Hyppää pääsisältöön

Stephan Elliott loi aavikolla kiitävän Priscillan, 1970-luvun räikeä Australia loi ohjaajan

Iloinen 70-lukulaisesti pukeutunut perhe beachillä Australiassa..
Liekehtivien lapsien pariskunnat omimmassa elementissään. Keskellä istuvat Guy Pearce, joka nähdään myös Priscillassa, sekä harvinaisen elokuvaroolin tekevä poplaulaja Kylie Minogue. Iloinen 70-lukulaisesti pukeutunut perhe beachillä Australiassa.. Kuva: Vince Valitutti / Wildheart Pictures Stephan Elliott,Teemalauantai,Swinging Safari,Liekehtivät lapset

Teemalauantai 6.4. on omistettu australialaisen elokuvan hurmaavalle kauhukakaralle Stephan Elliottille.
Antti Lähde kirjoittaa yhden hitin ihmeestä, joka rakastaa väriä, valoa ja vaatteita – sekä räävitöntä krääsää.

Kahden elokuvan teemaillassa nähdään 1990-luvun drag queen -klassikko sekä upouusi teinimuistelo, jossa Stephan Elliott palaa sekopäisille juurilleen. Kaikissa sateenkaaren väreissä hehkuva Priscilla, aavikon kuningatar (1994) jää pomminvarmasti Elliottin tunnetuimmaksi elokuvaksi. Swinging Safari eli Liekehtivät lapset (2018) kertoo ohjaajan lapsuusmuistoihin pohjautuvan tarinan 1970-luvun muovisesta mielettömyydestä ja oman onnensa nojaan jätetystä sukupolvesta, jonka vanhemmista ei ollut kuin oman itsetuntonsa kasvattajiksi.

Äiti, isä ja poika seisovat vierekkäin räikeissä 1970-luvun vetimissä. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset.
Marshin perhe elokuvassa Liekehtivät lapset. Äiti, isä ja poika seisovat vierekkäin räikeissä 1970-luvun vetimissä. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset. Kuva: Vince Valitutti / Wildheart Pictures Stephan Elliott,Swinging Safari,Teemalauantai,Asher Keddie,Jeremy Sims,Atticus Robb
Guy Pearcen näyttelemä drag queen lähikuvassa, täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar.
Guy Pearce elokuvassa Priscilla, aavikon kuningatar. Guy Pearcen näyttelemä drag queen lähikuvassa, täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar. Kuva: AccuSoft / MGM Priscilla, aavikon kuningatar,Stephan Elliott,Teemalauantai,Guy Pearce,drag queen,teeman elokuvat
Halusin jo silloin tehdä elokuvia. Ongelmani oli aina juoni.”

Jeff ei kulje minnekään ilman Super 8 -kaitafilmikameraansa. Teinipojan splatter-lyhytelokuvilla on sellaisia nimiä kuin ”Jaws 2 – People 0” ja ”Death Cheaters on Fire”. Naapuruston lasten tähdittämissä filmeissä tekoveri roiskuu, kaula katkeaa ja ihminen syttyy tuleen.

Jeff on päähenkilö elokuvassa Swinging Safari eli Liekehtivät lapset (2018), joka on 1970-luvun puolivälin australialaiseen rantakaupunkiin sijoittuva komedia. Lapsuusvuosiaan muistelevan kertojan ääni ei kuulu elokuvan ohjaajalle ja käsikirjoittajalle Stephan Elliottille, mutta kokemukset kuuluvat.

”Kaikki, mitä Swinging Safarissa tapahtuu, on tapahtunut Elliottille oikeasti”, Sanna Vilkman kirjoitti australialaisohjaajasta viime vuoden syyskuussa Ylen uutisten haastattelussa. Elliott oli silloin Helsingissä Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin vieraana – edellinen festivaalivierailu tapahtui Priscillan aikaan syksyllä 1994.

