Hyppää pääsisältöön

Hillittyä virolaista ilmaisua

Virolaisten nykysäveltäjien Tauno Aintsin, Sven Grünbergin, Robert Jürjendalin ja Raul Söötin teoksista koostuva äänite yhdistelee sähköisten sekä akustisten kitaroiden ja sekakuoron sointimaailmoja. Pääosin hillitysti maalautuvat teokset kaarrostelevat jossain etnon, jazzin, popin, new agen ja taidemusiikin välimaastossa.

Estonian Incantations vol. 1 äänitteen kansi
Estonian Incantations vol. 1 äänitteen kansi Tauno Aints

Kokonaisuudesta nousee esiin kolme teosta. Robert Jürjendalin See öö oli pikk (2013) yhdistelee kolmen sähkökitaran ohjastamia elektronisia ja kamarikuoron hillittyjä sointeja. Kitaroiden luomat luovat varhaisen elektronisen ambientin soinnit limittyvät sopuisasti kuoron kasvaviin tekstuureihin. Hieman yllättäen teos päättyy Pink Floydin suuntaan kallistuvaan tasanäppäilyyn.

Raul Sööt yhdistää teoksessaan Vaikusestki vaiksem (2014) onnistuneesti kamarikuoron ja sähkökitarat. Nauhaton sähkökitara punoutuu miellyttävästi tavallisen sähkökitaran ja sopraanon sooloihin. Eheätunnelmaisen teoksen lopussa kuoro rakentaa pehmeästi sihahtelevan komppiryhmän, joka kuljettaa teoksen mainiosti loppuun.

Monipuolisimman kokonaisuuden muodostaa Tauno Aintsin sähkökitaralle ja sekakuorolle kirjoitettu konsertto Vitsa (2013). Sen kahdenkymmenen minuutin soivuus jakautuu kahteen osaan. Niistä laajempi A Charm Against Flogging alkaa liikkuvalla kuorotekstuurilla, jonka sekaan sähkökitara imeytyy. Veljo Tormiksen kuorotuotannosta tuttu kalevalais-arkaainen loitsunta voisi hieman raskaammalla tuotannolla löytyä progemetallibändin levyltä. Solistina toimivan Marzi Nymanin tyylitelty ja monipuolinen soolotyöskentely ja äänimaalailu nostaa ilmaisun intensiteettiä. Toinen osa A Charm Against Pain sievistelee asiallisen kuorosatsin kanssa, kunnes törmää kitaran mukanaan tuomaan Twin Peaks -maalailuun. Lopussa Nymanin kaihoisan laulun tukema sooloilu vie ajatukset fuusiojazzin maailmaan.

Viron filharmoninen kamarikuoro tekee Kaspars Putniņšin johdolla perusvarmaa jälkeä.

Estonian Incantations vol. 1. Toccata. Marzi Nyman, kitara, Andre Maaker, kitara, Weekend Guitar Trio, Ain Agan, kitara, Paul Daniel, kitara, Annika Lõhmus, sopraano, Viron filharmoninen kamarikuoro, joht. Kaspars Putniņš. Toccata Classics (TOCN0002)

Kuuntele Uudet levyt 9.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.