Hyppää pääsisältöön

Aarnikotkat räppää rikkaamman mieskuvan puolesta: “Puhumme muottiin asetettujen näkökulmasta”

Viisihenkinen räp-yhtye Aarnikotkat sohvalla. Henkilöt vasemmalta oikealle: MC Pösö, Carlito, Santana, Rumilus ja Leo G
Aarnikotkat on viisihenkinen suomiräpin poikabändi. Kuvassa MC Pösö, Carlito, Santana, Rumilus ja Leo G Viisihenkinen räp-yhtye Aarnikotkat sohvalla. Henkilöt vasemmalta oikealle: MC Pösö, Carlito, Santana, Rumilus ja Leo G Kuva: Nelli Kenttä / YleX YleX

Suomiräpin poikabändi Aarnikotkat istahti sohvalle keskustelemaan miehisyydestä ja aikuistumisriiteistä: Tuleeko pojasta mies, kun hän saa ajokortin, suorittaa intin tai saa isänsä hyväksynnän?

Viisihenkinen Aarnikotkat-yhtye saa kuin saakin mahdutettua itsensä pieneen huoneeseen.

Rumiluksen, MC Pösön, Carliton, Santanan ja Leo G:n muodostama bändi on kerääntynyt pyöreän pöydän ympärille. Heidän keskellään on jalustalle nostettu nauhuri, joka epätoivoisesti pyrkii sieppaamaan kunkin puhujan sanottavan talteen.

Helppoa se ei ole, sillä innostuessaan räppiryhmäläiset alkavat toinen toisensa perään jatkamaan edellisen puhujan ajatusta. Haastattelijallakin on vaikeuksia pitää itsensä mukana keskustelussa.

Ajankohtainen aihe herättää ajatuksia, sillä hiljattain Aarnikotkat julkaisi Miesten vuorolla -nimisen kappaleen. Biisillä viisikko käsittelee aikuistumista ja kliseistä mieskuvastoa, jonka mukaan mies ei esimerkiksi avaudu tunteistaan ennen kuin on avannut pullostaan korkin.

Aikuisuuden ja miehisyyden määritelmät herättävät keskustelua räppäreiden kesken.

– Jos vertaa afrikkalaiseen heimokulttuuriin, jossa rituaalin jälkeen on mies ja täysivaltainen yhteisön jäsen, niin mikä Suomessa se sitten olisi, MC Pösö sanoo.

– Vapaassa maailmassa on niin monta eri reittiä kulkea aikuisuuteen tai miehisyyteen, Carlito jatkaa.

Yhtye alkoi työstää Miesten vuorolla -kappaletta pohdittuaan sitä, mikä suomalaisessa yhteiskunnassa vastaisi tällaista heimokulttuurien miehistysmisriittiä.

Olisiko se esimerkiksi asevelvollisuuden suorittaminen, ajokortin saaminen tai vanhempien hyväksyntä?

– Siinä vaiheessa, kun oma isä sanoo: ‘Poikani, nyt olet mies’, niin se on omanlaisensa riitin läpäisy, Rumilus sanoo.

Räpin miesvoittoisuus herättää keskustelua

Useaan otteeseen viime vuosina on pohdittu sitä, miksi räpissä ylipäätään on niin vähän muita kuin miesartisteja. Keskusteluissa on korostettu hip hopin maskuliinisuutta, joka ilmennyt esimerkiksi testosteroninkäryisissä teksteissä, joiden tekijät ovat olleet pääasiassa miehiä.

Aarnikotkien Santanan mukaan oli virkistävää tehdä kappale, jolla kyseenalaistetaan maskuliininen räppiympäristö. Varsinkin, kun sen teki Aarnikotkien kaltainen miesporukka.

– Tämä on aihe, josta on hyvä herättää keskustelua. Hip hop on tosi miesvoittoinen ala, mutta viimeisen vuoden aikana se on alkanut muuttua, MC Pösö sanoo.

Hänen mukaansa räpin miesvaltaisuudesta puhuttaessa pitäisi miettiä syitä, jotka ovat johtaneet räpin kapeakatseisuuteen ja miesvaltaisuuteen.

Aarnikotkat-yhtye istumassa sohvalla. Kuvassa MC Pösö, Carlito, Santana, Rumilus ja Leo G.
Miesten vuorolla -kappaleella Aarnikotkat käsittelee miehisyyden muotteja omasta näkökulmastaann. Aarnikotkat-yhtye istumassa sohvalla. Kuvassa MC Pösö, Carlito, Santana, Rumilus ja Leo G. Kuva: Nelli Kenttä / y YleX,Aarnikotkat

Aarnikotkat itsekin tiedostavat, ettei viiden reilun parikymppisen miehen muodostama yhtye ei kuitenkaan ole mikään monimuotoisuuden ilmentymä tai poikkea hip hopin perinteisestä kaanonista.

– Tavallaan puhumme muottiin asetettujen näkökulmasta. Meissä on piirteitä, jotka eivät vastaa sitä muottia, mutta hyvin vahvasti mekin sovitaan sinne, Carlito sanoo.

Viime vuosina räpissä on alkanut nousta enemmän pinnalle miesartisteja, jotka eivät pelkää esittää tunteitaan. Amerikassa se on näkynyt emoräpin ja Juice Wrldin kaltaisten artistien suursuosiona.

Paperi T:n imago perustuu taiteilijaromantiikkaan, Pesso julkaisi viime vuonna tunteikkaan Kunnes mä tapasin sut -debyyttilevyn ja Gasellien Jano-albumilla yhtye räppää henkilökohtaisten tunteiden käsittelystä Pato-kappaleellaan.

Aarnikotkat muistuttavat, että suomiräpin historiaa tarkemmin katsellessa on miesten tunteita ilmaistu jo pitkään. Yhtenä esimerkkinä he nostavat Ruudolfin Vaimo-levyn 2000-luvun alkupuoliskolta.

"Keneltä se on pois, jos mies käyttää kynsilakkaa?"

Maailmalla Drakelle on ivailtu hänen tunteilevista kappaleistaan. Samoin Suomessa Paperi T:lle on ajoittain kuittailtu hänen tyylistään.

Tarkkarajaiset lokeroinnit miehenä olemisen suhteen alkoivat ärsyttää Aarnikotkia. Ajatus siitä kummastutti, että miehisyys kokisi kolauksen jostain naiselliseksi mielletyn asian tekemisestä.

– Miespuolisena tiettyjä juttuja ei saisi tehdä, koska se tekisi epämiehiseksi. On se vähän kumma, ettei mies saisi käyttää kynsilakkaa, koska se olisi tosi naisellista, Rumilus sanoo.

Kappaleen tarkoitus ei ole saarnata siitä, mitä pitäisi tehdä tai ei tehdä, vaan rohkaista ajattelemaan asioita myös muiden näkökulmasta.

– Keneltä se on pois, jos mies käyttää kynsilakkaa tai haluaa käydä balettitunneilla eikä pelata lätkää, MC Pösö sanoo.

Jodelissa meitä verrattiin köyhän miehen Gaselleiksi, että jos jollain ei ole rahaa kuunnella Gaselleja, niin tervetuloa kuuntelemaan meitä!― MC Pösö

Kappaleen pohjimmaisena sanomana onkin ajatus oman polun löytämisestä. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa kasvaa aikuiseksi tai olla mies, vaan jokaisella on vapaus määritellä ne omalla tavallaan.

– Onko se sitten lopulta miehistymistä vai oman itsensä löytämistä, Santana toteaa.

Aarnikotkat tituleeraavat itseään suomiräpin ainoaksi poikabändiksi. Varsinkin, kun Gasellit ovat varttuneet jo poikavuosia vanhemmiksi.

– Jodelissa meitä verrattiin köyhän miehen Gaselleiksi, että jos jollain ei ole rahaa kuunnella Gaselleja, niin tervetuloa kuuntelemaan meitä! MC Pösö naurahtaa.

Varsinaiseen ajatukseen poikabändistä he suhtautuvat hieman huumorilla, vaikka kantaa itse julistamaansa titteliä ylpeydellä.

– Jos poikabändi-sanasta otetaan kaikki ennakko-oletukset pois, niin me ollaan poikamainen joukko poikia, jotka ovat bändissä. Sehän täyttää kaikki kriteerit poikabändille, Carlito sanoo.

Leo G empii, onko se silloin ihan vain “bändi”, kunnes Santana lisää, että onhan heillä ollut keikoilla esimerkiksi koreografioita.

– Se on lopulta sellainen poikabändiperformanssi, että millaista olisi olla poikabändissä, Leo G sanoo.