Hyppää pääsisältöön

Krzywicki laatii vikkelästi ja sähäkästi etenevää äänistöä

Viime vuonna 70 vuotta täyttänyt säveltäjä Jan Krzywicki ei ehkä kuulu tunnetuimpien yhdysvaltalaisten säveltäjien joukkoon, mutta laatii silti kiinnostavia rytmisten tekstuurien ja melodisten elementtien yhdistelmiä. Uusi säveltäjän musiikkiin keskittyvä julkaisu sisältää vauhdikasta kamarimusiikkia levollisemmalla vokaalimusiikilla höystettynä.

Jan Krzywicki äänitteen kansi
Jan Krzywicki äänitteen kansi Jan Krzywicki

Äänitteen neljästä teoksesta kuulostuu monipuolinen kokonaisuus. Kuorolle, jousikvartetille, harpulle ja pianolle sävelletty Luuttumusiikkia on täynnä lempeiden resonanssien houkutuksia.

Yhtyeelle kirjoitettu Catching Light pysyy vikkelässä liikekannassa. Sävelistö lepattelee, kimaltelee, pulppuilee ja sinkoilee sinne tänne. Välillä se pysähtelee hiipuen vain uudestaan kiihtyäkseen.

Teoksista pisimmän korren vetää viululle, alttoviululle, sellolle ja pianolle kirjoitettu Kvartetto. Parinkymmenen minuutin kestoinen teos jakaantuu neljään tasapainoiseen ja laadukkaaseen osaan. Avausosa Scherzo vipeltää ja poukkoilee sähäköin rytmein. Pastoraali kuulostelee hiljaisesti ja vikertelee trillipunoelmissa tullen välillä voimallisemmin esiin. Toccata ampaisee heti liikkeelle ja pitää imevän rytmisen sykkeensä loppuun asti. Nopeasti vaihtuvissa aihelmissa on imua ja keksintää. Teoksen päättävä Fantasia hiipuilee ja summaa kuulostellen aiempien osien soivuuksia. Clarosa-kvartetti (Juliette Kang, viulu, Che-Hung Chen, alttoviulu, Thomas Kraines, sello, Natalie Zhu piano) soittaa laadukkaasti ja tikkaa erityisesti nopeissa osissa tuimasti ja täsmällisesti.

Jan Krzywicki. Catching Light. Ensemble Échappé, Clarosa-kvartetti, joht. Paul Rardin. Albany Records (TROY1748)

Kuuntele Uudet levyt 2.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.

  • Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia.