Anja Mäenpää on lajitellut paristoja ja akkuja Akkuserin kierrätystehtaassa Nivalassa viisi vuotta. Kysyttäessä, tuntuuko työ tylsältä hän kuittaa, “eihän työ koskaan ole tylsää.” Mäenpään lajittelemat akut murskataan ja niistä eristetyt metallit lähtevät metallinjalostajille ympäri maailmaa.
- Ensimmäisinä vuosina sitä unissaan huomaa, että meni kadmiumpatteri ohi ja siihen heräät, kun käsi hamuaa patteria. Kyllä ne on jokaisella unissa, mutta ei painajaisissa, Anja Mäenpää kertoo.
Suomalaiset palauttavat pattereita punaisiin pahvilaatikoihin, joita löytyy lähes kaikista kaupoista. Lähetyksiä tulee Nivalaan joka päivä. Akkuser käsittelee kaikki suomalaisten palauttamat paristot ja akut.
Aluksi saapuvat kuormat tarkastetaan.
- Mielikuvitus vain on rajana, mitä ihmiset keksivät näihin keräyslaatikoihin laittaa. Paras oli mädännyt kana - se löytyi se pää sieltä viimein, Mäenpää kertoo nauraen.
Suurin osa palautuslaatikoista sisältää kuitenkin sormiparistoja. Alkaliparistot ja autojen lyijyakut palautuvat Suomessa sujuvasti kiertoon, kännyköiden ja elektroniikkalaitteiden akut jäävät useammin koteihin lojumaan.
Mäenpää kumoaa kuorman pöydälle ja alkaa tottuneesti lajitella litiumioniakkuja, alkaliparistoja ja nikkeliakkuja erilleen.
Katso, miltä akkujen ja paristojen lajittelu näyttää!
Lajittelun jälkeen materiaali murskataan suljetussa tilassa ja metallit erotellaan mekaanisesti ja magneettisesti. Syntynyt metallisilppu lähtee metallinrikastajille.
- Kaikille meiltä lähteville metalleille löytyy ottaja, joko Suomesta tai ulkomailta, kertoo Akkuserin toimitusjohtaja Tommi Karjalainen.
Akuista ja pattereista saadaan talteen kobolttia, kuparia, alumiinia, nikkeliä, sinkkiä, mangaania ja rautaa. Sisääntulevasta kuormasta 80 - 92 prosenttia saadaan talteen uutena metallina, riippuen akkutyypistä.

Sähköautoihin valmistaudutaan
Maailman muuttuminen kannettavaksi näkyy Akkuserilla kasvavana tavaravirtana. Yhä useampia laitteita myydään litiumioniakulla varustettuina; porakoneita, ruohonleikkureita, polkupyöriä ja tulevaisuudessa kenties enemmän autoja.
- Koko ajan tulee uusia pattereita ja akkuja, mutta kyllä näistä nopeasti pääsee jyvälle, kertoo lajittelija Anja Mäenpää.

- Nyt meille tulee uusi linja, jolla pystytään ajamaan myös vähäkobolttisia litiumioniakkuja, kuten esimerkiksi työkalujen, sähköpolkypyörien ja -autojen akkukennoja ja moduleja, kertoo Karjalainen.
Arvokkain alkuaine, mitä akuista saadaan talteen on koboltti. Nivalasta kobolttipitoista rikastetta lähtee jalostettavaksi Kokkolaan.
EU on luokitellut koboltin yhdeksi 17 kriittisestä raaka-aineesta, joiden saatavuudessa on nähtävissä riskejä tulevaisuudessa. Jos ennusteet sähköautojen esiinmarssista toteutuvat, tulee koboltti tulevaisuudessa olemaan vielä arvokkaampaa.
Nykyisin suurin osa maailman koboltista kaivetaan Kongon demokraattisen tasavallan alueelta. Vaihtoehtona kaivamiselle maasta, metallin kierrättäminen on paljon tehokkaampaa ja edullisempaa. Kobolttiakussa voi olla 20 prosenttia kobolttia, noin 100 kertaa enemmän kuin kobolttimalmissa.

Vuoden aikana Anja Mäenpään ja hänen työtovereidensa tarkastuksen läpi kulkee kaksi miljoonaa kiloa akkuromua ja pattereita.
- Kyllähän tämä on tärkeää työtä. Se on valtava tuho, mitä paristot tekevät luontoon. Se on tosiasia, Mäenpää kertoo ja lähtee noukkimaan trukilla lisää pattereita lajittelupöydälleen.
Juttu on julkaistu alunperin I love muovi -kampanjan yhteydessä keväällä 2019.