Hyppää pääsisältöön

Neljä konsertollista fagottilumoa

Tapiola Sinfoniettan levyistä tulee usein hyvä mieli, etenkin niistä joissa solisti on orkesterin omista riveistä ja saa siksi orkesterilta tavallistakin kollegiaalisempaa tukea. Sellainen levy on Ondine-yhtiön uutuus, jolla Jaakko Luoma soittaa neljä klassismin ajan fagottikonserttoa. Yhteisöllisyyttä ei riko edes kapellimestari, koska Tapiola Sinfoniettaa luotsaa konserttimestarin paikalta Janne Nisonen.

Bassoon Concertos
Bassoon Concertos Kuva: Jorma Luhta/www.leuku.fi mainittava kuvaa julkaistaessa Uudet levyt

Hummelin, Mozartin ja Rossinin konsertot ovat fagotistien perusohjelmistoa, mutta Jaakko Luoma on penkonut nuottipinoja syvemmältäkin ja valmistanut oman edition myös Peter von Winterin concertinosta, joka osoittautuu mukavan dramaattiseksi. Yhdessä konsertot esittelevät fagotin solistisia mahdollisuuksia monipuolisesti. Ketteräliikkeinen, intonaatioltaan tarkka, ääneltään fokusoitu ja lievässä karheudessaan myös karismaattinen fagotti on kuin luotu klassismin soolosoittimeksi.

Jaakko Luoma ajaa fagottia sydämellisesti ja varmoin ottein. Äänen kontrolli laajoissa hypyissä on erinomainen, ja vikkelät kuvioinnit esimerkiksi Winterin concertinon lopussa sujuvat kuin öljyttyinä. Konserttovalikoiman hitaiden osien laulullisuutta Luoma höystää pakahduttavalla ylärekisterin sentimentolla, ja pianissimot viettelevät kuin parhaiden laulajien ohenteet.

Tapiola Sinfonietta on tunnetusti kotonaan tässä ohjelmistossa. Tällä kertaa ajattelin kiitellä erityisesti väliäänten ilmavuutta ja tarkkuutta - kenties juuri se antaa fagotille niin mainiota tilaa temmeltää.

Johann Nepomuk Hummel: Fagottikonsertto F-duuri. W.A. Mozart: Fagottikonsertto B-duuri. Peter von Winter: Fagottikonsertto c-molli. Gioacchino Rossini: Fagottikonsertto. - Jaakko Luoma, fagotti, ja Tapiola Sinfonietta/Janne Nisonen. (ODE 1324-2)

Kuuntele Uudet levyt 26.3.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Huippuammattilaiset upeasti Ellington-amatööreinä

    Levyarvostelu

    Duke Ellington kokosi uransa lopulla kolme hengellisen musiikin konserttia, joissa hänen oma jazz-idiominsa yhdistyi gospeliin ja kirkkomusiikkiin. Sopraano Anu Komsi ja multi-instrumentalisti Marzi Nyman ovat vuosien mittaan esittäneet teoksesta omaa versiotaan, joka on nyt saatu myös Alba-yhtiön levylle. Komsi ja Nyman ovat rohkeita ja monialaisia, mutta joutuvat levyllä laajan mukavuusalueensa rajoille - ja tekevät äimistyttävän hienon levyn siitä huolimatta tai juuri siksi.

  • Peteris Vasks - lisää samaa mutta alttoviululla

    Levyarvostelu

    Jos tuntee Peteris Vasksin, Latvian lahjan mystiselle minimalismille, BIS-yhtiön uusi Vasks-levy ei yllätä, muttei myöskään petä. Paatokseen asti tunteellinen, selvälinjainen ja tukevasti tonaalinen musiikki virtailee jälleen kerran hiljaisuudesta tuttujen huippukohtien kautta kauniimpaan hiljaisuuteen. Mutta on sillä oma arvonsa, että alttoviulisti Maxim Rysanov ja Sinfonietta Riga toteuttavat Vasksin idiomin niin kuin pitää.

  • Vivaldi-projektin laaduntarkistus - priimaa pukkaa!

    Levyarvostelu

    Vuonna 2000 levy-yhtiö Naive alkoi levyttää Torinon kansalliskirjaston Vivaldi-kokoelmassa käsikirjoituksina säilyneitä teoksia. Maailmanluokan esittäjistöt ovat tähän mennessä taltioineet kuutisenkymmentä levyä, ja nyt projektissa debytoi ranskalainen barokkiorkesteri Le Concert de la Loge johtajansa, viulisti Julien Chauvinin kanssa - ja laatu pysyy.

  • Laulu antaa Lindbergille ryhtiä

    Levyarvostelu

    Magnus Lindbergin teokset ensilevyttää yleensä Radion sinfoniaorkesteri, ja niin nytkin, vaikka uutuuslevyn teokset Lindberg sävelsi hiljattain Lontoon filharmonisen orkesterin residenssisäveltäjänä. Alkusoiton tapainen Two episodes sekä pitkä vokaaliteos Accused eivät paljasta Lindbergin työkalupakista uutuuksia, mutta lauluteoksen ryhdikkyys saa odottamaan tulevaa oopperaa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua