Hyppää pääsisältöön

Laura Birn turhautui roolihahmoihin, joiden ainoa kuvailu oli “seksikäs ja fiksu” – syntyi elokuva, jossa kaikki räjähtää kun naisella on puheenvuoro

Laura Birn
Laura Birn Kuva: Joonas Josefsson/Yle Laura Birn

Laura Birn käsikirjoitti Anna Paavilaisen kanssa elokuvan, joka naureskelee nordic noirin tavalle esittää naishahmot kauniina ruumiina. Taustalla on turhautuminen roolihahmoihin. Hän myös huomasi, miten hankalaa perinteisistä tarinamalleista on pyristellä irti.

Kolme vuotta sitten näyttelijä Laura Birn istui Pitkänsillanrannassa ystävänsä Anna Paavilaisen kanssa.

– Me hölötettiin kuulumisia ja kaakatettiin käsikirjoituksista. Että miten se voi liittyä maailman pelastamiseen, että jossain avaruusaluksessa naishenkilö nuolee viettelevästi mansikkaa ja roistot hämääntyvät siitä?

Esimerkki on käsikirjoituksesta, jonka Birn oli lukenut. Birnin mukaan monissa jenkkiteksteissä naispäähenkilön kuvailuna on sexy and smart, eli seksikäs ja fiksu. Usein tätä seuraavat tarkat kuvaukset kireästä vaatetuksesta.

Kuva Kaksi ruumista rannalla -lyhytelokuvasta.
Lauri Maijala ja Laura Birn Kaksi ruumista rannalla -lyhytelokuvassa. Kuva Kaksi ruumista rannalla -lyhytelokuvasta. Kuva: © Mitro Härkönen Laura Birn,lyhytelokuvat

– Tai sitten nainen on elokuvassa prostituoitu, vähän kuin se olisi kaupan kassa, ilman että elokuva käsittelee ollenkaan rakenteita tai syitä. Vain siksi, että hahmo yhtäkkiä vähentäisi vaatteita ja tanssisi.

Paavilainen pyysi Birniä kirjoittamaan kanssaan asiasta.

Syntyi Birnin ensimmäinen käsikirjoitus, lyhytelokuva Kaksi ruumista rannalla, yhdessä Paavilaisen kanssa. Musta komediaelokuva sai Tampereen elokuvajuhlilla kunniamaininnan parhaan fiktion sarjassa kansainvälisessä kilpailussa. Maaliskuun lopussa se oli nähtävissä Season Film Festivalilla. Syksyllä se saa televisioesityksen Ylellä Uudessa Kinossa.

Mua alkaa jo naurattaa, kun nuori nainen on pressussa
Laura Birn
Laura Birn Kuva: Joonas Josefsson/Yle Laura Birn

Lyhytelokuva alkaa tutulla kuvastolla rikossarjoista. On sumuinen rantakallio, on puolialaston naisen ruumis pressussa korkokengissä. Sitten se yhtäkkiä henkäisee ja herää eloon.

– Ei oo saatana todellista. Taas, ruumis sanoo.

Elokuva satirisoi esimerkiksi nordic noireja, joissa on jo klisee, että sarja alkaa kuolleella kauniilla vaalealla naisella rannalla.

Esimerkkejä on monia: Sillan alussa on kahtia halkaistut naiset, no, sillalla, Jälkiä jättämättä -sarjassa ruumis löytyy auton takakontista vedessä. Karpissa ruumis on rannalla pressussa, Sorjosessa myös, mutta ei pressussa. Kansainvälisesti variaatioita on siellä sun täällä: on Twin Peaksin Laura Palmer (kuollut ja pressussa), on True Detectiven ensimmäisen kauden Dora Lange (kuollut, ei pressussa).

Ei siis ihme, että ruumista harmittaa rannalla maatessa.

Still-kuva Kaksi ruumista rannalla.
Still-kuva Kaksi ruumista rannalla. Kuva: © Mitro Härkönen Laura Birn,elokuvat,lyhytelokuvat
Laura Birn
Laura Birn Kuva: Joonas Josefsson/Yle Laura Birn

– Mua alkaa jo naurattaa, jos on sarjan alussa tällainen pressuun kääritty kaunis nuori nainen, jonka hiukset peittää paljaat rinnat. Aika monelle naiskatsojalle ei ole niin kiehtovaa katsoa vain yhtä ja tietynlaista kuvastoa, jossa naisiin kohdistuva väkivalta laukaisee tarinan. Siinä on varmaan taustalla jotain viattomuutta, joka viehättää. Mutta you’re kidding me, meidän pitää löytää muitakin kiehtovia asioita, Birn sanoo.

Satiirissa Birnin näyttelemä ruumis lähtee etsimään syyllistä, joka on hänet tähän rannalle alastomana pakottanut. Matkan aikana hän kulkee esimerkiksi sotaelokuvan, scifielokuvan ja ruotsalaisen taidedraaman läpi. Yhdessä muistettavassa kohtauksessa Ateneuminkujan pizzeriat ja baarit on muutettu sumuiseksi scifi-maailmaksi, jossa taivaalla lentävät autot.

– Ajatuksena on, että otetaan haltuun nämä genret, lyhytelokuvan ohjannut Anna Paavilainen kertoo puhelimessa.

– Viedään akkojen sukupolvien väliset ongelmat lajityyppeihin, joihin ne eivät perinteisesti ole kuuluneet.

