Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Palmut, hiekkaranta ja tähtikirkas yö

hiekkaranta, palmuja, käsitelty kuva
hiekkaranta, palmuja, käsitelty kuva uimarannat

Palmuja, hiekkarantaa, viidakkoa, villejä rytmejä, eksoottisia ääniä. Eksoottisia? Mitä on eksoottinen? Mitä on eksotiikka?

Monille se on juuri edellä mainittuja asioita: palmuja, hiekkarantaa, viidakkoa ja muuta sellaista. Mitä on eksotiikka musiikissa? Sen kertoi amerikkalainen muusikko ja säveltäjä Les Baxter vuonna 1951, albumillaan Ritual of the Savage. Se oli viihdyttävien viulujen, intensiivisen tunnelman ja kiihkeiden rytmien musiikkia. Se oli musiikillista eksotiikkaa.

Vaadittiin kuitenkin vielä muutama vuosi ja muutama uusi idea, ennen kuin musiikillisesta eksotiikasta tuli suurelle yleisölle tuttua eksotiikkaa. Sen teki niin ikään amerikkalainen pianisti ja säveltäjä Martin Denny, vuonna 1957, albumillaan Exotica.

Tuolla levyllä soivat tunnelmat eksoottisilta kaukomailta: Aasiasta, Hawaijilta, Amazonilta, Andeilta, Afrikasta… Mutta ei todellakaan mitään kansanmusiikkia tai etnistä musiikkia, vaan aitoa eskapistista viihdettä. Mielikuvitusmusiikkia. Pseudo-musiikkia. Eksoottista fantasiaa. Epäaitoa muka-musiikkia. Musiikillista kolonialismia. Mutta hyvin viihdyttävää, ja ainakin näin jälkeenpäin kuunneltuna mitä viehättävintä kitschiä ja campia.

Ja eksotiikka viehättää yhä. 1950- ja 60-lukujen vinyylillä julkaistua musiikillista eksotiikkaa on kaivettu esiin arkistoista ja julkaistu uudelleen sekä alkuperäisinä albumeina että mitä erilaisimpina lounge-henkisinä kokoelmina.

Ja oli myös odotettavissa, että joku nykyajan nuori ja lahjakas säveltäjä tai orkesterinjohtaja hurahtaa eksotiikkaan siinä määrin, että ryhtyy säveltämään, esittämään ja levyttämään 2010-luvun eksotiikkaa. Näin on päässyt käymään Norjassa.

Siellä säveltäjä nimeltä Øyvind Torvund on kerännyt ympärilleen 18-henkisen orkesterin, jousineen ja harppuineen, ja lähtenyt eksotiikan tekoon. Ja jotta oudon musiikin eksoottisuudesta ei jäisi mitään epäilystä, on mukaan otettu myös modulaarinen analoginen syntesoija. Albumi on nimeltään The Exotica Album.

Jos sinua ei pelota nojatuolimatkailu, ole hyvä! Tähtien sota kohtaa Tyynen valtameren aallot ja palmurannat:

Øyvind Torvund ei näköjään ole ainut eksotiikasta kiinnostunut norjalainen. Hänen kohtalotoverinsa on mestari itse, Supersilent-kokoonpanosta tuttu säveltäjä ja syntikkavelho Ståle Storløkken.

Hän kertoo sooloalbuminsa The Haze of Sleeplessness olevan kunnianosoitusta vanhan koulukunnan elektronimusiikin tekijöille, kuten Wendy Carlosille, Vangelisille ja Tangerine Dreamille, ja tietysti vanhoille elektronisille soittimille.

Kyseessä on sananmukaisesti sooloalbumi, sillä tällä levyllä Ståle on tehnyt kaiken itse: säveltänyt, soittanut, äänittänyt ja miksannut. Ehkä tästä ylenpalttisesta ahkeruudesta on myös peräisin albumin unettomuus-teema, kuka tietää.

Ståle Storløkken ei ehkä ole ensimmäinen, joka on keksinyt tehdä ääniraidan elokuvaan, jota ei vielä ole olemassa, mutta varmasti hän on eräs kiinnostavimmista. Jossakin sanottiin, että tämä musiikki on retro-futuristista elokuvallista äänimaalailua, ja jos mukaan ottaa vielä sanan eksoottista, ollaan ilmiön ytimessä.

Saba Alizadeh tulee Teheranista, Iranista. Vuonna 2018 hän julkaisi ensimmäisen albuminsa Scattered Memories Iranissa omakustanteena, ja nyt musiikki on julkaistu maailmanlaajuisesti.

Saba Alizadeh on paitsi elektronimuusikko, myös vanhan iranilaisen perinnesoittimen, viulun kaltaisen jousisoittimen kamanchehin taitaja. Albumilla Scattered Memories hänen musiikkinsa on jollakin tapaa haurasta ja herkkää, vähäeleistä, ja voisi sanoa myös: eksoottista.

Väsymätön kiinnostuksemme eksotiikkaan johtaa meidät nyt Romaniaan. Sieltä on kotoisin äänitaiteilija Alina Kalancea, joka rakentaa musiikkinsa monista aineksista. Hänen ensilevynsä on nimeltään The 5th Apple, viides omena.

Ja eksotiikan sävyttämään katsaukseen mahtuu mukaan vielä yksi pellepeloton: suomalainen Maximilian Latva. Hän seikkailee jälleen äänien ihmeellisessä maailmassa, nyt albumillaan Nekyia:

AVARUUSROMUA 24.3.2019 - OHJELMAN MUSIIKKI:
ØYVIND TORVUND: Ritual 1 (The Exotica Album)
ØYVIND TORVUND: Starry Night (The Exotica Album)
STÅLE STORLÖKKEN: Prelude to the Haze of Sleeplesness (The Haze of Sleeplessness)
STÅLE STORLÖKKEN: Orange Drops (The Haze of Sleeplessness)
SABA ALIZADEH: Dream (Scattered Memories)
SABA ALIZADEH: Blood City (Scattered Memories)
OSA7029: Osa 15 (Orchestral)
KUMEA SOUND: Last Drip - Dub Image Refix (Emotional Listenings Pt.1 -kokoelma)
ROBERTO RODRIGUEZ: Third Act (Emotional Listenings Pt.1 -kokoelma)
ALEKSI MYLLYKOSKI feat. TAPANI RINNE: Heimo M - Aim edit (Emotional Listenings Pt.1 -kokoelma)
ALINA KALANCEA: Behind the Curtains (The 5th apple)
MAXIMILIAN LATVA: Diabolus sylvestrum -osa - (Nekyia)

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri