Hyppää pääsisältöön

Yksityiskohdat ja sointi lumoavat Alban Gerhardtin Bachissa

Saksalainen sellisti Alban Gerhardt lupasi itselleen, ettei levytä Bachin soolosellosarjoja ennen kuin täyttää viisikymmentä - mutta huomasi yhtäkkiä täyttävänsä. Niinpä Hyperion on nyt julkaissut hänen luentansa tästä sellistien Raamatusta. Aluksi Gerhardt ei tunnu lisäävän mitään lukemattomiin aiempiin tulkintoihin, mutta vähitellen levytyksen yksityiskohdat ja sointi vetävät mukaansa.

Alban Gerhardt / Bach: Suites
Alban Gerhardt / Bach: Suites Uudet levyt

Hyperionin katalogista löytyy jo Steven Isserlisin syvällinen suolikielitulkinta, ja yleisesti soolosellosarjamarkkina on niin tukossa persoonallisuutta ja taitoa, että uusi levytys pitää oikeuttaa muulla kuin sellistin statuksella. Gerhardtin tapauksessa oikeutus ei löydy kokonaisnäkemyksestä tai tekniikasta - hän soittaa yhtä puhtaasti ja kauniisti kuin muutkin ja on päätynyt sangen keskimääräisiin tempoihin ja fraseerauksiin. Mutta kun tuplalevyä kehii auki, neutraaliuden seasta erottuu kekseliäitä, jopa radikaaleja yksityiskohtia: c-molli-sarjan alkusävelen säröteho, muutama sul ponticello pianissimossa, D-duuri-sarjan preludin rytminen artikulointi.

Alban Gerhardt poikkeaa tavallisesta myös sellonsa soinnissa, jota leimaa pehmeä, miellyttävä särinä ilman suolikielten epämääräisyyttä ja ilman jakoa nasaaliin ylärekisteriin ja mörisevään alarekisteriin. Pidän Gebhardtin yleissoinnista jopa enemmän kuin Isserlisin. Gerhardt on löytänyt myös jousen käyttöön ja äänen ottamiseen oman kompromissinsa romanttisen intensiteetin ja barokkisen huokoisuuden väliltä. Jousi on paljon irti kielestä mutta ääni pysyy tasalaatuisena ja ytimekkäänä.

En silti usko että Gerhardtin tulkinta Bachin soolosellosarjoista saavuttaa kovin legendaarista statusta, kilpailu on niin kovaa. Mutta eiköhän se riitä, että erään hyvän sellistin viisikymppiskriisi on tuottanut hyvän levyn, joka sisältää riemastuttavia yksityiskohtia ja muutenkin kelvannee kenen tahansa levyhyllyyn jopa ainoaksi tulkinnaksi Bachin soolosellosarjoista.

J.S. Bach: Soolosellosarjat. - Alban Gerhardt. sello. (Hyperion, CDA68261/2)

Kuuntele Uudet levyt 26.3.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Kommentti: Totuus Madonnasta

    Madonnan esitys Euroviisuissa mahalasku monella tapaa.

    Madonnan esiintyminen Euroviisuissa oli kamalaa ja epävireistä kuunneltavaa. Totuus on, ettei Madonna ole erityinen lahjakkuus laulajana, mutta se ei ole koskaan haitannut, kirjoittaa YleX:n musiikkitoimittaja Markku Haavisto. Oivoi ja ai kauheeta. Siinä ovat päällimmäiset reaktiot Madonnan lauantaisen Euroviisu-esiintymisen jälkeen.

  • Jobinpostia ja Salomonin tuomioita – testaa, tunnetko metaforat!

    Käytämme kielessä paljon metaforia. Ovatko ne tuttuja?

    Metaforalla tarkoitetaan vertauskuvaa, jota käytämme kielessämme – usein huomaamattamme. Aikojen saatossa jokin asia onkin siirtynyt merkitsemään toista ja alkuperäinen merkitys on kenties jo unohtunut. Tunnetko sinä seuraavien metaforien merkityksen tai alkuperän?