Hyppää pääsisältöön

Byron lohikäärmeiden maailmassa

Yhdysvaltain itärannikolla toimiva säveltäjä Michael Byron (s.1953) rakentaa teoksissaan usein maksimaalisin keinoin minimalistisia sointikudoksia. Sävelistö rakentuu vikkeläliikkeisen kuviointien ja moniäänisten verkostojen varaan samalla niiden ilmaisullista toimintapiiriä rajoittaen.

michael byron äänitteen kansi
michael byron äänitteen kansi Michael Byron

45 vuotta erottaa äänitteen kahta teosta. Niistä ensimmäinen matkaa äänen ylä- ja jälkimmäinen alarekisterissä. Teokset muodostavatkin toisiaan hyvin tukevan kokonaisuuden.

Kahdelle viululle kirjoitettu Fabric for String Noise on valmistunut vuonna 2018. Teoksen kaksi osaa eivät toisistaan olennaisesti eroa. Molemmat rakentuvat hellittämättömille kudelmille, jotka matkaavat sinnikkäästi ylärekisterissä. New Yorkissa toimiva String Noise -viuluduo (Conrad Harris ja Pauline Kim Harris) toteuttaa sille omistetun teoksen sitoumuksella. Byronin laatimat terävät virtuoosiset kudokset soivat mallikkaasti. Kuulijan kestävyys on silti kovilla yli kahdenkymmenen minuutin kestoista kitkutusta kuunnellessa.

Äänitteen helmeksi nousee kuitenkin 70-luvun alussa valmistunut Dragon Rite (1973) neljälle kontrabassollle. Yksiosainen alle kymmenminuuttinen teos kasvaa hiljalleen ja luontevasti, välillä neljäsosasävelaskelia harmonioissaan huojutellen. Äänitteelle yksin kaikki stemmat soittanut kontrabasisti James Bergman luo kiehtovan sointiotuksen. Basson alarekisterin urinat ja murinat on saatu tallennettua onnistuneesti. Neljän basson lämmintä värähtelyä kuuntelisi mielellään pidempäänkin.

Michael Byron. Fabric for String Noise. Conrad Harris ja Pauline Kim Harris, viulu. James Bergman, kontrabasso. Cold Blue Music (CB0054)

Kuuntele Uudet levyt 9.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.