Hyppää pääsisältöön

Senfterin kamarimusiikkiteoksissa riittää vielä pöyhittävää

Säveltäjä Johanna Senfterin (1879–1961) musiikkia on kuultu äänitteillä harvakseltaan. Senfter jakoi sävellysopettajansa Max Regerin tavoin harmonisen ja sävellysteknisen tekotavan, joka oli luonteeltaan varsin toisenlainen kuin samoihin aikoihin nousuaan tekevän Wienin toisen koulukunnan musiikillinen ajattelu. Vähitellen tuotanto painuikin taka-alalle ja jonnekin upposi jonnekin musiikinhistorian sameisiin kerroksiin.

senfter äänitteen kansi
senfter äänitteen kansi Johanna Senfter

Senfterin laajaan tuotantoon kuuluu muun muassa kahdeksan sinfoniaa ja muuta orkesterimusiikkia sekä puolisen tusinaa jousikvartettoa. Uusi säveltäjän kamarimusiikkia sisältävä julkaisu keskittyy säveltäjän 1920- ja 30-luvuilla valmistuneeseen tuotantoon. Siinä pääroolin saa viulu, jonka säveltäjä koki omimmaksi intrumentikseen. Puolentoista tunnin muhkeaan pakettiin mahtuu kaksi viulusonaattia sekä kaksi laajaa kahdelle viululle kirjoitettua sarjaa.

1930-luvun lopulla valmistuneet kaksi viulusarjaa kantavat opusnumeroa 91. Molemmat rakentuvat viiden historiallisen tanssin ympärille. Sävelkieleltään ne ovat hieman tuimempia ja suoraviivaisempia kuin Senfterin varhaisempi tuotanto. Niissä romanttiset soivuudet ovat saaneet väistyä kromaattisemman Bach-tyylittelyn ja uusklassismin tieltä. Viuluduo Alexia Eichhornin ja Friedemann Eichhornin yhteissoitossa on tummasävyistä uljautta ja painokkuutta. Suurempina annoksina kuunneltuna tulkinnoista jää kuitenkin kaipaamaan kepeämpää, rohkeammin värittävää ja kontrastoivaakin otetta. Nyt lopputulos jää hieman yksioikoiseksi ja kuivakaksi.

Senfterin varhaisempaa tuotantoa edustavat G-molli sonaatti, op. 26 sekä A-duuri sonaatti, op.32 ovat tyyliltään varsin yhtenäisiä. Melodialinjasto virtailee romanttisen vuolaasti. Silti lähes aina mukana on hipaus uusklassista asiallisuutta, joka myös uumoilee tekijän myöhempää tuotantoa. Jämpti ja vahva harmoniasatsi pysyy varmasti kasassa ja sävelistö etenee hallitusti. Viulisti Friedemann Eichhorn ja pianisti Paul Rivinius tekevät hyvää jälkeä.

Äänitteelle olisi mukaan voinut hyvin ottaa muita viululle ja pianolle kirjoitettuja teoksia, joita löytyy säveltäjän tuotannon eri vaiheilta runsaasti. Nyt äänite antaa kokonaisuutena hieman suppean kuvan Senfterin sävelkielestä.

Johanna Senfter. Violin Works. Alexia Eichhorn, viulu, Friedemann Eichhorn, viulu, Paul Rivinius, piano.Paladino Music (PMR0101)

Kuuntele Uudet levyt 16.4.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Säveltäjä Olli Kortekangas hurahti oopperaan – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 16. toukokuuta!

    Olli Kortekankaan surrealistinen esikoisooppera Short Story vuonna 1980 oli nuoren vihaisen Korvat auki –säveltäjän vastaveto Suomen viralliselle Karvalakki-oopperakulttuurille. Short Storyn jälkeen Kortekangas on säveltänyt lukuisia oopperoita. Hän kutsuu oopperaa fantastiseksi taidemuodoksi ja nauttii oopperoista myös vapaa-ajallaan.

  • Suomen italialaisin tenori Veikko Tyrväinen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 16. toukokuuta.

    Toukokuun 16. päivänä syntynyt Veikko Tyrväinen (1922–1986) kuuluu Suomen unohtumattomimpiin tenoreihin. Pajatso-ooppera saatiin Tyrväisen laulamana televisioon, mutta radiolaulajaa hänestä ei tullut. Sattumusten kautta Neuvostoliiton radiosta äänitteitä löytyy kymmenittäin.