Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Teemme monipuolista yhteistyötä kaupallisen median kanssa

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä Yle,yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastauksia ja oikaisuja. Tämä vastaus on lähetetty Maaseudun Tulevaisuuteen 8.4.2019.

Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittajan Jouni Kemppaisen kolumnista (5.4.2019) jää kovin vaillinainen kuva Ylen ja kaupallisen median yhteistyöstä.

Yle on jo vuosia tehnyt yhteistyötä kotimaisella mediakentällä. Yhteistyö laajenee vuosittain. Tavoitteena on vahvistaa suomalaisen sisällöntuotannon toimintaedellytyksiä, kehittää osaamista ja edistää media-alan teknologista kehitystä. Oma lukunsa on Ylen rooli Suomen tärkeimpänä mahdollistajana elokuvien, tv-sarjojen, dokumenttien ja kulttuurisisältöjen tuottamisessa.

Ylen hallintoneuvosto käsitteli viime viikolla eduskunnalle luovutettavaa raporttia Ylen toiminnasta vuonna 2018. Professori Hannu Nieminen antoi yhteistyöstä ja sen kehityksestä arvosanan "hyvä", joka on hänen kategoriassaan korkein arvosana.

Käymme jatkuvasti keskusteluja kaupallisen median kanssa yhteistyöstä. Tässä muutamia esimerkkejä jo vakiintuneista yhteistyömuodoista.

Vuoden 2018 presidentinvaaleissa teimme kaupallisen median kanssa yhteistyötä tulospalvelussa ja järjestimme yhteisiä vaalitenttejä alueellisten medioiden kanssa. Nyt eduskuntavaalien alla olemme järjestäneet viisi yhteistä vaalitilaisuutta paikallisten lehtien kanssa. Monilla alueilla yhteiset tilaisuudet ovat rutiinia myös vaalien välillä. Yle vastaa järjestelyjen lisäksi näiden tilaisuuksien striimauksesta valtakunnalliseen näkyvyyteen.

Vaalikoneyhteistyöhön emme kevään 2019 eduskuntavaaleissa valitettavasti pystyneet, sillä uuden alustan teknisestä toimivuudesta kolmansien osapuolien kanssa ei voitu varmistua. Tulevissa vaaleissa yhteistyö jatkuu.

Vuonna 2018 tarjosimme muille mediayhtiöille kuvasignaalin Venäjän ja Yhdysvaltain johtajien Helsingin huipputapaamisesta. Olemme myös jatkaneet käytäntöä, jossa linkitämme omilta verkkosivuiltamme saman aihealueen sisältöihin muussa mediassa. Arkistosisältömme ovat muun median käytössä tekijänoikeuksien asettamissa rajoissa. Mainittakoon, että paikallismedian kanssa olemme aloittaneet keskustelut yhteistyöstä, joka voisi sisältää esimerkiksi koulutusta ja työkiertoa.

Urheilulähetyksissä Yle pyrkii edistämään yhteistyötä kaupallisten toimijoiden kanssa muun muassa sisältöhankinnoissa ja jakamalla urheilun esitysoikeuksia. Tämän yhteistyön taloudellinen arvo on erittäin suuri.

Svenska Yle on puolestaan edistänyt yhteistyötä ruotsinkielisen median kanssa.

Merkittävää tulevaisuuden yhteistyön virittelyä on myös selvitys valtakunnallisen mediatunnuksen rakentamisesta. Yhteinen mediatunnus helpottaisi ihmisten liikkumista eri mediatalojen palveluiden välillä.

Tärkeää on niin ikään yhteistyö Suomen Tietotoimiston (STT-Lehtikuva) kanssa. Yle on STT-Lehtikuvan asiakas ja olemme aktiivisesti rakentamassa kansallisesta uutistoimistosta yhteistä alustaa, joka on koko suomalaisen median käytössä.

Käymme koko ajan aktiivista dialogia muun median kanssa yhteistyöstä, joka varmasti laajenee. Ylen kannalta tärkeää on muistaa tasa-arvo eri toimijoiden välillä, kilpailulainsäädäntö ja yhteistyön vastavuoroisuus.

Jouko Jokinen
vastaava päätoimittaja, Uutis- ja ajankohtaistoiminta, Yle