Lapsijoukko kurkistaa kulman takaa, etualalla poika kaitafilmikamera kädessä. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset.
Liekehtivät lapset: Jeff (Atticus Robb) kuvaa. Lapsijoukko kurkistaa kulman takaa, etualalla poika kaitafilmikamera kädessä. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset. Kuva: Vince Valitutti / Wildheart Pictures Swinging Safari,Stephan Elliott,Teemalauantai,teeman elokuvat

A:sta B:hen ja takaisin

14-vuotiaan Jeffin lausahdus – ”ongelmani oli aina juoni” – on piikki, jonka Stephan Elliott työntää omaan lihaansa. Juoni on tavallaan välttämätön paha myös hänen ylivoimaisesti tunnetuimmassa elokuvassaan Priscilla – aavikon kuningatar.

Priscilla – kuten toinen palkittu australialaiselokuva Mad Max: Fury Road (2015) – on suoraviivaisin mahdollinen road movie. Reitti kulkee molemmissa paikasta A paikkaan B ja takaisin.

Priscillassa ”Down Underin” paahteisen aavikon halki eivät tosin kiidä polttoainetta himoitsevat moottoripyöräjengit ja kiireestä kantapäähän aseistetut asfalttisoturit vaan kolme drag queeniä ruotsalaisilta reppureissaajilta (Lars, Lars ja Lars) sopuhintaan lunastamansa bussinrotiskon kyydissä.

Priscilla-bussi ja Guy Pearce Australian aavikolla. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar.
Priscilla-bussi ja Guy Pearce. Priscilla-bussi ja Guy Pearce Australian aavikolla. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar. Kuva: AccuSoft / MGM Priscilla, aavikon kuningatar,Stephan Elliott,Australia,Guy Pearce,Teemalauantai,teeman elokuvat

Värin, valon ja vaatteiden lumoissa

Priscilla – aavikon kuningatar esittelee joukon erilaisia ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa, jollaisia on tapana kuvailla keski-iän kriisiksi. Ja koska matka mantereen kaakkoiskolkan Sydneystä sen keskipisteeseen Alice Springsiin on hiukan pidempi kuin matka Helsingistä Nuorgamiin ja takaisin, aikaa kriisien vatvomiseen riittää.

Stephan Elliott rakastaa roolihahmojaan – räävitöntä Feliciaa/Adamia, menneisyytensä kohtaavaa Mitziä/Anthonya ja liiankin paljon elämää nähnyttä Bernadettea – mutta vähintään yhtä paljon häntä kiehtoo autiomaan loputtomuus, sen karu luonto sekä ennen kaikkea väri, valo ja vaatteet.

Kivenkoloissa sähisevien gekkoliskojen suomujen kulta, auringonpaahteessa pörräävien hyönteisten smaragdinvihreä, yötaivaan villit violetit ja pölyävän maaperän okra toistuvat riikinkukkoilevan kolmikon toinen toistaan röyhkeämpien esiintymisasujen glittereissä, paljeteissa ja höyhenpuuhkissa.

Mies ja nainen 1970-lukulaisessa asunnossa. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset.
Liekehtivät lapset: 1970-luvun krääsä vyöryy silmille. Mies ja nainen 1970-lukulaisessa asunnossa. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset. Kuva: Vince Valitutti / Wildheart Pictures Swinging Safari,Stephan Elliott,Teemalauantai,Radha Mitchell,Julian McMahon,teeman elokuvat

Painajaisversio postimyyntikatalogista

Swinging Safari osoittaa, ettei Elliottin viehtymys visuaalisiin detaljeihin ole kadonnut neljännesvuosisadassa minnekään. Tuon tuosta katsojan huomion kiinnittää nostalginen pallotuoli, laavalamppu, fonduekulho, rumpuraastin, sipulisilppuri, polyesteripaita, jumpsuit-haalari, pumppuhyrrä, vieterilelu tai Gary Glitter -juliste.

Silmille vyöryvä krääsä tekee fiktiivisestä Wallaroon kaupungista jonkinlaisen kalapuikkoviiksekkään painajaisversion 1970-lukuisesta postimyyntikatalogista.

Jos Priscilla on road movie, Swinging Safari on sellaisen antiteesi. Tarinan päähenkilöt, Jeff (Atticus Robb) ja hänen ensi-ihastuksensa, naapurintyttö Melly (Darcey Wilson), tuntevat jämähtäneensä kotikaupunkiinsa yhtä peruuttamattomasti kuin sen uimarannalle mädäntymään ajautunut sinivalas.

Kuin lapset Wes Andersonin elokuvissa Jeff ja Melly ovat tarinan ainoat ”aikuiset”. Oman onnensa nojaan jätetyn jälkikasvun vanhemmista ei ole kuin oman itsetuntonsa kasvattajiksi: viina virtaa, parinvaihto kiinnostelee ja bileet jatkuvat aamuun asti – mutta teinien viattomaan suudelmaan reagoidaan paniikilla, kondomeilla ja pakotetulla ”hääyöllä”.

Seurue poseeraa beachillä 1970-luvun vetimissä. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset.
Swinging Safari: parinvaihto kiinnostelee. Seurue poseeraa beachillä 1970-luvun vetimissä. Kuva elokuvasta Liekehtivät lapset. Kuva: Vince Valitutti / Wildheart Pictures Swinging Safari,Stephan Elliott,Australia,Teemalauantai,teeman elokuvat

Elokuva pelkoa vastaan

Priscilla – aavikon kuningatar syntyi aidsin ja pelon aikakaudella. Sitä kuvattiin maapallon toisella puolella samaan aikaan, kun Tom Hanks pokkasi parhaan miespääosan Oscar-palkinnon roolistaan homoseksuaalina lakimiehenä Jonathan Demmen elokuvassa Philadelphia.

Stephan Elliottin, 54, mukaan yksi syy Priscillan tekemiseen oli kyllästyminen alituiseen pelkoon.

"Näin edellisten gay-sukupolvien pelon, ja olin ensimmäinen, joka sanoi ääneen, että paskat: olen täysin kypsä olemaan peloissani. Aidsin ja HIV:n takia kaikki olivat pelon lamaannuttamia, ja minä sanoin, että nyt, saatana, saa riittää", Elliott kertoi Ylen haastattelussa.

Priscilla onkin ennen kaikkea riemastuttava ja voimaannuttava, optimistinenkin elokuva. Se ei kuitenkaan kiellä masentavien tosiasioiden, kuten homofobian, väkivallan uhan ja ”erilaisten” ihmisten marginalisoitumisen, olemassaoloa.

Kun Felicia, Mitzi ja Bernadette toteuttavat vihdoin yhteisen haaveensa ja nousevat tiarat päässään Watarrkan kansallispuiston ”Kuninkaan kanjonin” reunalle, kuulostaa Bernadetten lausahdus horisonttiin jatkuvan autiomaan edessä monimerkityksellisyydessään melankoliselta:

"It never ends.” Se ei lopu milloinkaan.

Hugo Weavingin näyttelemä drag queen hyppää ilmaan Australian erämaassa, täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar.
Priscilla, aavikon kuningatar. Hugo Weavingin näyttelemä drag queen hyppää ilmaan Australian erämaassa, täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar. Kuva: AccuSoft / MGM Priscilla, aavikon kuningatar,Stephan Elliott,Teemalauantai,Australia,Hugo Weaving,teeman elokuvat

Klassikko kengännauhabudjetilla

Kaikilta osin Priscilla ei ole kestänyt aikaa. Sen ainoat ei-valkoihoiset hahmot ovat aggressiivinen filippiiniläisrouva, joka bravuurinaan ammuskelee pingispalloja ruumiinaukoistaan, sekä ryhmä säyseitä aboriginaaleja, joiden kanssa pulaan joutunut drag queen -kolmikko löytää yhteisen sävelen vähän liiankin mutkattomasti.

Kuten intohimon ajamat projektit usein, Priscilla syntyi kengännauhabudjetilla. Elokuvan budjetiksi ilmoitettu 1,9 miljoonaa Australian dollaria vastaa nykyrahassa noin 2,5 miljoonaa euroa.

Rajalliset resurssit ruokkivat tässäkin tapauksessa luovuutta. Kaikissa sateenkaaren väreissä hehkuvat kostyymit parsittiin kasaan kirpputorimateriaaleista. Ja kun Priscilla-bussin piti elokuvan puolivälissä vaihtaa väriään, jätettiin sen toinen kylki maalaamatta, jotta sitä saattoi vielä kuvata tarinan alkupuolen kohtauksiin.

Puvustajat Tim Chappel ja Lizzy Gardiner palkittiin Priscillasta Oscar-palkinnolla, jota noutaessaan jälkimmäinen oli pukeutunut 254 kultaisesta American Express -luottokortista valmistettuun asuun. Sittemmin Gardiner on tehnyt Hollywoodissa merkittävän uran.

Terence Stamp istuu drag queen -asussa. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar.
Terence Stamp uskoi uransa olevan ohi. Terence Stamp istuu drag queen -asussa. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar. Kuva: AccuSoft / MGM Priscilla, aavikon kuningatar,Terence Stamp,Stephan Elliott,drag queen,Teemalauantai,teeman elokuvat

Entä jos Bernadette olisikin John Cleese?

Vuonna 1994 Priscillan pääroolien näyttelijöistä ylivoimaisesti tunnetuin oli Terence Stamp. Sukupuolensa ”64 000 dollarin operaatiolla” korjannutta Bernadettea esittävä brittikomistus, nyt 80, tunnettiin parhaiten Peter Ustinovin Melville-klassikon Billy Buddin (1962) nimiroolista ja Teräsmies-elokuvien Kenraali Zodina.

Priscillan kyytiin Stamp hyppäsi vain, koska uskoi uransa olevan joka tapauksessa ohi. Näin ei kuitenkaan ollut.

Jo Galaktisen Tasavallan ylikanslerin Finis Valorumin rooli vuosituhannen vaihteessa valkokankaille palanneessa Star Wars -saagassa olisi riittänyt takaamaan Stampille lokoisat eläkepäivät, mutta vielä 2000-luvulla hän on tehnyt kymmeniä näkyviä rooleja muun muassa Oliver Stonen (Wall Street – rahan ja vallan katu), Timur Bekmambetovin (Wanted) ja Tim Burtonin (Big Eyes, Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille) elokuvissa.

Australialaiset Hugo Weaving ja Guy Pearce olivat 1990-luvun puolivälissä vasta niukin naukin paikallisia tähtiä. Weaving oli nähty nuoren Russell Crowen rinnalla Jocelyn Moorhousen draamassa Sokeat todisteet (Proof, 1991), minkä lisäksi hän teki yhden päärooleista Stephan Elliottin ensimmäisessä ohjauksessa, Phil Collins -komediassa Arpa on heitetty (Frauds, 1993).

Hugo Weavingin näyttelemä drag queen lähikuvassa, täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar.
Hugo Weavingin esittämä Felicia täydessä loistossaan. Hugo Weavingin näyttelemä drag queen lähikuvassa, täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar. Kuva: AccuSoft / MGM Priscilla, aavikon kuningatar,Stephan Elliott,Teemalauantai,Hugo Weaving,teeman elokuvat

Pearcen australialaisyleisö tunsi puolestaan Neighbours-televisiosarjan Mike Youngina. Pearce punnersi 497 jaksoa saippuaoopperaa, joka toimi myös Kylie Minoguen ja Jason Donovanin ponnahduslautana tähteyteen.

Sittemmin Weavingistä ja Pearcestä on tullut Stampiakin suurempia tähtiä. Maailma tuntee Weavingin niin Tolkienin Keski-Maan puolihaltia Elrondina, Matrix-trilogian Agentti Smithinä kuin V niin kuin verikosto -trillerin V:n roolista. Pearce (joka on mukana myös Swinging Safarissa) on nähty päärooleissa muun muassa Christopher Nolanin Mementossa ja Ridley Scottin Prometheuksessa.

Näyttelijäkolmikoiden hengästyttävää meriittilistaa kahlatessa tuntuu uskomattomalta, ettei yksikään heistä ollut ensisijainen valinta rooliinsa. Minkälaisia vaihtoehtoisia versioita Priscillasta pyöriikään rinnakkaisuniversumien elokuvateattereissa!

Bernadetten rooliin nimittäin pyydettiin tai vähintään harkittiin ainakin Tony Curtisia (joka ehti jo suostua), Tim Curryä ja John Cleeseä. Ja jos asiat olisivat menneet toisin, saatettaisiin Pearcen tilalla nähdä Jason Donovan ja Weavingin tilalla Colin Firth!

Drag queen -kolmikko meikeissä ja baby doll -vaatteissa. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar.
Jason Donovan (vas.), Colin Firth ja Tony Curtis ...ei kun Pearce, Weaving ja Stamp. Drag queen -kolmikko meikeissä ja baby doll -vaatteissa. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar. Kuva: AccuSoft / MGM Priscilla, aavikon kuningatar,Terence Stamp,Hugo Weaving,Stephan Elliott,Teemalauantai,drag queen,Guy Pearce,teeman elokuvat

Musikaali on kiertänyt jokaisella mantereella

Noin vuosi Priscillan jälkeen elokuvateattereihin saapui Kiitos kaikesta Wong Foo, parhain terveisin (1995), joka sekin kertoo kolmesta drag queenistä. Beeban Kidronin draamakomedian pääosissa nähdään Wesley Snipes, Patrick Swayze ja John Leguizamo.

Wong Foo menestyi kahdesta elokuvasta kaupallisesti paremmin, mutta sen suosio ei ole kestänyt eikä varsinkaan kasvanut samalla tavalla kuin Priscillan.

Kun Wong Foosta kaksi vuotta sitten vasta kerrottiin suunniteltavan musikaalia, oli Priscilla-musikaali kiertänyt maailman teattereita ja konserttihalleja jo yli kymmenen vuoden ajan.

Priscilla-musikaali sai ensi-iltansa vuonna 2006 Sydneyssä, minkä jälkeen sitä on esitetty paitsi New Yorkin Broadwayllä ja Lontoon West Endissä myös muun muassa Kanadassa, Italiassa, Brasiliassa, Etelä-Afrikassa, Singaporessa, Norjassa ja Ruotsissa – muttei vielä Suomessa. Parhaillaan musikaali pyörii Tokiossa, syyskuussa käynnistyy Britannian-kiertue.

The Rocky Horror Picture Show’n, Dirty Dancingin ja muiden kulttielokuvien tapaan Priscillasta järjestetään säännöllisesti erikoisnäytöksiä eri puolilla maailmaa. Maaliskuussa 2015 se nähtiin Helsingin Orion-teatterissa dress along -näytöksenä osana muodin ja elokuvan yhteistä historiaa juhlistavaa Fashion Film Festival Vintage -tapahtumaa.

Yhden hitin ihme

Stephan Elliottille Priscilla on samanlainen kaulan ympärille kietoutunut albatrossi kuin Donnie Darko Richard Kellylle. Australialainen tuntuu hyväksyneen osansa elokuva-alan ”yhden hitin ihmeenä”.

Priscilla oli Elliottin toinen pitkä elokuva, tuore Swinging Safari on puolestaan seitsemäs. Niiden välissä ohjaaja yritti läpimurtoa Pohjois-Amerikassa, laihoin tuloksin.

Suuren budjetin mysteeritrilleri Pimeä pakkomielle (Eye of the Beholder, 1999) floppasi pahasti ja käytännössä tappoi Elliottin Hollywood-uran. Sitä seuranneen yhdeksän vuoden hiljaisuuden katkaisi Noël Coward -sovitus Kevytkenkäinen (Easy Virtue, 2008), johon kriitikot ja yleisö suhtautuivat suopeammin.

Artikkelin kirjoittaja Antti Lähde on vapaa toimittaja, joka on työskennellyt muun muassa Aamulehdessä ja Rumbassa ja ollut perustamassa Nuorgam-musiikkimediaa. Discomusiikkin hän rakastui nähdessään Mirelle Mathieun ja Patrick "Dallasin Bobby" Duffyn esittävän Together We're Strong -dueton Levyraati-ohjelmassa.

Elokuvaohjaaja Stephan Elliott ja toimittaja Kati Sinisalo keskustelevat Helsingin Ruttopuistossa syyskuussa 1994. Kuvakaappaus tv-ohjelmasta Noitaympyrät..
Stephan Elliott Helsingissä 1994. Elokuvaohjaaja Stephan Elliott ja toimittaja Kati Sinisalo keskustelevat Helsingin Ruttopuistossa syyskuussa 1994. Kuvakaappaus tv-ohjelmasta Noitaympyrät.. Kuva: Yle Stephan Elliott,Rakkautta ja anarkiaa,elokuvaohjaajat,Noitaympyrät,Kati Sinisalo
Stephan Elliott plk , elokuvaohjaaja
Stephan Elliott Helsingissä 2018. Stephan Elliott plk , elokuvaohjaaja Kuva: Jaani Lampinen / Yle Stephan Elliott,Priscilla, aavikon kuningatar,The Adventures Of Priscilla, Queen Of The Desert
Elokuvantekemisessä parasta on, että saa olla ikuisesti lapsi."― Stephan Elliott Ylen Noitaympyrät-ohjelman haastattelussa Helsingissä 1994

Teemalauantai 6.4.2019: Stephan Elliott
Teemaillassa nähdään australialaisen elokuvan hurmaavan kauhukakaran Stephan Elliottin suuri läpimurtomusikaali sekä upouusi teinimuistelo, jossa ohjaaja palaa juurilleen sekopäiselle 1970-luvulle.
Klo 21.00 Liekehtivät lapset (12) Areena 30 vrk
(Flammable Children/Swinging Safari, Australia 2018) Elokuvanteosta innostuneen 14-vuotiaan Jeffin maailma pyörii vinhasti eri tavoin, kun hän naapurin tytön kanssa ihmettelee omalaatuisten vanhempiensa elämää, tapoja ja räikeän mauttomia muotivillityksiä 1970-luvun Australiassa. Ohjaaja Stephan Elliottin peitellysti omaelämäkerrallisen elokuvan pääosissa Guy Pearce, Kylie Minogue, Radha Mitchell ja Julian McMahon. Esitetty aiemmin Suomessa vain Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla 2018. Tv-ensi-ilta.
Klo 22.30 Priscilla, aavikon kuningatar Areena 7 vrk
(The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, Australia 1994) Kolme drag-artistia kiertää bussinrämällä kuivan kuumaa mannerta bloody Abbaa kuunnellen Stephan Elliottin hauskassa, räävittömässä ja unohtumattomassa elokuvassa. Pääosissa Hugo Weaving, Guy Pearce ja Terence Stamp. (Uusinta.)

Hugo Weavingin näyttelemä drag queen täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar.
Priscillasta on tullut kulttielokuva. Hugo Weavingin näyttelemä drag queen täydessä loistossaan. Kuva elokuvasta Priscilla, aavikon kuningatar. Kuva: AccuSoft / MGM Priscilla, aavikon kuningatar,Stephan Elliott,Teemalauantai,Hugo Weaving,drag queen,teeman elokuvat

Yle Teema