Hyppää pääsisältöön

Paul Ben-Haim raikasti myöhäisromantiikkaa Lähi-itä-vaikuttein

Vuonna 1897 syntynyt saksalainen säveltäjä Paul Frankenburger oli ensimmäisen maailmansodan veteraani, joka musiikkiopintojen jälkeen löysi germaanisen musiikkielämän keskiöstä paikan kapellimestarina, pianistina ja Mahler-vaikutteisena säveltäjänä. Juutalaistaustan takia Frankenburger joutui kuitenkin pakenemaan natseja nykyisen Israelin alueelle, ja otti nimekseen Paul Ben-Haim. BIS-yhtiön uutuuslevy esittelee hienosti, kuinka muutto vaikutti Ben-Haimin musiikkiin.

Paul Ben-Haim: Evocation
Paul Ben-Haim: Evocation Uudet levyt

Saksassa Ben-Haim oli maallistunut, mutta uudessa isänmaassa etnisyys ja juuret saivat lisää merkitystä. Ben-Haimin myöhäisromanttiseen sävelkieleen tuli vaikutteita eri juutalaisperinteistä ja Lähi-idästä. Nykykorvissa hänen musiikkinsa etninen sävytys on kevyttä, mutta silti Lähi-idän musiikille ominaiset melodiaintervallit ja rytmit sekä niiden vaatimat harmonia- ja tekstuurimuutokset saavat Ben-Haimin kuulostamaan persoonalliselta ja ajankohtaiselta.

Uutuuslevy keskittyy Ben-Haimin viulumusiikkiin. Rohkeaa klezmer-tykitystä tai mikrotonaalisuutta ei ole tarjolla, mutta 40-luvun kappaleet soivat lempeänkevyttä kuherruskuukautta uuden kulttuurin kanssa, kun taas myöhäisemmät teokset ovat orgaanisempia etnisyydessään. Esimerkiksi viulukonsertto vuodelta 1960 tavoittaa Prokofjev-tyylisen särmikkyyden lievästi välimerellisestä tulokulmasta.

Levyn pääosassa soittava Itamar Zorman ei viulistina liene herkkä Lähi-idän etnovaikutteille. Soitto on neutraalin yleiseurooppalaista, kuten kai kuuluukin. Välillä Zorman prässää äänen rikki, eikä virtuoosiencoreksi tarkoitetun Toccatan canun-imitaatio suju kovinkaan kevyesti. BBC:n Walesin kansallisorkesteri selvittää osansa asiallisemmin.

Levykokonaisuus tekee silti kunniaa Paul Ben-Haimille ja sille kuinka pakkomuutto kääntyi voimavaraksi. Saksassa Frankenburger olisi jäänyt myöhäisromantiikan ynnämuuksi, mutta Lähi-idässä Ben-Haim loi Israelille oman, kansallisromanttisen taidemusiikkityylin, joka kuulostaa edelleen kohtalaisen raikkaalta.

"Evocation". Paul Ben-Haim: Viulukonsertto; Evocation; Kolme sanatonta laulua ym. - Itamar Zorman, viulu, ja BBC:n Walesin kansallisork./Philippe Bach, sekä Amy Wang, piano. (BIS-2398)

Kuuntele Uudet levyt 26.3.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua