Hyppää pääsisältöön

Mitä sarjoja katsomme seuraavaksi? – Televisioalan kerma kokoontui jälleen Cannesissa

Invisible Heroes team Cannesissa 2019
Invisible Heroes team Cannesissa 2019 Kuva: Pekka Ruohoranta Yle draamasarja,Mikael Persbrandt,Pelle Heikkilä

Viime viikolla TV-maailman kerma kokoontui jälleen Cannesiin vuotuiseen MIP TV -tapahtumaan. Siellä esitellään ne sarjat, joita tavallinen sohvaperuna katsoo ensi vuonna. Viime vuodesta puhuttiin Suomi-draaman kansainvälisen läpimurron vuotena. KulttuuriCocktail kävi katsomassa, vieläkö kotimainen draama vetää.

MIP TV -tapahtuman tärkeimpiä asioita ovat siellä jaettavat palkinnot mitä erilaisimmissa kategorioissa.

Elisan alkuperäissarja Bullets (Vertigo) voitti Cannesin MIP TV:n draamaostajien konferenssissa viime vuonna kiinnostavimman uuden tuotannossa olevan draamasarjan Coup de Coeur -tittelin kuuden huippusarjan kisasta. Samalla listalla oli myös Elisa Viihteen toinen alkuperäissarja Ivalo (Arctic Circle), joka sai paljon kansainvälistä huomiota.

Netflix-asemansa puolestaan viime vuoden aikana vakiinnuttivat mm. Ylen alkuperäissarjat Sorjonen ja Karppi.

Näin viime vuonna, mutta mitä tapahtuu nyt?

Viime viikolla TV-maailman kerma kokoontui jälleen Cannesiin vuotuiseen MIP TV -tapahtumaan. MIP TV on maailman suurin TV-alan messutapahtuma, jossa esillä ovat kaikki maailman merkittävimmät uudet TV-draamasarjat, sekä kaikki audiovisuaalisen alan uusimmat trendit muumeista realityyn ja virtuaalitodellisuuteen. Suomalaiset tuotannot näyttävät tehneen vahvan tulon kansainväliselle draama-areenalle.

Viime sunnuntaina Cannesissa pidetyssä draamaostajien kokouksessa (MipDrama Buyers Summit) sen viralliselle listalle oli nostettu kymmenen nousevaa tuotannossa olevaa sarjaa. Mukana oli jälleen myös yksi suomalainen sarja, Elisa Viihteen alkuperäissarja Nyrkki (Shadow Lines).

Nyrkki on 1950-luvulle kylmän sodan aikaiseen Helsinkiin, CIA:n ja KGB:n puristuksiin sijoittuva vakoojatarina, jossa pääosissa ovat Emmi Parviainen, Olavi Uusivirta, Hannu-Pekka Björkman, Sampo Sarkola ja Katja Küttner. Sarjan ovat ohjanneet A.J. Annila ja Alli Haapasalo, sekä käsikirjoittaneet Katri Manninen ja Kirsti Manninen.

Nyrkki (engl. Shadow Lines) draamasarja (Elisa Viihde, Zodiak)
Nyrkki (Shadow Lines, Elisa & Zodiak) mukana Cannesin MipDrama Buyers Summitissa Nyrkki (engl. Shadow Lines) draamasarja (Elisa Viihde, Zodiak) Kuva: Zodiak OY / Numi Nummelin draamasarja

Myös Chilen vuoden 1973 sotilasvallankaappauksen aikaan ja tositapahtumiin perustuva Ylen uutuussarja Näkymättömät sankarit (Invisible Heroes) sai kansainvälisen ensi-iltansa Cannesin MIP TV-tapahtumassa.

Tarina vuosikymmeniä salaisuudeksi jääneestä sankaruudesta on juuri sellaisesta aihepiiristä, josta on kaivattu jo pitkään kotimaisia elokuvia ja draamasarjoja. Suomalaiset osaksi historiallisia tapahtumia sitova tarina herätti Cannesissa paljon huomiota.

Sarjan pääosissa esiintyvät mm. Pelle Heikkilä (Tapani Brotherus), Ilkka Villi (Ilkka Jaamala), Sophia Heikkilä (Lysa Brotherus) ja Ruotsin suurlähettiläänä Harald Edelstamina ruotsalaistähti Mikael Persbrandt. Mukana on myös paljon chileläisiä näyttelijöitä kuten Gaston Salgado, Cristian Carvajal, Marcial Tagle, sekä Ingrid Isensee. Sarjan ovat käsikirjoittaneet Tarja Kylmä ja Manuela Infante ja ohjanneet Mika Kurvinen ja Alicia Scherson.

Mikael Persbrandt
Invisible Heroes sai kansainvälisen ensi-iltansa Cannesin MIP TV -tapahtumasssa Mikael Persbrandt Kuva: Juha Suomalainen Yle Mikael Persbrandt

Elisa Viihteen alkuperäissarjat ovat herättäneet paljon kansainvälistä huomiota. Bulletsilla ja Ivalolla menee hienosti. Viikko sitten Elisa Viihteellä käynnistynyt Pohjanmaalle sijoittuva murhamysteeri Kaikki synnit herättää nyt enemmän ja enemmän kiinnostusta myös kansainvälisesti, Elisa Viihteen sisältöliiketoiminnan johtaja Ani Korpela kertoo Cannesissa.

Dokumentaristinakin tunnetun Mika Ronkaisen ja käsikirjoittaja Merja Aakon luoma Kaikki synnit palkittiin tammikuussa 2019 Pohjoismaiden tärkeimmillä elokuvajuhlilla Göteborgin tv-draamakilpailussa parhaasta käsikirjoituksesta.

MipDramassa kiinnostavimmaksi uutuussarjaksi valittiin tällä kertaa espanjalainen mustan huumorin kylläinen draamasarja Dangerous Moms. Muita kiinnostavia uutuuksia olivat mm. lähiepookkia edustava 1970-luvun Costa de Solille sijoittuva koominen rikostrilleri Costa de Sol Squad, ukrainalainen sorjoshenkinen laadukas rikosdraama Hide and Seek ja arthouse elokuvalta vaikuttava brittidraamasarja I Am.

Olen huomannut, että suomalaisiin tuottajiin suhtaudutaan nyt selkeästi positiivisemmin kuin ennen - Minna Virtanen

Mitä kuuluu viime vuoden MipDrama Coup de Coeur -voittajalle Bulletsille?

Bullets-sarjan synnyttäjä ja tuottaja Minna Virtanen on Cannesin MipTV:n vakiovieras. Hänen mukaansa viime aikojen kiinnostus Bulletsia kohtaan on kanavoitunut pääasiallisesti sarjan lontoolaisen jakelijan Sky Vision suuntaan.

– Olen huomannut, että suomalaisiin tuottajiin suhtaudutaan nyt selkeästi positiivisemmin kuin ennen. Meillä on uusia produktioita kehittelyssä, mutta kaikki on kovin hidasta tällä alalla. Olen huomannut, että saan enemmän yhteydenottoja esimerkiksi säveltäjiltä ja näyttelijöiltä - myös kansainvälisesti. Kaikki tiedot pitää laittaa talteen, koska eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu, nauraa Minna Virtanen.

MipTV Cannes Minna Virtanen
Viime vuoden MipDrama Buyers Summit voittaja tuottaja Minna Virtanen MipTV Cannes Minna Virtanen Kuva: Juha Suomalainen Yle Minna Virtanen,Cannes MIPTV
Menestyviä sarjoja nousee kasvavassa määrin pienemmistä maista ja pienemmiltä kielialueilta.

Mitkä ovat olleet draamasarjojen trendit viimeaikoina? Muutamat keskeiset piirteet menestys-sarjoille ovat olemassa. Nyt puhutaan suurista tarinoista pienillä paikkakunnilla, hyperlokalisaatiosta ja skandinaavisen nordic noir -ilmiön tuottamista vahvoista naisroolihahmoista.

Menestyviä sarjoja nousee kasvavassa määrin pienemmistä maista ja pienemmiltä kielialueilta, mikä tietenkin lupaa edelleen hyvää suomalaissarjojenkin tulevaisuudelle.

Nuo maat ovat analyytikkojen mukaan kasvavassa määrin perinteisten laatudraamoja tuottavien maiden kuten Yhdysvaltojen, Ranskan ja Ison Britannian ulkopuolelta. Toisaalta myös isojen kielialueiden omat pienemmät murteet ja paikalliskielet ovat nousseet esiin jo muutamia vuosia sitten, kuten voitiin nähdä parin vuoden takaisessa Gomorrah -sarjassa. Roberto Savianon kirjoihin pohjautuva Gomorrah kertoo Napolin seudun rikollisliigoista ja siinä puhutaan jännältä kuulostavaa Napolin kieltä, eli nnapulitanoa.

Kun tarkastelimme sarjoja, joissa keskeinen protagonisti on nainen, havaitsimme kiinnostavan ilmiön: monet naishahmoista ovat leskiä.

MipDrama Buyers Summitissa pääpuhujana toiminut brittiläisen globaaleja tv- ja videotrendejä tutkivan K7-yrityksen johtaja Keri Lewis Brown nosti esimerkiksi viimevuotisen Ivalo -sarjan, jossa paitsi porot, myös kielten moninaisuus viehättää analyytikkoja.

Lappiin hankien ja porojen keskelle sijoittuvassa sarjassa puhutaan heidän analyysinsä mukaan 55% englantia, 43% suomea, 2% saksaa ja pienesti myös venäjää. Saamenkieltä ei tosin mainittu. Oliko sitä?

