Hyppää pääsisältöön

Erityisen hyvää duo-soitantaa

Duo Brüggen-Plank (Marie Radauer-Plank, viulu Henrike Brüggen, piano) musisoi muutama vuosi sitten ensijulkaisullaan vakuuttavasti Karol Szymanowkin viulu-piano -musiikin parissa. Nyt nämä etevät saksalaismuusikot ovat ottaneet harppauksen eteenpäin seikkaillessaan George Enescun (1881–1955) sävelistön maailmassa.

enescu äänitteen kansi
enescu äänitteen kansi George Enescu

Enescun äkillisesti kääntyilevä ja arvaamaton etnovaikutteinen taidemusiikki sopii duolle täydellisesti. Molemmat muusikot kantavat itsensä solistisesti, mutta tarpeen tullen löytävät tarkasti toisensa paikoin oikukkaan musiikin yhteisrytmeissä. Huippuunsa hiotussa soitossa on oivallusta ja yksityiskohtien rikkautta, mutta samalla luontevaa huolettomuutta ja karheutta.

Toinen f-molli -viulusonaatti edustaa Enescun varhaistuotantoa. Teini-ikäisenä sävelletty sonaatti on jo varsin kypsää jälkeä. Sen muhevaan romanttis-virtuoosiseen sävelpyörteilyyn on taitavan kaksikon matkassa helppo imeytyä.

Kymmenessä pikku kappaleesta koostuva Vaikutelmia lapsuudesta kuuluu Enescun 1940-luvun tuotantoon. Lempeiden ja nostalgisten melodioiden hallitsemat tuokiokuvat muodostavat pakenevien hetkien kokoelman.

Äänitteen huippuhetki on 1920-luvun puolivälissä puristettu timantti kolmas viulusonaatti. Enescu ei käytä suoraan kansanmusiikkiaineksia vaan fantisoi tilalle omiaan. Viulu liikkuu romanimusiikin poltteessa, kun pianon olevaisuuksien takana kuultaa zimbalom ja kobza. Viulun pienten uikahdusten, liukumien, havinoiden ja sävähdysten arvaamattomuudet herkistävät kuulijan. Toisessa osassa pianon toistuvat sävelpisteet ja pelkistetyt säestyskuviot sekä viulun hiiskuvat vingahdukset vangitsevat. Päätösosan Moldovian suuntaan kuikuileva tanssikujeilu käy jalan alle.

Epätasaisen varmasti tulee äänitteillä vastaan kamarimusisointia, jota voisi kuvailla sanalla erityinen. Duo Brüggen-Plankin soitto on juuri sitä. Erityistä.

Enescu. Works for violin and piano. The Duo Brüggen-Plank. Genuin Classics (GEN19642)

Kuuntele Uudet levyt 16.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.