Kysymyksiä (mm. lääkäreille ja muille) ja toteamuksia & löytöjä
Kaikki kun ovat syntyjään aika tyhmiä, niin viisastuminen on paljon muiden ihmisten varassa. Sen takia jokainen, joka jakaa omastaan, on jalo. Tässä mielessä esitänkin nyt siis sekä kysymyksiä, joitakin melkein-vastauksia, että muuta. Paljon iloa teille siitä!
Kysymyskimara eläinlääkärille:
1) Jos pystytukien varaan vaakatasoon noin puolentoista metrin korkeudelle ilmaan aseteltu ko. koiraeläimelle hankalankokoinen puutynnyri lävistettäisiin pitkittäissuunnassa rauta-akselilla.
Ja se akseli laakeroitaisiin, niin että tynnyri pääsisi vapaasti pyörimään ilmassa, ja sen päälle nostettaisiin mäyräkoira. Joilla on lyhyet jalat mutta pitkä roppa. Niin pystyisikö se mäyräkoira kävelemään sen tynnyrin päällä?
2) Vai ottaisiko maha kiinni?
3) Entäs jos tynnyrin pinnalle jalkojen kulkukohdalle laitettaisiin karhennusmattoa, ja mattojen välialue koiran mahan osumakohdilta siveltäisiin margariinellä, niin pystyisikö koira silloin kävelemään tynnyrillä, vaikka maha ottaisi kiinni? Kun maha voisi luistaa?
4) Miksi mäyräkoiran pitäisi kävellä justiin tynnyrillä joka nimenomaan on hälle hankala väline? Sairasta on se.
Kysymyksiä ihmislääkäreille, ja muille:
1:
Kun sanotaan että chop suey (杂碎 ) on kiinalaisten pyttipannu. Niin silloinhan chop ( 杂 )
on pytti kiinaksi.
2:
Mutta mikä on pytti suomeksi? Mistä pyttejä saa? Mitä varten justiin ”pytti”?
Kun se kuulostaa teennäiseltä ja oudolta. Erityisesti tähän toivotaan pikaista vastausta - tai vielä mieluummin, korjausta.
3:
Mistä saa ostaa pieniä hattuja fagotteihin, ettei niihin sada vettä tms, jos fagottaa tantereella sontakelissä?
4:
Mistä saa vedenkestäviä Jerry Cottoneita, joita voisi lukea sukeltajat?
5:
Mistä johtuu, että Mahlerin 5. sinfonian alkuosa (surumarssi) on niin hieno, mutta sen jälkeen muissa osissa tulee paljon jonninnoutavaa suljuakin? (Adagietto on kanssa kyllä aika hyvä, suurimmaksi osaksi. Petkutus-ainesta vain tosi vähän siinä.)
Tulisiko liian lyhyt konsertti jos soitettaisiin vain hyvät paikat, ja lyhyestä konsertista olisi kapellimestarien vaikeampi kettää rahaa kansalta, kun sanoisi konserttirahvas että, liian kallis hinta per nuotti, että nylkyriorkesteri!
5♯
Jos pitäisi valita viidensistä sinfonioista parempi, että Mahlerin vai Šostakovitšin, niin minusta enemmän hyviä paikkia on Šostakovitšilla, mutta Mahlerilla on vähemmän, joskin hirmu onnistuineita ne vähät kyllä hänellä. Että se on varmaan ollut iso lohtu heidän taloudessa, sentään.
6:
Myös Mahlerin kolmannen sinfonian alkupuoli on hauska, kun siinä on ensin hämäyksenä käyrätorvia niin kuin että ”hipi-hiljaa mennään” ja sitten äkkiä on kuin virtahevosten lauma aivastaisi täysillä muutaman kerran. Että siitäs saitte!
(P.S. Käyrätorvea on kuulemma vaikea soittaa ihmisen. Kannattaisi ottaa helpompi soitin! Saksofoni on paljon helpompi, tiämmä. Ja tamburiini ilman helistimiä.)
Ja hauskaa fagottien kotkotusta on myös siinä Mahlerin kolmannessa, mutta myös paljon sellaista joka on liian sekavaa terveille.
Ja paljon äkki-töräyksiä, että vaikea edes nukkua sen kolmannen sinfonian läpi.
Ja sitten jos kuitenkin saa konserttipenkissä rauhan ja alkaa uinailla, niin alkaa joku nainen mekossa ”laulaa” kalsealla kuolon-äänellä sävelmää, joka on etikkainen kuin vesivahinkoisessa valtion virastossa väkisin tehty.
Ja jos ei sinfonia olisi vielä siitä pilalla (hah ettei muka olisi siitä pilalla vielä se!) , niin joku kuoro hoilottaa siellä, että pim-pom ja se nainen vain yltyy ja innostuu siitä, vaikka oli jo kaikki toivoneet että olisi kaikilta mennyttä elämästä se kohta missä se nainen kalsea-”lauloi”.
Prempia soittoja tekee Bach yhden ruokatunnin aikana 2!
Mutta voisi Mahleria kuunnella vaikka vessaa maalatessa (sic), paitsi että kun tulee niitä äkkitöräyksiä niin hyppäisi tikapuilla ilmaan, kauhein seurauksin.
Siksi pitäisi etukäteen juotttaa tikapuun jalat lattiaan, ja vyöttää kupeensa roudariteipillä, sideharsolla tai elmukelmulla tikapuihin kiinni, ettei pääse Mahlerin yllätys-ääni-töräyksessä loikkaamaan surmansa suuhun hän.
7:
Suomalaiset ovat ilmeettömiä kuin klišeiset elokuvien psykopaatit ja -terapeutit.
Mutta kapellimestarin pitää ilmeillä, liehua ja puida nyrkkeä ja sylkeä tulta ja reuhtoa vihassa että orkesteri kunnolla pelkää ja sitten taitavasti kapellimestarin pitää pika-äkkiä hyssytellä, ettei puupuhaltajattaret tule hysteerisiksi ja karkaile mehtään.
Sellainen elehdintä ei ole luontaista suomalaisille. Miten Suomesta sitten tulee niin paljon hyviä kapellimestareita? Se on yliluonteva kokemus! Kuuluisi tulla valjuja ja ujoja. Mutta eipä tullut! Kunnia Isänmaallemme taas!
8:
Ottaa päähän sana ”hassu”.
9.
Maatikoista tunnetuimpia ovat numismaatikot, ja mate- . (Temaatikkoja olen harvemmin tavannut.) Onkohan niitä vielä muita?
10.
Miten vaikeaa olisi luistella poikittaisteräluistimilla?
Tai luistimilla, joissa luistimen terät muodostaisivat V-kirjaimen: vasen luistin viettäisi vasemmalle ja oikea oikealle. Olisivatkohan ne hyvät luistimet ”luistelutyylin” luistelussa?
Miten sitä voisi kysyä hakukoneelta?
11. Outoa että miehet käyttävät niin naisellista sanontaa, että ”nyt on hyvä sauma”.
12. Ei kannata ruokkia lintuja kun sitten vain sontivat joka paikan. (Koirien kanssa on sama juttu, mutta siitä ei saa puhua julkisesti. (Omertà.)
Tässä tuli nyt tärkeimmät, mutta avoimia kysymyksiä on sentään vielä monta. Palaan niihin tuonnempana.
P.S. jos tuntuu se Mahlerin ja Šostakovitšin vides liian karulta, niin suosittelen kuuntelemaan Šostakovitšin Walz numero 2:n. Se ei ole liian häijy kelleen, tiämmä.
Toivoo nimim.
Yksi monten puolesta