Hyppää pääsisältöön

Siskosten vaikea levyprojekti: Painivat musiikkibisneksen mörköjen kanssa kolme vuotta

Helsinkiläisten siskosten Mia ja Emma Kemppaisen musiikkiura sai alkunsa jo teini-iässä vuonna 2006. Tie vei nopeasti keikkalavoille Iso-Britanniaan, Saksaan ja Ranskaan, ja LCMDF -yhtyeen omintakeista musiikkityyliä ylistettiin vuolaasti. Vuonna 2011 yhtye julkaisi esikoisalbuminsa Love & Nature.

Keikkoja ja kysyntää riitti ja vuonna 2015 kaksikko julkaisi uuden singlen ja ilmassa oli vahvoja odotuksia uuden levyn tekemisestä. Sitten kaikki kuitenkin jumiutui. Alkoi kolme vuotta kestänyt henkinen kamppailu oman musiikillisen tyylin puolesta.

Milloin kenkää sai manageri, milloin tuottaja. Levy-yhtiökin vaihtui monta kertaa. Nuorista naisista tuntui, että he päätyivät aina vääränlaisten ihmisten käsiin. Pahimpina aikoina kaksikko manageroi itseään, tuotti omaa musiikkiaan, edisti lukemattomia ulkopuolisia musiikkiprojekteja, pyöritti klubia, juhli, opiskeli ja teki töitä. Niin, ja kuvasi myös omaa dokumenttiaan.

Rohkeat valinnat aiheuttivat paljon paineita

Vuosia kestänyt vuoristorata on tallentunut kameralle harvinaisen peittelemättömänä. Emman ja Mian kuvaama ja Timo Heikkisen ohjaama tuore dokumentti LCMDF -musabisnespäiväkirjat saa katsojankin hengästymään.

— Koko mun elämä oli ollu näytön paikkaa jo pitkään. Sellanen ikuinen suorittamiskaruselli. Mä olin täysin poikki, mut uskottelin itselleni ja muille, että mä jaksan. Mä jaksan, mä osaan, mä näytän kaikille. Enhän mä tienny mitään muuta tapaa olla, Emma kertaa dokumentissa.

Uuden levyn tekeminen ei meinannut onnistua ja nuoret naiset yrittivät tehdä irtiottoja ja hakea omaa musiikillista suuntaansa muun muassa Berliinissä. Lopulta tehokaksikko väsyi.

— Tuli seinä vastaan, täydellinen uupuminen. Mä en halunnu kertoa siitä kellekkään, en edes ystäville. Mä häpesin sitä niin paljon ja halusin vaan kadota. En tienny kuka olin, koska mä olin niin pitkään uskotellut, että mä oon se Renaissance Girl, Emma tunnustaa.

Pienen levon jälkeen he kuitenkin olivat omien sanojensa mukaan "back in business". Sad Bangers -levy ilmestyi lopulta syksyllä 2018.

— Kaikesta huolimatta me jatkettiin levyntekoa. Meidän vahvuus on se, et me ollaan siskoksii, ja me tiedetään ettei toinen jätä toista vaikka mitä tapahtuis.

  • #metoo muutti kaiken

    Klassikot täynnä häirintää.

    “Ajatella, että olen tutkinut kirjallisuutta vuosikymmeniä tajuamatta täysin, mitä oikein luen!” Näin tokaisee kirjallisuuden professori Ebba Witt-Brattström. #metoo oli hänelle ravisuttava kokemus, ja nyt hän lukee kirjallisuuden klassikoita uusin silmin. Suomenruotsalainen vaikenemiskulttuuri katkesi kun #dammenbrister (pato murtuu) projekti keräsi yli 900 tarinaa seksuaalisesta häirinnästä.

  • Pidätyksiä, terrorismisyytöksiä, nettisensuuria ja kiellettyjä konsertteja - Venäjällä vallanpitäjät haluavat kitkeä nuorten aktivismin kovin keinoin

    Venäjällä nuorten aktivismia kitketään kovin ottein.

    Venäjällä useita nuoria aktivisteja uhkaavat raskaat rikossyytteet ja pitkät vankeusrangaistukset. Monia syytetään nettikeskustelujen perusteella vallankaappauksen valmistelusta. Ihmisoikeusaktivistien mielestä kyse on näytösoikeudenkäynneistä, joiden tarkoituksena on kitkeä nuorista halu harrastaa politiikkaa. Samaan aikaan internet halutaan yhä tiukempaan valtion valvontaan.

  • Hengellinen väkivalta voi satuttaa yhtä pahasti kuin fyysinen väkivalta

    Uskonyhteisöjen ongelmat tulevat yleensä päivänvaloon.

    Uskonyhteisöjen ongelmat tulevat päivänvaloon, mutta toisinaan siinä kestää vuosia tai vuosikymmeniä ja sillä aikaa tuhannet ihmiset kokevat julmia kohtaloita, kirjoittaa Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n toiminnanjohtaja Joni Valkila.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua