Hyppää pääsisältöön

Hurmiota ja huijareita 1930-luvun Koreassa - Eroottisen trillerin mestariteos Palvelijatar Areenassa

Hurjat yli kuusikymmentä elokuvapalkintoa kerännyt Palvelijatar (The Handmaiden/Ah-ga-ssi, 2016) on korealaisohjaaja Park Chan-wookin taidonnäyte, joka ei jätä kylmäksi.

Ylättäviä käänteitä, äärimmäisen tyylikästä visuaalisuutta, psykologista jännitystä, sensuellia romantiikkaa, dekadenttia melodraamaa ja tuhti tujaus mustaa huumoria.

Näistä aineksista on keitetty tenhoava ja tiivistunnelmainen huijaritarina Palvelijatar, joka perustuu walesilaisen kirjailijan Sarah Watersin romaaniin Silmänkääntäjä. Tapahtumapaikka on kuitenkin vaihdettu Viktoriaanisen ajan Isosta-Britanniasta 1930-luvulle ja japanilaisten miehittämään Koreaan.

Palvelijatar-elokuvan kreivi Fujiwara (Jung-woo Ha), Sook-Hee (Tae-ri Kim), rouva Hideko (Min-hee Kim) ja setä Kouzuki (Cho Jin-Woong).
Palvelijattaren keskeisiä hahmoja ovat kreivi Fujiwara (Jung-woo Ha), Sook-Hee (Tae-ri Kim), rouva Hideko (Min-hee Kim) ja setä Kouzuki (Cho Jin-Woong) Palvelijatar-elokuvan kreivi Fujiwara (Jung-woo Ha), Sook-Hee (Tae-ri Kim), rouva Hideko (Min-hee Kim) ja setä Kouzuki (Cho Jin-Woong). Kuva: Yle Yle Areena,The Handmaiden
Elokuva kertoo nautinnosta ja hurmiosta tavalla, josta suurin osa muista elokuvista voi vain haaveilla.― Peter Bradshaw, The Guardian

Palvelijattaren ohjaaja Park Chan-wook on yksi 2000-luvun omaleimaisimmista ja arvostetuimmista auteureista eli kokonaisvaltaisista elokuvavisionääreistä. Hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat Hollywood-versioksikin päätynyt toimintajännäri Oldboy (2003) ja kauhuleffa Thirst (2009). Chan-wookin tuorein ohjaustyö on John le Carrén Pienen rumpalitytön pohjalta tehty, niin ikään kerrassaan erinomainen vakoojasarja The Little Drummer Girl.

Eroottisella trillerillä on lajityyppinä hähmäistä ja surullisenkuuluisaa, 80-luvulle jämähtänyttä painolastia, jossa on nykynäkökulmasta usein tunkkaisen seksistinen tai naisvihamielinen pohjavire. Park Chan-wook tekee kuitenkin genren stigmoista vapaata, yhtä aikaa modernia ja ajatonta elokuvaa. Tosin myös Palvelijatarta on syytetty "pornografisista lesbokliseistä" (Slate Magazine), mutta oman, uniikin maailmansa se rakentaa ja pitää tinkimättömän uskottavasti.

Elokuva on vetänyt myös Areenassa, jossa se käynnistettiin jo ensimmäisen vuorokauden aikana melkein 50 000 kertaa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua