeasti netissä, että kaikki pääsevät kokeilemaan uusia juttuja ja inspiroitumaan helposti, Ibe toteaa.

Vaaleahiuksinen nuori mies katsoo alaviistoon vaaleanpunaisten neontankojen edessä, kuva rajattu hartioista alaspäin.
Ibe ei näe tarvetta pitää taukoa musiikin julkaisemiselle, koska uutta musiikkia on nytkin valmiina. Vaaleahiuksinen nuori mies katsoo alaviistoon vaaleanpunaisten neontankojen edessä, kuva rajattu hartioista alaspäin. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Ibe

Tekemisen kiivas tahti hälventää myös rajoja eri genrejen välillä. Kahden vuoden sisään kolme pidempää kokonaisuutta ja liudan sinkkuja julkaissut Ibekään ei halua tulla kutsutuksi yksinomaan räppäriksi, koska ei halua rajoittaa tekemistään vain tiettyyn musiikkityyliin.

Oman hip hop -painotteisen tuotantonsa ohella hän on vieraillut myös esimerkiksi poppari Benjaminin ensimmäisellä suomenkielisellä singlellä.

– Vaikka Ariana Granden musiikissa kuulee paljon vaikutteita trapista ja rapista, ja sitten taas suurimmat räppärit, kuten Drake tai Post Malone, ovat ihan poppia, hän toteaa.

– Sen takia on mun mielestä hölmöä luokitella itseään joksikin, koska se vain rajoittaa.

Myöskään julkaisutahti ei ole hidastumassa. Vaikka Ibelius ei ole ollut ulkona vielä kahtakaan kuukautta, suunnittelee artisti uuden musiikin julkaisemista – tauolle ei ole syytä, sillä tuoretta materiaalia on jo valmiina.

Eikä se välttämättä ole suunnattu yksinomaan kotimaan markkinoille: yhdessä YleX Nosteessa -artistinakin kuullun Ronnien kanssa tehdyllä Adrenaline-kappaleella kuullaan Iben riimittelyä myös englanniksi.

Kansainvälisille vesille tähtääminenkin vaikuttaa vain yhdeltä mahdolliselta suunnalta Iben uralla.

– En ala tässä suunnitella maailmanvalloitusta, pitää vaan tehdä niitä oikeita juttuja ja katsoa mihin se vie.

Artisti suhtautuu englanniksi tekemiseen samalla tavalla kuin ympärillään pyörivään hypeen: maltillisesti, ilman tarvetta huudella ja uhota etukenossa. Teot puhukoot puolestaan.