Hyppää pääsisältöön

Hillittyä virolaista ilmaisua

Virolaisten nykysäveltäjien Tauno Aintsin, Sven Grünbergin, Robert Jürjendalin ja Raul Söötin teoksista koostuva äänite yhdistelee sähköisten sekä akustisten kitaroiden ja sekakuoron sointimaailmoja. Pääosin hillitysti maalautuvat teokset kaarrostelevat jossain etnon, jazzin, popin, new agen ja taidemusiikin välimaastossa.

Estonian Incantations vol. 1 äänitteen kansi
Estonian Incantations vol. 1 äänitteen kansi Tauno Aints

Kokonaisuudesta nousee esiin kolme teosta. Robert Jürjendalin See öö oli pikk (2013) yhdistelee kolmen sähkökitaran ohjastamia elektronisia ja kamarikuoron hillittyjä sointeja. Kitaroiden luomat luovat varhaisen elektronisen ambientin soinnit limittyvät sopuisasti kuoron kasvaviin tekstuureihin. Hieman yllättäen teos päättyy Pink Floydin suuntaan kallistuvaan tasanäppäilyyn.

Raul Sööt yhdistää teoksessaan Vaikusestki vaiksem (2014) onnistuneesti kamarikuoron ja sähkökitarat. Nauhaton sähkökitara punoutuu miellyttävästi tavallisen sähkökitaran ja sopraanon sooloihin. Eheätunnelmaisen teoksen lopussa kuoro rakentaa pehmeästi sihahtelevan komppiryhmän, joka kuljettaa teoksen mainiosti loppuun.

Monipuolisimman kokonaisuuden muodostaa Tauno Aintsin sähkökitaralle ja sekakuorolle kirjoitettu konsertto Vitsa (2013). Sen kahdenkymmenen minuutin soivuus jakautuu kahteen osaan. Niistä laajempi A Charm Against Flogging alkaa liikkuvalla kuorotekstuurilla, jonka sekaan sähkökitara imeytyy. Veljo Tormiksen kuorotuotannosta tuttu kalevalais-arkaainen loitsunta voisi hieman raskaammalla tuotannolla löytyä progemetallibändin levyltä. Solistina toimivan Marzi Nymanin tyylitelty ja monipuolinen soolotyöskentely ja äänimaalailu nostaa ilmaisun intensiteettiä. Toinen osa A Charm Against Pain sievistelee asiallisen kuorosatsin kanssa, kunnes törmää kitaran mukanaan tuomaan Twin Peaks -maalailuun. Lopussa Nymanin kaihoisan laulun tukema sooloilu vie ajatukset fuusiojazzin maailmaan.

Viron filharmoninen kamarikuoro tekee Kaspars Putniņšin johdolla perusvarmaa jälkeä.

Estonian Incantations vol. 1. Toccata. Marzi Nyman, kitara, Andre Maaker, kitara, Weekend Guitar Trio, Ain Agan, kitara, Paul Daniel, kitara, Annika Lõhmus, sopraano, Viron filharmoninen kamarikuoro, joht. Kaspars Putniņš. Toccata Classics (TOCN0002)

Kuuntele Uudet levyt 9.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.