Hyppää pääsisältöön

Fennessyn musiikilliset vuorovedet

Irlantilainen säveltäjä David Fennessy (s.1976) luo omaäänistä ja vapautunutta sävelistöä. Rock-bändeissä aloittaneen Fennessyn musiikissa kuulostuu monipuolinen vaikutteiden virta ja sopiva välinpitämättömyys vallitsevista nykymusiikkitrendeistä.

david fennessy äänitteen kansi
david fennessy äänitteen kansi David Fennessy

Fennessyn musiikki myötäilee muun muassa toistoelementtien muuntumisia ja yläsävelharmonioita. Lisäksi musiikilliset tapahtumat saavat runsaasti aikaa.

PianoTrion (2010) pohjana on John Cagen ja Morton Feldmanin 1966-1967 New Yorkissa taltioidut keskustelut. Fennessy poimi kahdenkymmenen minuutin kaistaleen keskustelua ja sommitteli omaa sävelistöään jutustelun taukoihin. Nauhalta tuleva vuoropuhelu on säilytetty alkuperäisenä. Viulu, sello ja piano tuntuvat ensin tunkevan keskustelun väliin, sitten tukevan sitä ja lopulta johtavan keskustelua.

Äänitteen vanhin teos 13 Factories yhtyeelle ja elektroniikalle jää uudempien teosten varjoon. Se jankkaa vielä hieman pakonomaisen tuntuisesti nykymusiikkisanastoa.

Panopticon (2016) jousisekstetille ja cimbalomille sen sijaan vakuuttaa. Teos toistaa hypnoottisesti, kasvaa ja harmonisoi. Lopussa se karistaa onnistuneesti yli kymmenen minuuttia kestäneen värähtelevän loitsuamisen. Loppukaan ei ole ennalta-arvattava.

Hirta rounds (2015) 16 jousisoittimelle kuulostelee pysähtyneesti kirkkaita huiluääniä ja hiljaisuuksia. Ensin itseensä tunnelmaan virittäen, sitten hiljalleen eteenpäin haahuilee. Yksilö seuraa joukkoa ja joukkoa yksilöä. Roolit vaihtuvat, aivan kuten pianotriossakin.

Äänitteen taltioinnit on koostettu eri lähteistä. Onnistunut masterointi sekä infovihkosen laadukkaat teosesittelyt kurovat paketista ilahduttavan eheän.

Fennessy. Panopticon. NME Recordings (NMCD244)

Kuuntele Uudet levyt 9.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.