Kamalia, hölmöjä, hirviömäisiä, alhaisia näkee vähemmän

Laura Birn on nyt yksi Suomen kansainvälisesti työllistetyimmistä näyttelijöistä. Parhaillaan hänet voi nähdä esimerkiksi Netflixin The Innocents -sarjassa Guy Pearcen kanssa. Tänä keväänä kuvataan Helene Schjerfbeckin elämänkertaelokuvaa, jossa Birn näyttelee pääosan. Syksyllä ensi-iltaan tulee virolaisen Veiko Õunpuun rikosdraama Viimeiset.

Birn ei ole aiemmin kirjoittanut itse. Miksi siis nyt? Ainakin siihen vaikutti ystävyys Paavilaisen kanssa. He ovat koulukavereita Teatterikorkeakoulusta.

– Siellä näkee toisesta kaikki ihanat, hauskat, hirveet, katalat ja alhaiset puolet. Jos elämässäni tapahtuu jotain kamalaa soitan Annalle, jotta pystyn alkaa nauraa sille asialle. Kun jaan sen häpeän ja kamaluuden niin pystyn myös itse näkemään siinä huumoria. Ja se auttaa kirjoittamisessa.

Laura Birn
Laura Birn Kuva: Joonas Josefsson/Yle Laura Birn

Lyhytelokuvan alaotsikko oli aiemmin Komedia toisin tekemisen vaikeudesta. Birn huomasi elokuvaa käsikirjoittaessaan, miten on itse hyväksynyt tietynlaisen naiskuvan ja naisen roolin.

– Sen, että kamalia, hölmöjä, hirviömäisiä ja alhaisia naisia näkee vähemmän.

Käsikirjoituksen varhaisemmassa versiossa päähenkilö vain kulki elokuvissa passiivisena tarkkailijana, mökötti sivussa ja välillä hänelle tapahtui kauheuksia. Lyhytelokuvassa on esimerkiksi nyt kohtaus, jossa Birnin näyttelemä ruumis riehuu haulikon kanssa. Aiemmin haulikko kädessä sähelsi Tommi Korpelan hahmo. Se muuttui, kun apuun tuli dramaturgi Kaarina Hazard.

– Kaarina kysyi, että miksi te kirjoitatte sellaista, mitä kritisoitte. Me itsekin havahduttiin siihen, että totta. Me oltiin laitettu nuorempi nainen asemaan, jossa me oltiin totuttu samanlaiset hahmot näkemään. Meidän piti mennä monta kierrosta, että saatiin hahmo oikeasti aktiiviseksi.

Kuva Kaksi ruumista rannalla -lyhytelokuvasta.
Rea Mauranen ja Laura Birn. Kuva Kaksi ruumista rannalla -lyhytelokuvasta. Kuva: © Mitro Härkönen Rea Mauranen,Laura Birn,lyhytelokuvat

Kaksi ruumista viittaa Birnin hahmon lisäksi kivikkoisella rannalla tyytyväisenä istuvaan Rea Mauraseen, joka näyttelee elokuvan stereotyyppista vanhempaa naista.

“Mikä sun nimi olikaan?”, Birnin hahmo kysyy. “Vanhempi nainen”, Mauranen vastaa.

– Meistä kumpikaan ei ollut [Paavilaisen kanssa] näytellyt paljoa sellaisia rooleja, joissa pääsee kahden naisen välistä suhdetta kunnolla myllyttämään.

Elokuvan alussa ruumis huutaa oikeamielisesti itseään vanhemmalle naiselle, että “Säkin olet uhri! Ymmärrätsä miten tärkeätä tämä on?”

“Tässä on vähän muuta tekemistä”, Maurasen hahmo vastaa.

– Nuorempi nainen kritisoi paljon, mitä kaikkea sen vanhemman naisen pitäisi olla, ja se tavallaan haluaa siltä kaiken, mutta ei kestä sitä sellaisenaan. Rakastan sitä, että se on niin oikeamielinen ja tosissaan koko ajan ja samalla oikeasti niin alhainen että se on täysin vietävissä yhden ilmaisen kaljan tai imartelun perässä. Se on tosi inhimillistä.

Me ollaan kaikki oltu osa tätä ja yritetään vain pyristellä täällä
Kuva Kaksi ruumista rannalla -lyhytelokuvasta.
Kuva Kaksi ruumista rannalla -lyhytelokuvasta. Kuva: © Mitro Härkönen Laura Birn,Rea Mauranen,lyhytelokuvat

Sivurooleissa on suomalaisen elokuvan tunnettuja nimiä. Pekka Strang on scifibaarin asiakas, Antti Holma ja Lauri Tilkanen sotaelokuvan sotilaita, Tommi Korpela astronautti, joka “on niin väsynyt pelastamaan tätä planeettaa”. Ruumiit kulkevat näissä miesvaltaisissa genreissä, kunnes syyllinen löytyy.

Tarkoitus ei ole Birnin mukaan osoitella.

– Että tää olisi sun vika tai sun vika. Me ollaan kaikki oltu osa tätä ja me vain yritetään pyristellä täällä.

Birn toivoo aitoa samaistumista, jota on viime aikoina tarjonnut esimerkiksi elokuva Isäni Toni Erdmann. Sen näkeminen oli Birnin mukaan “herranjumala”-kokemus.

– Se naurattaa ja itkettää ihan eri tasolla, kun pystyn oikeasti samaistumaan päähenkilöön. Sitten taas perinteisemmissä tai vanhanaikaisemmissa elokuvissa, missä nainen on viehättävä, ihana ja miestä varten, olen ehkä samaistunut enemmän niihin mieshahmoihin.

Laura Birn
Laura Birn Kuva: Joonas Josefsson/Yle Laura Birn
Kommentit