Hyppää pääsisältöön

O'Keefen musiikki vie aikamatkalle vuosisatojen taa

Yhdysvaltojen itäosien maisemista innoittuva Byron Richard O'Keefe tunnustautuu alueelliseksi säveltäjäksi. O'Keefe haluaa Amerikan takamaiden ja erityisesti jokien synnyttämän innoituksen kuuluvan musiikissaan. Tyylillisten harhailujen jälkeen löysi tämä vapaa-ajattelija omimman ilmaisunsa muutaman vuosisadan takaa. Pitkälti itseoppineen säveltäjän musiikki soikin raikkaasti romanttissävytteisen uuspastoraalin hengessä.

Okeefe äänitteen kansi
Okeefe äänitteen kansi Albany Records

Vaikea kuvitella, että O'Keefen musiikki on sävelletty 2000-luvulla, mutta niin se vain on. Teosten kuuntelu vie nimittäin aikamatkalle 1800-luvulle. Vilpittömien sävelmuodostelmien taustalla mielikuviin todellakin piirtyvät kirkkaasti kimaltelevat vesistöt ja metsät. Viaton luontokuva on kuin suoraan menneestä, mutta se ei haittaa. Vilpittömyys on osa tämän musiikin viehätystä.

Bedřich Smetanan musiikillisista maalaismaisemista ja irlantilaisista kansanlauluista selvästi vaikuttunut O'Keefe osaa rakentaa riittävän jämeriä ja eheitä rakenteita. Muodollisesti teokset pysyvät kasassa, eikä niistä tule vain aiheesta toiseen hyppelevien ideoiden hajanaista peräkkäinasettelua. Äänitteellä olevien viiden reilun kymmenen minuutin kestoisen yksiosaisen sävelrunoelman lisäksi mukana on nopea osa kolmannesta sinfoniasta. Niin, O'Keefe on luonnollisesti myös sinfonikko.

Tyylillinen valinta on tietoinen ja varma ratkaisu, jota teosten nimetkin heijastelevat. Song of the meadow, The Wide Missouri, Benjamin Franklin at Madeira ja Ohio River pastorale soivat kaikki samassa aidon oloisessa ja reippaassa hengessä.

Harmillisesti äänite ei mukanaan paljon informaatiota kanna. Näin esimerkiksi teosten täsmälliset valmistumisvuodet jäävät arvelujen varaan.

Kiovan kamariorkesteri soittaa Nazar Yakobenchukin johdolla pirteästi. Tallennuksetkin ovat hyvätasoisia. Olisi kiinnostava kuulla myös O'Keefen laajempia teoksia, vaikkapa konserttoja tai sinfonioita.

Byron Richard O'Keefe. Kiovan kamariorkesteri, joht. Nazar Yakobenchuki. Albany Records (TROY1747)

Kuuntele Uudet levyt 9.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Riemastuttava oopperalöytö!

    Levyarvio

    Provinsiaalisen uran tehneen sveitsiläisen kapellimestarin, säveltäjän ja opettajan Richard Fluryn ensimmäinen ooppera, yksinäytöksinen ”Firenzeläinen tragedia” valmistui vuonna 1928 ja sai kantaesityksessään Solothurnissa Pohjois-Sveitsissä seuraavana keväänä varsin myönteisen vastaanoton lehdistöltä. Eipä ihme: hieman yli kolmekymmenvuotiaan paikallisen säveltämäksi se on suorastaan nerokas vetäen vertaansa selvästi esikuvallisen Richard Straussin Salome-oopperalle – Oscar Wilden tekstiin sekin. Vajaan kolmen vartin kestävä yksikohtauksinen nostatus sisältää niin wildemaisia lausahduksia kuin taiten verhoiltua sosiopoliittista debatointia.

  • Erika Foxin improvisatorinen välittömyys

    Levyarvio

    On sanottu että säveltäminen ja improvisaatio olisivat hyvin lähellä toisiaan, ja että hyvät sävellykset ovat vain hyvien improvisoijien ylöskirjoituksia. Riippuu varmaankin keneltä kysytään – mutta englantilaisen Erika Foxin musiikissa improvisatorinen välittömyys on kiehtovasti läsnä jokaisessa nuotissa osana jotain sellaista josta rakentuu kokonaisuuksia, vapaata muotoa.

  • Pianistin tarinointia rauhallisesti ja liioittelematta

    Levyarvio

    Tällä vuosikymmenellä vuoden 2010 Kuningatar Elisabeth -pianokilvan voiton jälkeen paikkansa kysytyimpien konserttipianistien joukossa vakiinnuttanut Denis Kozhuhin on tänä syksynä ihastuttanut levyjulkaisuja seuraavia miellyttävästi soivalla ja hyvin soitetulla albumilla valikoimasta Felix Mendelssohnin Sanattomia lauluja ja Edvarg Griegin Lyyrisiä kappaleita. Se sopii olohuoneisiin mitä parhaiten, erityisesti nyt iltojen pimetessä kynttilänvalolle sopivasti lämpöä antamaan. Lyyrisyyden lisäksi minua kuulijana miellyttää myös Kozhuhin tapa tarinoida rauhallisesti ja liioittelematta.