– Tutkimme 168 draamasarjaa vuodelta 2018. Kun tarkastelimme sarjoja, joissa keskeinen protagonisti on nainen, havaitsimme kiinnostavan ilmiön: monet naishahmoista ovat leskiä, Lewis Brown jatkoi.

Karpissa Sofia Karppi saa rinnalleen kohtalontovereiksi mm. Riviera -sarjan Georginan, The Widow -sarjan Georgia Wellsin, The Gulfin Jess Savagen ja FBI-sarjan Maggie Bellin. Ja monta muuta!

Draamasarjan menestystä ei siis aina takaa sisällöllinen ainutkertaisuus. Tärkeää on, että kupletti kulkee, maisemat jäävät mieleen, musiikki on laadukasta ja roolihahmot, sekä tarina puhuttelevia.

Mip Drama Buyers Summit 2019
Keri Lewis Brown analysoi TV-dramoja Mip Drama Buyers Summit 2019 Kuva: Juha Suomalainen Yle Keri Lewis Brown
Kuudesta kuusi vastaa kyllä

MipDrama Buyers Summitin alkumetreillä näytettiin myös muutamia trailereita tulevista sarjoista ja vanhojen sarjojen uusista tuotantokausista.

Suomalaisten oli mukava istua salissa, sillä Ylen & Fisher Kingin Sorjosen kolmannen, vielä tuotannossa olevan kauden vastavalmistunut traileri näytettiin valikoidulle yleisölle kokonaisuudessaan.

MipDraman kaltaisissa tapahtumissa maine ja pääsy parrasvaloihin pitää ansaita. Sorjosen tuottaja Matti Halonen Fisher King -tuotantoyhtiöstä ja Yle draaman päällikkö Jarmo Lampela puhuivat kuin yhdestä suusta: traileri Mipiin tuli pyyntönä, mikä on tuotannolle tietenkin kunnia-asia.

– Iso muutos on tullut Sorjosen kahden tuotantokauden, sekä Karpin, Invisible Heroesin ja nyt tulossa olevan uutuutemme Paradisen jälkeen. Jos kysyy kansainvälisten jakelijoiden kiinnostusta kuulla uusista tuotannoistamme, niin kuudesta kuusi vastaa kyllä.

– Ylen broadcasterina on nyt helppo yhdistää suomalaisia kanssamme operoivia tuotantoyhtiöitä kiinnostaviin kansainvälisiin jakelijoihin, koska kiinnostus on olemassa. Myös uusin, loppusilausta vailla valmis Espanjan Costa de Solille sijoittuva suomalais-espanjalainen poliisisarjamme Paradise on herättänyt paljon kiinnostusta, Ylen draamapäällikkö Jarmo Lampela, itsekin elokuvantekijä kertoi Cannesissa.

Paratiisi-sarjan on käsikirjoittanut myös Bulletsin ja Sorjosen käsikirjoitustiimiin kuulunut rikoskirjoistaankin tunnettu käsikirjoittaja-näyttelijä Matti Laine.

On hienoa, että suomalainen draamatuotanto on näin hyvässä kansainvälisessä nousussa. Draamasarjoissa voi leimallisesti nykyään nähdä usein peräänkuulutettua elokuvallisuutta. Production-value, eli yleinen havaittavissa oleva laadukkuus kuvauksessa, leikkauksessa, lokaatioissa, puvustuksessa ja musiikissa on kansainvälistä menestystä itselleen toivovassa draaamasarjatuotannossa nykyään peruslähtököhta.

Voisiko olla niin, että tiennäyttäjäksi kansainväliseen menestykseen myös suomalaiselle, usein dialogivetoiselle draamaelokuvalle – tietenkin Aki Kaurismäen rinnalla – ovat tulleet juurikin draamasarjat?

Myös suomalaisissa dokumenttielokuvissa kansainvälinen tuotannollinen ja tarinankerronnallinen taso saavutettiin jo jokin aika sitten. Arthouse ja taide vie eteenpäin, mutta myös raha tuo mahdollisuuksia oppia paremmaksi.

Jarmo Lampela
Yle Draaman päällikkö Jarmo Lampela Cannesissa Jarmo Lampela Kuva: Juha Suomalainen Yle Jarmo Lampela

MIPTV on Reed Midem -yrityksen omistama maailman suurin TV-alan ja digitaalisten sisältöjen markkinapaikka. Joka vuosi huhtikuussa Ranskan Cannesissa pidettävä messutapahtuma kokoaa maailman kaikki keskeiset TV-tuottajat ja uusien sisältöjen, erityisesti ohjelmaformaattien ja sarjojen kehittäjät ja tuottajat, sekä teknisten innovaatioiden tuottajat yhteen esittelemään alan uusia trendejä.

Kommentit