Hyppää pääsisältöön

Tauno Pylkkäsen lauluja kannatti penkoa

Viime vuonna tuli kuluneeksi sata vuotta Tauno Pylkkäsen syntymästä, mutta säveltäjä ei juuri saanut osakseen juhlintaa saati uudelleenarviointia - Pylkkästä pidetään pätevänä muttei uutta luoneena oopperasäveltäjänä ja musiikin puuhamiehenä, joka kuoli viinaan jo kuusikymppisenä. Onneksi baritoni Tuomas Lehtinen on kaivellut Pylkkäsen jäämistöstä hänen erinomaisia yksinlaulujaan ja saattanut ne uudelle levylle, joka osaltaan nostaa Pylkkäsen arvostusta.

Tauno Pylkkänen: Lauluja
Tauno Pylkkänen: Lauluja Uudet levyt

Fugan julkaiseman levyn ohjelmistoksi Tuomas Lehtinen on valikoinut sekä kustannettuja lauluja että käsikirjoituksia. Joukossa on useita tunnelmallisia ja vaikuttavia aarteita, jotka osoittavat miksi Pylkkänen ansaitsi lisänimen Pohjolan Puccini. Melodiat ovat luontevuudessaan ja koskettavuudessaan ylivertaisia suomalaisessa liedissä, jopa Yrjö Kilpiseen verrattuna, harmoniassa vapaus, kansallisromantiikka, impressionismi ja myöhäisromantiikka yhdistyvät monitahoisesti, ja kokonaisilmaisu on pelkistettyä mutta tehokasta. Runot Pylkkänen myötäelää musiikissaan vahvasti, mutta usein hänen tulkintansa on särmikäs, melankolinen tai synkkä, kuten sarjassa Hyppelihiiri.

Avantgarden rajoja Pylkkänen ei lähesty, mutta nykykuulija ei sitä vanhalta musiikilta enää vaadikaan, ja huomion voi kiinnittää musiikin laatuun.

Tuomas Lehtinen ei ole ominut ohjelmistoa itselleen, vaan pyytänyt levylle mukaan myös sopraano Hedvig Pauligin ja mezzosopraano Melis Jaatisen. Kaikki kolme hallitsevat lyyrisen, puhtaan lied-ilmaisun ja sanoistakin saa selvän, mikä on hyvä, koska levyvihkosessa ei ole runotekstejä. Lehtinen on kolmikon heikoin lenkki: Äänen sävy on miellyttävä ja forte kantaa, mutta hiljaiset, pitkät sävelet osoittavat, että väpättävä vibrato kaipaa kevyttä määräaikaishuoltoa.

Pylkkäs-urakka on järkevästi jaettu kahdelle pianistille. Juho Alakärppä ja Tuomas Juutilainen ovat jaksaneet kaivella yksittäisistä lauluista värit kirkkaina esiin. Kokonaisuutena levy lienee vuoden toistaiseksi tärkein levy Suomen musiikin historian kannalta. Toivottavasti se osaltaan tuo Pylkkäsen musiikille lisää arvostusta ja esityksiä.

Tauno Pylkkänen: Lauluja. - Hedvig Paulig, sopraano, Melis Jaatinen, mezzosopraano, ja Tuomas Lehtinen, baritoni, sekä Juho Alakärppä ja Tuomas Juutilainen, piano. (FUGA-9455)

Kuuntele Uudet levyt 26.3.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua