Hyppää pääsisältöön

Radio Stage -kuunnelmassa fiktio on melkein totta – Teos osuu radiotoimittajien hermoon

Radio Stagen tekijät seisovat harmaan seinän edessä, keulahahmo pitää kuulokkeita korvillaan.
Radio Stage -kuunnelman näyttelijät Martti Suosalo, Ria Kataja, Vera Kiiskinen. Radio Stagen tekijät seisovat harmaan seinän edessä, keulahahmo pitää kuulokkeita korvillaan. Radioteatteri,Martti Suosalo,Radio Stage

"Me katsottiin jo heti esityksen alussa Jaken kanssa toisiamme: nyt muuten osuu hermoon, pitäiskö poistua saman tien?" Radio Stage -kuunnelma perustuu Juha Jokelan huippusuositun Esitystalous3: Radio -näytelmään. Esityksen kävivät katsomassa kaksi Ylen pitkän linjan radiotoimittajaa Pekka Laine ja Olga Ketonen. Miten Radio Stage onnistui jäljittelemään heidän työtään ja millaisia tunteita se herätti? Ja mitä oikein on purukumipuhe?

Radio Stage on Juha Jokelan luoma fiktiivinen espoolainen radiokanava. Radio Stagella on pieni ja uskollinen yleisö, tinkimätön tyyli ja omaleimaiset juontajat. Se on perustajansa Jamin (Martti Suosalo) näköinen ja kuuloinen kanava, mutta kun omistajakonsernin konsultti Marika (Vera Kiiskinen) saapuu uudistamaan kanavaa dynaamisemmaksi, alkaa arvojen ja valtasuhteiden myllerrys.

Alussa oli järkytys ja purukumipuhetta

Pekka Laineelle ilta Esitystalous 3: Radio –näytelmän parissa oli vaikuttava kokemus. Teatteriseurana oli toinen radion legenda, musiikkitoimittaja Jake Nyman.

– Me katsottiin jo heti esityksen alussa Jaken kanssa toisiamme: nyt muuten osuu hermoon, pitäiskö poistua saman tien? Mutta ei toki poistuttu. Ja hyvä niin, tarina oli todella uskottava. Detaljit kohdillaan ja syvempi taso myös.

Olga Ketonen kävi katsomassa teatteriesityksen Radio Suomen työporukan kanssa.

– Se oli silmäkarkkia ja aivokarkkia eli nyt kuunnelmana sitten myös korvakarkkia! Radiontekijöinä meitä jännitti, kuinka paljon hirveitä piirteitä itsestä löytää näytelmän kautta. Mä olen itse sanonut, että olen ujo narsisti työssä. Kiinnosti, miten tämä kamppailu ja kipuilu siellä näyttämöllä näkyy. Ja näkyihän se. Tekijät olivat todella radionsa kuunnelleet ja radion tekijöitä haastatelleet.

Vaikka tämä oli fiktiota, niin silti heräsi tunne, että joku on tarkkaillut mun elämää!― Radiotoimittaja Pekka Laine

– Tunnistin itseni sieltä, monistakin eri hahmoista. Vaikka tämä oli fiktiota, niin silti heräsi tunne, että joku on tarkkaillut mun elämää, Laine parahtaa!

Radiotyön tunnistettaviksi piirteiksi Laine mainitsee ns. löysän juontopuheen eli mitä puhutaan silloin, kun ei ole oikein sanottavaa, mutta kaksi minuuttia on vielä täytettävä.

– Purukumipuhetta. Lause on päättymätön ja niitä lauseita tulee paljon ja painokkaasti, vaikka sisältöä ei ole.

Pekka Laine katsoo kameraan.
Radiotoimittaja Pekka Laine Pekka Laine katsoo kameraan. Kuva: Yle Kuvapalvelu Pekka Tapani Laine,Radio Stage
Olga Ketonen katsoo hymyillen kameraan.
Radiotoimittaja Olga Ketonen Olga Ketonen katsoo hymyillen kameraan. Olga Ketonen,Radio Stage

Muutos ja #metoo

Radio Stage -kuunnelman yhtenä aiheena on vääjäämätön muutos. Ylen toimittajat Laine ja Ketonen pitävät sitä osana radiomedian arkea.

– Muutostahan tämä ala on aina ollut. Ja mistä se muutos tulee ja kenen tuomana, Ruotsista vai Amerikasta vai jostain kaupalliselta puolelta? Stage oli yhden miehen (Jami – Martti Suosalo) unelma, joka oli mennyt omalla painollaan ja sitten siihen tulee muutos konsultin muodossa. Onhan se aina raskasta. Ihmiset suhtautuvat kuitenkin eri lailla muutokseen. Itsekin olen ollut organisaatiouudistuksessa ja mä olen päättänyt, etten mieti lainkaan vanhaa. Mä olen kuin muuli, mulle annetaan se pelto ja sanotaan: tee tämmöistä jälkeä tässä. Muulina yritän tehdä niin hyvää jälkeä kuin ikinä, Ketonen pohtii.

Are you part of the solution or part of the problem?― Pekka Laine, sanonta

Pekka Laine siteeraa rock-maailmastakin tuttua lausetta: are you part of the solution or part of the problem?

– Tätä mietin usein muutoksien äärellä. Olenko minä entinen main stream eli nykyinen sivuraide? Uskallanko olla muutoksen vastainen jopa?

Laine nostaa muutoksen uhriksi etenkin Henna Hakkaraisen näyttelemän erikoistoimittaja Tintin.

– Hän on hyvin voimakas hahmo, yhteiskunnallisesti valveutunut ja hieman ylivirittynytkin. Luuli olevansa oikeassa, mutta sitten huomaakin, että kiinnostaako tämä enää ketään? Se oli kouraisevaa.

Radio Stage pohtii myös #metoo –liikettä rajojen vetämisen kautta. Olga Ketoselle merkittävää oli aamujuontajien, Karoliinan ja Arin kohtaus.

Olisin lähtenyt kävelemään studiosta siinä kohtaa!― Olga Ketonen

– Toisen yksityisyyden omiminen studiossa on hyväksikäyttöä! Parijuonnon ymmärtämättömyyden malliesimerkki oli se Karoliinan kolonoskopiasta puhuminen. On todellinen taitolaji juontaa toisen kanssa ja ne pelisäännöt on oltava selvät! Olivatko Karoliina ja Ari puhuneet missä menee raja? Juontamisessa on tärkeää muistaa ajatus yksityisestä yleiseen ja yleisestä yksityiseen sekä kuinka paljon voin puhua itsestäni. Ja sitten tämä Ari alkaakin puhumaan toisesta! Mä olisin lähtenyt kävelemään studiosta siinä kohtaa.

Erityisen tuttuja tyyppejä

Pekka Laineelle Raimo Grönbergin näyttelemä Eero-hahmo oli lähes shokki.

– Sellainen katoavan kansanperinteen tyyppi, lajinsa viimeinen. Jotenkin tuttu… Laine nauraa. Huomasin myös kiittäväni, että olin tehnyt sen viikon oman ohjelmani jo valmiiksi. En olisi pystynyt seuraavana päivänä kuuntelemaan itseäni ollenkaan, niin osumatarkka se Eero oli. Maalaileva, kielellisesti leikittelevä, barokkisen tyylin hallitsija. Itsekin urheilen Eeron tapaan, että kuinka paljon sinne virkkeeseen voi upottaa tavaraa. Meillä on musiikin rooli täysin ylikorostunut, ollaan ongelmakäyttäjiä eli musiikkitoimittajia.

Olga Ketonen löysi myös jotain tuttua.

Ria Katajan näyttelemä Karoliina oli ihana! Pelotti ihan hirveästi, että kuinka paljon siinä on mua itseäni. Mulle on joku sanonutkin, että Karoliina K. on vähän kuin Olga K. nuorena – mutta en siis mitenkään liity tähän hahmoon. Ollaan me sitä hirnuttu toimituksessa, että pitäisi joku aihe nyt taas keksiä. No, maha hei! Mites maha? Vatsan toimintahan on nykyään ihan erityisliitteissä ja podcasteissa. Kun vatsa toimii, niin kaikki toimii!

Muutkin Radio Stagen hahmot olivat Laineelle ja Ketoselle tunnistettavia.

Vera Kiiskisen näyttelemä Marika oli oikeastaan eniten töissä radiossa, kaikki muut enemmän elämäntapana siellä, Laine hymyilee.

Ketosta puhutteli Tommi Taurulan roolityö Arina.

– Se oli paha se Arin tyyppi, mainosmyyjä. Arilla on se raskaus, edustaa sitä missä mennään nyt. Mutta hieno komediallinen viritys hänessä oli, muun muassa mieskanavan loputtomana tarjoamisena. Kohderyhmäajattelu on toki kaikessa läsnä ja tavoitelluin ryhmä on tietynikäiset nuoret naiset ja miehet.

Rakas radio

Sekä Laineelle että Ketoselle radio on kuitenkin hyvin rakas väline.

– Radio on vähän sellainen salainen maailma, joka on kuitenkin julkinen ja kaiken keskellä. Usein työkavereiden kanssa mietitään, että eikö tämä ole erikoista mitä me tehdään, Laine kysyy ja Ketonen summaa:

– Soundi on sisältöä. Tuttu lause näytelmässä ja työssä, mutta sisältö ei ole pelkästään soundia. Radio on musiikkia, puhetta ja taukoa. Usein aamujuontajat löysän ja vapaan puheen kanssa laitetaan vastakkain erikoistoimittajan kirjoitetun puheen kanssa, mutta se on turhaa. Molemmat tyylit ovat yhtä vaikeita, Laine puolustaa!

Teatterista poistuessaan Pekka Lainetta ja Jake Nymania nauratti armottomasti. Laineella oli myös ”ylpeä friikin olo.”

– Että tehkää perässä, hän nauraa edelleen.

Ja Ketonen huikkaa vielä perään:

– Minähän muuten puhun aina radiolle kotona, olen aina puhunut. Mun radionkuuntelu on ihan Radio Stagee!

Radio Stage tarjoilee korvakarkkia Areenassa!

Radio Stagessa kuullaan ääninä myös näytelmästä tutut Jami - Martti Suosalo, Ari - Tommi Taurula, Eero - Raimo Grönberg, Mysli - Ylermi Rajamaa, Karoliina - Ria Kataja, Mari - Vera Kiiskinen, Tintti - Henna Hakkarainen, Trailer-ääni - Tommi Korpela.

Radio Stage perustuu Juha Jokelan huippusuositun Esitystalous-trilogian viimeiseen osaan. Esitys kantaesitettiin Espoon Kaupunginteatterissa syksyllä 2018.

Radio Stagen ääninäyttelijät istuvat yhdessä sohvilla nauraen.
Radio Stagen ääninä kuullaan samat näyttelijät kuin Espoon kaupunginteatterin näytelmässä. Radio Stagen ääninäyttelijät istuvat yhdessä sohvilla nauraen. Radioteatteri,Radio Stage
Keskustelu sulkeutuu 24.04.
Kommentit