Hyppää pääsisältöön

Alien meinasi jäädä vatsaan – Scifi-klassikon synnytys oli tuskainen ja monimutkainen operaatio

Alien-elokuvan hahmotelma-piirros, jossa hirviö tulee ihmisen vatsasta.
Alien-elokuvan hahmotelma-piirros, jossa hirviö tulee ihmisen vatsasta. KulttuuriCocktail

40 vuotta täyttävän Alienin syntyä voi pitää melkein ihmeenä, niin kiemurainen oli elokuvan reitti scifikauhun klassikoksi. Miten nekrofilia, eläinten sisälmykset, Crohnin tauti, Francis Bacon ja maitojuna liittyvät klassikon synnytystuskiin? Uusi dokumentti Memory kaivaa esiin Alienin syntyhistoriaa ja vaikutteita.

Elokuvataidetta on tapana hahmottaa auteur-ohjaajien kautta, mutta nyt 40 vuotta täyttävä Alien – Kahdeksas matkustaja (1979) on malliesimerkki siitä, miten monen auteurin teos yksi elokuva voi olla. Alienissa loksahti paikalleen poikkeuksellisen monen lahjakkaan ja nimekkään taiteilijan pyrkimysten vaikutus positiivisella tavalla.

Alienin eri aineksien synteesin mestari oli toki ohjaaja Ridley Scott, mutta klassikon alkujuuri ja moottori oli monin tavoin käsikirjoittaja Dan O'Bannon. Kumpi oli tärkeämpi?

Alienin käsikirjoittaja Dan O´Bannon.
Käsikirjoittaja Dan O'Bannon unelmansa toteutumisen hetkillä. Alienin käsikirjoittaja Dan O´Bannon. Kuva: An Exhibit A Pictures production/20th Century Fox Dan O’Bannon

Alienin ensimmäiset designit

Käsikirjoittaja Dan O'Bannon luonnosteli ensimmäisenä Alienin hirviön hahmoa, ja voi sanoa että se oli hänen elämänsä johtoteema. Pitkin uraansa hänen eri käsikirjoituksensa kasvavat kohti Alienia, kuten esimerkiksi 29-sivuinen julkaisematon Memory (1971) sisältää Alienin käsikirjoituksen palasia.

Nyt Alexandre O. Philippen dokumentti Memory – The Origins of Alien jäljittää O'Bannonin idean inspiraatioita ja alkujuuria.

Se ei olekaan yksinkertainen juttu.

Dan O'Bannon oli kotoisin Missourin maaseudulta. O'Bannon korvasi 1950-luvulla virikeköyhää mediaympäristöä vilkkaalla mielikuvituksella ja lukemalla paljon. Perheessä ei ollut televisiota eikä edes puhelinta. Äiti ei tahtonut pojan lukevan “laadutonta” scifiä. Mutta äidin opetukset menivät osin hukkaan, koska oireellisesti O'Bannonin isällä oli kummajaisiin keskittyvä kuriositeettinäyttely tien varressa.

Maaseudulla oli paljon kookkaita hyönteisiä kuten heinäsirkkoja, joita O'Bannon pelkäsi. Pelko antoi siivet mielikuvitukselle, ja hän luonnosteli ahkerasti hiriviöitä. Samaan aikaan 1950-luvulla scifielokuvissa oli paljon isoja avaruusötököitä.

Alienin luonnos, tekijänä käsikirjoittaja Dan O´Bannon.
Käsikirjoittaja Dan O'Bannon luonnosteli Alienin prototyyppiä. Alienin luonnos, tekijänä käsikirjoittaja Dan O´Bannon. Kuva: An Exhibit A Pictures production Alien

Memory – The Origins Of Alien -dokumentti tuokin esiin, että Alieniin tuli vaikutteita useasta 1950-luvun scifielokuvasta. Esimerkiksi IT – The Terror From Beyond Spacessa (1958) hirviö piiloutuu avaruusalukseen ja tappaa miehistöä yksi kerrallaan.

