Hyppää pääsisältöön

Samuelssonin ristiriidaton sointimaailma

Marie Samuelssonin (s. 1956) musiikkia sisältävä uusi julkaisu keskittyy säveltäjän orkesterimusiikkiin kahden orkesterin ja kapellimestarin voimin. Eri lähteistä koostetun kokonaisuuden vanhin teos Airborne Lines and rumbles löytyy reilun kymmenen vuoden takaa. Päähuomio kiinnittyy kuitenkin muutama vuosi sitten valmistuneeseen Rakkaus-trilogiaan

samuelsson äänitteen kansi
samuelsson äänitteen kansi Marie Samuelsson

Yli neljänkymmenenviiden minuutin kestoisen Rakkaus-trilogian kaksi ensimmäistä osaa on kirjoitettu solistille sekä orkesterille ja viimeinen teos pelkälle orkesterille. Samuelssonin suosimat harmoniat värähtelevät enimmäkseen pehmeästi. Orkesterikudos ja tekstuurit ovat selkeitä ja kirkkaita. Vastakohtia tai ristiriitoja ei ainakaan äänitteellä olevissa soivuuksissa juurikaan kuule. Sävelistö leijuu jatkuvassa raukean huumaantuneessa ja onnellisen oloisessa tilassa.

Sarjan ensimmäinen osa Afrodite on kirjoitettu mezzosopraanolle ja orkesterille. Sävelistössä Debussyn ja Ravelin vaikutus ei aivan vähäinen ole. Kantaatinomaisen teoksen tekstikatkelmat pohjautuvat antiikin kenties tunnetuimman naisrunoilijan Sapfon säkeistöihin. Mezzosopraano Katija Dragojevicin näyttämöllinen ja voimallinen ote ei ehkä parhaalla tavalla sovellu Samuelssonin laatiman kevyen koristeellisen laulutekstuurin ilmaisemiseen.

Sarjan ensimmäisessä osassa teksti loi hyvin teokselle sen koossapitävän viitekehyksen, jonka ympärille orkesteri punoutui. Samantapaista sitovaa elementtiä jää kaipaamaan klarinetille ja orkesterille kirjoitetussa Rakkaus-trilogian toisessa osassa. Siinä sooloklarinetti maalaa orkesterin muodostaman pääosin staattisen äänikankaan päälle koristekuviointejaan. Lupaavasta alusta huolimatta teos jää jauhamaan alkuasetelmiinsa. Onnellisen täyteyden kokemuksen sijaan kuulijalle jää lunastamattomien lupausten aiheuttava odottava tunne.

Sarjan päätösosa on kirjoitettu orkesterille. Siinä yhteisöllisyyttä korostaa esittäjistön rauhalliset kuiskaukset ja yhteislausunta. Näin myös ihmisääni palaa, luoden muistumia sarjan ensimmäisen osaan. Yhtenäisyyttä sarjaan luovat myös ensiosasta tuttujen harmonioiden paluu sekä toisen osan muistumina toimivat klarinettisoolot.

Marie Samuelsson. The Love Trilogy. Katija Dragojevic, mezzosopraano, Andreas Sundén, klarinetti, Ruotsin radion sinfoniaorkesteri, joht. Daniel Blendulf, Malmön sinfoniaorkesteri & Nordiska Kammarorkestern, joht. Sarah Ioannides. Daphne (DAPHNE1062)

Kuuntele Uudet levyt 16.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.