Hyppää pääsisältöön

Lappeen koulun rehtori: "Kehumalla kasvattaminen on järkevintä, mihin olen urani aikana törmännyt"

Kuvassa on Lappeen koulun rehtori Ville Laivamaa liitutaulun edessä. Taululla on aakkoset.
Lappeen koulun rehtori Ville Laivamaa Kuvassa on Lappeen koulun rehtori Ville Laivamaa liitutaulun edessä. Taululla on aakkoset. Kuva: Yle / Mikko Lehtola ja Anu Heikkinen koulut,rehtori,pro koulu

Myönteisen palautteen avulla kasvattaminen tuntui Lappeen koulun rehtori Ville Laivamaasta aluksi aika vieraalta. Kun hän tutustui Pro koulu -malliin, vanhan ajan opettajuus vaihtui lapsia kehumalla kasvattamiseen.

Ville Laivamaa:
"Kurin pitäminen ei ollut minulle koskaan ongelma luokanopettajana. Myös rehtorina olen ollut aina jämäkkä ja totta kai se on ehkäissyt ennalta ongelmia. Oppilaat ovat tienneet, että hoidan asiat loppuun asti ja ns. by the book, jos joku on rikkonut järjestyssääntöjä.

Minua alkoi kuitenkin häiritä se, etteivät oppilaat olleet luokanopettaja-aikoinani niin aktiivisia kuin olisin toivonut. Myös siirryttyäni rehtoriksi suhde oppilaisiin jäi etäiseksi.

Vähitellen alkoi tuntua, että nyt riittää. Alan olla urani loppupuolella ja mietin, haluanko minut muistettavan siitä, että olen hyvä kurinpitäjä.

Uuden koulun perustaminen vuonna 2012 antoi minulle uuden alun. Aiemmin saatoin hiljentää porukan korottamalla ääntäni, mutta sen vaikutus kesti vain kolme sekuntia ja sen jälkeen melu jatkui. Päätin, etten enää koskaan korota ääntäni. Halusin myös ryhtyä toimimaan ennaltaehkäisevästi enkä vain reagoi ei-toivottuun käytökseen.

Siihen Lappeen koulussa käytössä oleva Pro koulu -malli on tarjonnut hyvät eväät. Mallin ideana on, että käyttäytymisen ongelmia pyritään ennaltaehkäisemään myönteistä palautetta antamalla ja opettamalla konkreettisesti minkälaista käytöstä oppilailta odotetaan.

Kuvassa on Lappeen koulun rehtori Ville Laivamaa, jonka vieressä teksti: kehumalla kasvattaminen on järkevintä, mihin olen urani aikana törmännyt.
Kuvassa on Lappeen koulun rehtori Ville Laivamaa, jonka vieressä teksti: kehumalla kasvattaminen on järkevintä, mihin olen urani aikana törmännyt. koulut,opettaja,rehtori,pro koulu

Koen, että olin aiemmin rehtorin roolissani paljon kapea-alaisempi. Nykyään minulla on aikaa jutella oppilaiden kanssa. Oppilaat saattavat jo kaukaa tervehtiä ja huikata: Moi rehtori!

Myönteisen vuorovaikutuskulttuurin luominen ei ole yhtään vähentänyt rehtorin auktoriteettia. Tuntuu, että päinvastoin. Rehtorilla on yleensä muodollinen asema, jota lapset kunnioittavat, mutta jos siihen tulee lisänä vielä ihmisenä kunnioittaminen, niin sehän on vain hieno homma. Haluan olla kasvattaja ja puhua lapsille kunnioittavasti ja näyttää esimerkkiä omalla toiminnallani.

Kyllä tämä on järkeen käyvin juttu, missä olen urani aikana ollut mukana. En ole ennen sitoutunut mihinkään niin paljon kuin tähän Pro koulu -malliin."

Vanhempainilta

Tämä juttu on osa Vanhempainilta – kysymyksille, jotka jäivät kysymättä -verkkosarjaa. Jokaisessa osassa keskustelua herättävää koulumaailman kysymystä käsitellään ratkaisujen kautta.

Kommentit