Dan O'Bannon ihaili kauhukirjailija H.P. Lovecraftia, joka kuvitteli maan uumenissa satoja miljoonia vuosia uinuneita hirviöitä pienoisromaanissa Hulluuden vuorilla (At the Mountains of Madness, 1931). Memory – The Origins Of Alien -dokumentissa tämä yhdistetään suoraan Alien-elokuvan kohtauksiin, jossa muinaisesta avaruusaluksesta löydetään alienin munia.

O'Bannonin Alienia edeltävässä varhaisessa käsikirjoituksessa They Bite (1975) maasta kuoriutuu ulos isoja monsteriötököitä. Jälleen tultiin lähemmäs Alienia.

Selvä vaikutteenantaja oli Al Feldsteinin piirtämä Weird Science -sarjan EC-sarjakuva Seeds of Jupiter (1951). Siinä on varsin tuttuja ideoita. Sarjakuvassa lentotukialuksen merimies nielaisee avaruudesta ontossa meteorissa laskeutuneen siemenen, ja sitten hänen sisällään kasvaa hirviö, joka purskahtaa miesparan vatsasta ulos.

Dan O'Bannon kantoi elokuvaan angloamerikalaisen scifi-ja kauhugenren ideoiden synteesin.

Alienin käsikirjoittaja Dan O´Bannon elokuvassa Dark Star.
Alienin käsikirjoittaja O'Bannon näytteli scifielokuvassa Dark Star. Alienin käsikirjoittaja Dan O´Bannon elokuvassa Dark Star. Kuva: imago/United Archives/ All Over Press Pimeä tähti

Dark Star – Alienia huumorilla

1960-luvulla Dan O'Bannon meni elokuvakouluun, jossa hän tutustui toiseen kauhun suurnimeen ohjaaja/säveltäjä John Carpenteriin. Carpenterin kanssa he tekivät huumoriscifielokuvan Dark Starin (1974). Dark Star oli tavallaan Alienin koominen versio. Dark Starin piti olla opiskelijaelokuva, mutta se pääsi teatterilevitykseen ja sai kulttimaineen.

Dark Starissa alien-hirviö oli kylläkin rantapallo, jonka kanssa astronautti joutuu kamppailemaan avaruusaluksen hissikuilussa. Tässä nähdään Dan O'Bannonin näyttelijäsuoritus.

Myöhemmin 1982 John Carpenter teki oman versionsa scifiklassikko The Thingistä (1951), joka on myös ollut O'Bannonin inpiraationlähde. John Campbellin novelliin pohjautuvassa klassikkotarinassa avaruushirviö kaivetaan esiin jäästä Etelämantereella. Sulettuaan muotoa muuttava monsteri tuhoaa tutkimusaseman ja tappaa ihmiset.

Carpenter teki The Thing -elokuvaansa kohtauksen, joka on kuin parodiaa Alienin kuuluisasta kohtauksesta, jossa alien purskahtaa miehen vatsasta.

Memory – The Origins of Alien -dokumentissa kerrotaan, että mikään studio ei halunnut koskea Lovecraft-teemoihin, joten O'Bannon ja Carpenter halusivat salakuljettaa niitä studioelokuviin.

Salaliitto onnistui täydellisesti.

Alienin designin luoja H.R. Giger
Alienin lavasteissa Giger kohtaa Lovecraftin. Alienin designin luoja H.R. Giger Kuva: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Alien

Jodorowskyn toteutumaton Dyyni auttoi Alienia

Ridley Scottin Alienilla on yhteiset juuret erään elokuvahistorian kuuluisan tekemättä jääneen suurelokuvan Dyynin kanssa. Kyseessä on lahjakkaan mutta originellin surrealistin Alejandro Jodorowskyn (El Topo) scifieepos Dyyni, jonka oli tarkoitus olla Frank Herbertin kirjoittaman bestsellerin (1965) ensimmäinen filmatisointi.

Tästä elokuvahankkeesta ja sen kohtalosta on tehty hieno dokumentti, Frank Pavichin ohjaama Jodorowsky´s Dune (2013).

Jodorowskyn Dyyni tyrmättiin Hollywoodissa. Jodorowsky ei millään halunnut rajoittaa elokuvaansa normaalimittoihin, vaan visioi jopa 20 tunnin spirituaalisesta avaruusoopperasta. Kuten tiedetään, hanke meni sittemmin David Lynchille, jonka uran harvoja epäonnistumisia tämä iso studioelokuva Dyyni (1984) on.

Jodorowskyn Dyynistä jäi jäljelle vain järkälemäinen kuvakäsikirjoitus, jonka oli piirtänyt Jodorowskyn johdolla ranskalainen sarjakuvamestari Moebius (tunnetaan myös nimellä Jean Giraud).

Alienin designin luoja H.R. Giger
Studion johto piti H.R. Gigerin taidetta liian sairasmielisenä valtavirtaelokuvaan. Alienin designin luoja H.R. Giger Kuva: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press H. R. Giger

Giger löytyi Dalin kautta

Jodorowsky oli poikkeuksellisen taitava hankkimaan projektiinsa muitakin tosi isoja nimiä. Mukaan olivat lupautuneet mm. Dali ja Orson Welles. Dalin kautta löytyi eräs lahjakas mutta tuntematon nuori sveitsiläinen kuvataiteilija nimeltä H.R. Giger. Mustiin pukeutuneelta sarjamurhaajalta näyttävä Giger teki hurjia metallisia avaruushirviöitä, joiden kalmaisuudessa oli eroottisia sävyjä.

Yhdysvalloista puolestaan Jodorowsky kävi houkuttelemassa projektiin Kubrickin 2001: Avaruusseikkailun efektien tekijää Douglas Trumbullia. Mutta Jodorowsky joutui toteamaan, että tällä mestarilla oli maine noussut päähän, ja asenne oli liian tekninen Jodorowskyn hengelliseen konseptiin.

Myös Jodorowsky vaikutti Alieniin
Elokuvaohjaaja Alejandro Jodorowsky löysi Gigerin ja vaikutti siten Alienin syntyyn. Myös Jodorowsky vaikutti Alieniin Kuva: All Over Press Alejandro Jodorowsky

Alienin käsikirjoittaja Dan O'Bannon löytyi sattumalta siten, että Jodorowsky ja Moebius menivät Los Angelesissa katsomaan Dark Staria, tuota John Carpenterin ja O'Bannonin elokuvaopintojen lopputyönä syntynyttä parodista scifielokuvaa. Lopputeksteistä Jodorowsky keksi O'Bannonin.

Jodorowsky kutsui O'Bannonin Pariisiin.

Vaikuttaa siltä, että pieni piiri pyöri kehää, ja sattuma kummallisesti tyrkki asioita suotuisaan suuntaan. Deterministinen vaikutelma voi toki johtua jälkiperspektiivistä.

Maitojunalla kotiin

Mikään studio ei Hollywoodissa innostunut Jodorowskyn Dyynistä. Hanke kuivui kasaan, vaikka itse asiassa siemen oli kylvetty. Dan O'Bannon joutui palaamaan kotiin maitojunalla täysin toivonsa menettäneenä.

Epätoivon syövereistä kuitenkin Alien edistyi, ja kumppaniksi löytyi Ronald Shusett. Käsikirjoitus valmistui varsin kehnolla työnimellä Star Beast, ja O'Bannon tarjosi sitä halpiselokuvia tuottaneelle Roger Cormanille. Corman piti käsikirjoitusta kiinnostavana, mutta liian kalliina ja kehotti O'Bannonia menemään ison studion puheille.

Alienin syntytarina on esimerkki siitä, miten sattumanvaraista klassikoksi muodostuneen elokuvan saaminen tuotantoon voi olla. Alienin käsikirjoitus Star Beast ei kiinnostanut ketään, ennen kuin tuli Star Warsin megamenestys. Se loi yhtäkkiä kysyntää B-elokuviin kuuluneelle scifille. Silloin Foxin studiojohtaja löysi pöydältään yhden ainoan scifi-käsikirjoituksen. Se sattui olemaan O'Bannonin ja Shusettin Alien.

Alien kokokuvassa.
Alienin hirviötä esitti sekä ihminen naamioasussa että mekaaninen nukke. Alien kokokuvassa. Kuva: All Over Press Alien

Studio kammoksui Gigerin taidetta

O'Bannon joutui normaaliin Hollywood-pyöritykseen ja joutui melkein syrjäytetyksi kokonaan omasta hankkeestaan. Käsikirjoitusta pidettiin surkeana. Ohjaajaksi silloin kaavailtu Walter Hill kirjoitti elokuvan uusiksi ja väitteensä mukaan vaihtoi Ripley-päähenkilön sukupuolen naiseksi.

Dan O'Bannonin luonnostelemat alienhirviöt ovat sinänsä ihan kelpo tavaraa, mutta kiinni hänen nuoruutensa scifissä. Tarvittiin tasokas hirviötaiteilija. O'Bannon tajusi omien taiteilijan lahjojensa rajallisuuden ja halusi pestata Gigerin mukaan Alieniin. Gigerin töissä yhdistyi metallinen koneellisuus ja biologinen orgaanisuus, egyptiläinen mytologia ja scifi sekä seksuaalisuus ja kuolema. Yhdistelmä oli hätkähdyttävä ja jollain tapaa epämiellyttävän nekrofiilinen.

Gigeriä ja O'Bannonia yhdisti mielenkiinto Lovecraftiin ja Lovecraftin kuvitteelliseen kirjaan Necronomiconiin, joka on fiktiivinen loitsukirja.

Mutta Brandywine -tuotantoyhtiö ei halunnut maksaa edes Gigerin aloituspalkkiota, joten O'Bannon joutui maksamaan sen omasta taskustaan.

O'Bannonin pyynnöstä Giger luonnosteli ensimmäisenä kohtauksen, jossa pieni alien hyppää munasta ja tarttuu astronautin naamalle laskeakseen munansa ruokatorveen. Foxin edustajat näkivät luonnosmaalauksen ja erottivat Gigerin, koska “hän on sairas”. Idea toki oli O'Bannonin.

Giger työssään.
Alienin kuvausryhmä piti Gigeriä pelottavana ja omituisena, ja hänen seuraansa välteltiin. Tämä koitui elokuvan eduksi siten, että Giger neuvotteli ratkaisuista suoraan Ridley Scottin ja Dan O'Bannonin kanssa ilman välikasiä. Giger työssään. Kuva: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Alien

Onnenpotku oli se, että Walter Hill, jonka piti ohjata Alien, luopui hankkeesta muiden työkiireiden takia. Tilalle tuli nouseva ohjaajatähti, menestynyt mainosohjaaja Ridley Scott. Viimeinkin kovia kokenut Dan O'Bannon sai liittolaisen. Nyt O'Bannon sai myytyä kerran jo kielletyn Gigerin ohjaaja Scottille, jonka mielestä Gigerin taide oli täysosuma.

Memory-dokumentissa heitetään ilmaan ajatus, että jos elokuvan olisi tehnyt pelkästään O'Bannonin kaltainen kauhufani, siitä ei olisi tullut niin monitasoinen ihmiskunnan painajaisten peili. Varsin uskottavaa.

O'Bannonin luomukset olivat ikäänkuin liioiteltua hyönteismaailmaa. Gigerin taiteen kautta Alienin hirviössä näkyvät egyptiläinen mytologia, babylonialainen demonijumala Pazuzu, renessanssitaiteen demonit ja Hieronymus Boschin taide.

LV-426-kuulta löytyneen muinaisen avaruusaluksen lavastusidea muuttui elokuvassa Gigerin myötä kuoleman valtakunnaksi, jossa useat yksityiskohdat muistuttivat paradoksaalisesti sukupuolielimiä. Se oli vuonna 1979 täysin uutta ja hämmentävää. Gigerin taide toi Alieniin aivan uusia assosiaatiotasoja.

Vauva-Alien lähikuvassa.
Alienin lavastajat ja efektimestarit ryydittivät mekaanisia luomuksia orgaanisella materiaalilla. Mukana oli meren eläviä sekä lehmän vatsalaukkuja. Vauva-Alien lähikuvassa. Kuva: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Alien

Vauva-alien repii syntyessään vatsan auki

Alexandre O. Philippe on aikaisemmassa dokumentissaan 78/52
tehnyt “ruumiinavauksen” Hitchcockin Psykolle, jossa analyysi keskittyy purkamaan kuuluisan ja kammottavan suihkukohtauksen murhaavaa estetiikkaa.

Niinpä myös Memory-dokumentti viettää suuren osan ajasta purkaen kohtausta, jossa vauva-alien purskahtaa leikkauspöydällä makaavan uhrin Kanen (John Hurt) vatsan läpi.

Mainio selvitys tämän kohtauksen (ja muidenkin) tekemisestä on myös Charles de Laurizikan dokumentissa The Beast Within – The Making if Alien (2003). Tässä dokumentissa kaikki ensimmäisen Alienin tekijät ovat vielä elossa ja haastateltavina.

Vauva-Alien lähikuvassa.
Alienin yksi inspiraatio olivat käsikirjoittajan suolistovaivat. Vauva-Alien lähikuvassa. Kuva: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Alien

Crohnin tauti ja alien vatsassa

Kiinnostava yksityiskohta oli, että käsikirjoittaja O'Bannon kärsi vakavasta Crohnin taudista, johon hän lopulta myös kuoli 2009. Suolistosairaus vaikutti siihen, että O'Bannon joutui kärvistelemään usein sisäisen hirviön möyrytessä hänen suolissaan.

Ötökkäpelkoista O'Bannonia kiehtoi luonnossa esiintyvä parasiitti-ilmiö. Pistiäinen piikittää toisen lajin yksilöön munansa, joista kasvaa pieniä toukkia isäntähyönteisen kehossa. Ne syövät sen sisältä käsin.

Mutta O'Bannonin itse eletty ja koettu idea oli vasta lähtökohta, jonka viimeistelivät Scott ja Giger ja sen jälkeen lahjakkaat mekaanisen efektitekniikan taitajat.

Vatsasta ulos syöksyvän vauva-alienin designin tärkeä inspiraation lähde oli arvostettu modernistinen taidemaalari Francis Bacon (1909–1992), jonka maalaukset henkivät kauhua ja inhoa. Alieniin Bacon-vaikutteen toi Ridley Scott. Antiikin kreikkalaiset kostonjumalattaret erinyit inspiroivat Baconia maalauksiin, jotka näyttävät nyt erehdyttävästi vauva-alienin kuvilta.

Ridley Scottin panos on luonnollisesti oleellinen. Hän lopulta paimensi eri vaikutteet elokuvaan ja piti hankkeen kontrollissa. Hän tiesi miten halvalla rakennetut lavasteet saadaan näyttämään vaikuttavilta. Scott katkaisi valoisan ja muovisen kliinisen scifin (kuten Star Trek ja Barbarella) estetiikan perinteen ja loi elokuvagenreen aivan uudenlaisen synkän ja symbolismia uhkuvan ilmiasun. Ja sivumennen mainittakoon, että Scottin tekemä sarjakuvamuotoinen kuvakäsikirjoitus oli taitavuudessaan ja laajudessaan yhtä hämmästyttävä kuin Moebiuksen Dyynille tekemä.

Onko Alien Ridley Scottin, Dan O'Bannonin vai H.R. Gigerin elokuva – vai kenties 20th Century Fox -studion neronleimaus? Katso elokuva uudelleen ja sen lisäksi nämä kolme dokumenttia. Päättele itse!

Ensi-illassa:

Alexandre O. Philippen ohjaama Memory – The Origins of Alien -dokumentti ensi-illassa Night Visions -festivaalilla Helsingissä.

Muut dokumentit:


Frank Pavich, Jodorowsky´s Dune (2013)
Charles de Lauzirika, The Beast Within - The Making of Alien (2003)

Vaihdettu artikkelin pääkuva 6.4.2019.

Kommentit