Hyppää pääsisältöön

Byron lohikäärmeiden maailmassa

Yhdysvaltain itärannikolla toimiva säveltäjä Michael Byron (s.1953) rakentaa teoksissaan usein maksimaalisin keinoin minimalistisia sointikudoksia. Sävelistö rakentuu vikkeläliikkeisen kuviointien ja moniäänisten verkostojen varaan samalla niiden ilmaisullista toimintapiiriä rajoittaen.

michael byron äänitteen kansi
michael byron äänitteen kansi Michael Byron

45 vuotta erottaa äänitteen kahta teosta. Niistä ensimmäinen matkaa äänen ylä- ja jälkimmäinen alarekisterissä. Teokset muodostavatkin toisiaan hyvin tukevan kokonaisuuden.

Kahdelle viululle kirjoitettu Fabric for String Noise on valmistunut vuonna 2018. Teoksen kaksi osaa eivät toisistaan olennaisesti eroa. Molemmat rakentuvat hellittämättömille kudelmille, jotka matkaavat sinnikkäästi ylärekisterissä. New Yorkissa toimiva String Noise -viuluduo (Conrad Harris ja Pauline Kim Harris) toteuttaa sille omistetun teoksen sitoumuksella. Byronin laatimat terävät virtuoosiset kudokset soivat mallikkaasti. Kuulijan kestävyys on silti kovilla yli kahdenkymmenen minuutin kestoista kitkutusta kuunnellessa.

Äänitteen helmeksi nousee kuitenkin 70-luvun alussa valmistunut Dragon Rite (1973) neljälle kontrabassollle. Yksiosainen alle kymmenminuuttinen teos kasvaa hiljalleen ja luontevasti, välillä neljäsosasävelaskelia harmonioissaan huojutellen. Äänitteelle yksin kaikki stemmat soittanut kontrabasisti James Bergman luo kiehtovan sointiotuksen. Basson alarekisterin urinat ja murinat on saatu tallennettua onnistuneesti. Neljän basson lämmintä värähtelyä kuuntelisi mielellään pidempäänkin.

Michael Byron. Fabric for String Noise. Conrad Harris ja Pauline Kim Harris, viulu. James Bergman, kontrabasso. Cold Blue Music (CB0054)

Kuuntele Uudet levyt 9.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.