Hyppää pääsisältöön

Neljä konsertollista fagottilumoa

Tapiola Sinfoniettan levyistä tulee usein hyvä mieli, etenkin niistä joissa solisti on orkesterin omista riveistä ja saa siksi orkesterilta tavallistakin kollegiaalisempaa tukea. Sellainen levy on Ondine-yhtiön uutuus, jolla Jaakko Luoma soittaa neljä klassismin ajan fagottikonserttoa. Yhteisöllisyyttä ei riko edes kapellimestari, koska Tapiola Sinfoniettaa luotsaa konserttimestarin paikalta Janne Nisonen.

Bassoon Concertos
Bassoon Concertos Kuva: Jorma Luhta/www.leuku.fi mainittava kuvaa julkaistaessa Uudet levyt

Hummelin, Mozartin ja Rossinin konsertot ovat fagotistien perusohjelmistoa, mutta Jaakko Luoma on penkonut nuottipinoja syvemmältäkin ja valmistanut oman edition myös Peter von Winterin concertinosta, joka osoittautuu mukavan dramaattiseksi. Yhdessä konsertot esittelevät fagotin solistisia mahdollisuuksia monipuolisesti. Ketteräliikkeinen, intonaatioltaan tarkka, ääneltään fokusoitu ja lievässä karheudessaan myös karismaattinen fagotti on kuin luotu klassismin soolosoittimeksi.

Jaakko Luoma ajaa fagottia sydämellisesti ja varmoin ottein. Äänen kontrolli laajoissa hypyissä on erinomainen, ja vikkelät kuvioinnit esimerkiksi Winterin concertinon lopussa sujuvat kuin öljyttyinä. Konserttovalikoiman hitaiden osien laulullisuutta Luoma höystää pakahduttavalla ylärekisterin sentimentolla, ja pianissimot viettelevät kuin parhaiden laulajien ohenteet.

Tapiola Sinfonietta on tunnetusti kotonaan tässä ohjelmistossa. Tällä kertaa ajattelin kiitellä erityisesti väliäänten ilmavuutta ja tarkkuutta - kenties juuri se antaa fagotille niin mainiota tilaa temmeltää.

Johann Nepomuk Hummel: Fagottikonsertto F-duuri. W.A. Mozart: Fagottikonsertto B-duuri. Peter von Winter: Fagottikonsertto c-molli. Gioacchino Rossini: Fagottikonsertto. - Jaakko Luoma, fagotti, ja Tapiola Sinfonietta/Janne Nisonen. (ODE 1324-2)

Kuuntele Uudet levyt 26.3.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua