Hyppää pääsisältöön
Yle yhtiönä

Ylen vuosi 2018

Palvelumme verkossa, televisiossa ja radiossa ovat tarjolla kaikille yhtäläisin ehdoin

Palvelumme on rakennettu yhtäläisin ehdoin niin, että kuka tahansa voi katsella, kuunnella ja lukea Ylen sisältöjä varallisuudesta ja asuinpaikasta riippumatta.

Tavoitteenamme on, että Ylen sisällöt ovat kaikkien suomalaisten käytettävissä vaivattomasti ja juuri siellä, missä he haluavat niitä käyttää.

Hyödynnämme kehitystyössä yhä enemmän älykästä dataa ja panostamme verkko- ja mobiilipalvelujen kehitykseen, jotta voimme tarjota Ylen sisältöjä entistä joustavammin ja kohdennetummin eri käyttötilanteisiin.

Teemmekin tutkitusti Suomen suosituimpia ja arvostetuimpia verkkopalveluita. Myös kanavamme televisiossa ja radiossa on maan suosituimpia.

Televisiossa paransimme Yle TV2 -kanavan ohjelmien löydettävyyttä ja uudistimme kanavan ilmeen. Lisäsimme ruotsinkielisiä tekstityksiä kaikilla kanavilla ja Areenassa.

Teimme radion FM-kanavilla sisällöllisiä uudistuksia. Jatkoimme myös audiosisältöjen kehitystyötä ja julkaisimme mm. 20 uutta podcast-sarjaa Areenassa.

Yle Areena on Suomen paras verkkobrändi niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä vertailussa

Vuonna 2018 kehitimme Areenan tarjontaa ja paransimme palvelun sen saatavuutta eri laitteilla. Suomen suosituimpana suoratoistopalveluna Areena tavoitti enimmillään liki 3 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa.

Verkkobrändien arvostus ja suosittelu 2018 -tutkimuksessa suomalaiset arvioivat Yle Areenan parhaaksi verkkobrändiksi jo kuudentena vuonna peräkkäin. Areena myös nousi ensimmäistä kertaa kärkeen kansainvälisessä vertailussa, kun mukana oli yhteensä 146 kotimaista ja ulkomaista brändiä.

Tässä pieni kiitos, suomalaiset!
Skip Twitter post

Areenan videosisällöt avautuivat EU-alueella matkustavien käyttöön

Toteutimme toisena yleisradioyhtiönä Euroopassa EU:n siirrettävyysasetuksen, joka paransi merkittävästi Yle Areenan saatavuutta ulkomailla. Marraskuussa 2018 tehdyn uudistuksen myötä Areenan videosisällöt avautuivat EU-alueella matkustavien Suomessa pysyvästi asuvien käyttöön Areena-sovelluksissa.

Areenan käyttö EU-alueella edellyttää kotipaikan vahvistamista Suomessa sekä omaa Yle Tunnusta.

Audiosisällöt ja Areenan käyttö selaimen kautta EU-alueella toteutuvat vuoden 2019 alkupuolella.

Yle Tunnuksella kaikki irti Ylen palveluista

Yle Tunnuksen avulla pyrimme parantamaan henkilökohtaista palvelua ja sisältöjen kehitystä. Esimerkiksi Areenan käyttökokemus paranee valitsemalla ohjelmia suosikeiksi tai jatkamalla katselua samasta kohdasta toisella laitteella.

Miljoonas Yle Tunnus luotiin 9.10.2018 ja vuoden lopussa Tunnuksia oli lähes 1,1 miljoonaa. Tunnuksia ovat ottaneet käyttöön tasaisesti kaikenikäiset suomalaiset.

Kirjautuneet käyttävät aikaa Yle Areenassa lähes neljä kertaa enemmän kuin ei-kirjautuneet. Areenassa kirjautuneena käyttävät aikaa eniten yli 45-vuotiaat.

Kirjautuneiden joukossa on paljon Ylen sisältöjen uskollisia käyttäjiä, mutta myös harvemmin käyttävät löytävät Tunnuksen avulla paremmin itseä kiinnostavia sisältöjä. Kirjautuneet kuuntelevat enemmän myös audioita. Yle.fi-palvelu onnistui lisäämään varsinkin urheilu-sisältöjen avulla huomattavasti suomalaisten Yle Tunnuksen käyttöä.

Rekisteröidy

Anna sähköpostiosoite, jolla kirjaudut jatkossa kaikkiin Ylen palveluihin.

Vahvista

Vahvista tunnus sähköpostiin saapuvasta viestistä.

Valmis!

Yle Tunnus on valmis! Tervetuloa!

Uusi teknologia ja tekoäly työn tueksi

Olemme ottaneet edistysaskelia uuden teknologian hyödyntämiseksi ja käynnistäneet erilaisia kokeiluja. Esimerkiksi ruotsinkielinen Svenska Yle otti ensimmäisenä suomalaisena mediayhtiönä käyttöön sisältöjen ääniohjauksen, jonka avulla ruotsinkielisiä tuoreimpia uutisia, podcasteja, ajankohtaisohjelmia ja radiokanavia voi kuunnella älylaitteissa ääniohjauksella Google Assistantin kautta.

Kokeilimme myös ensimmäistä kertaa haastattelua AR-tekniikalla suorassa lähetyksessä, kun Pyeongchangin talviolympialaisissa haastateltiin henkilöä, joka on AR-tekniikan avulla lisätty näkymään todellisessa ympäristössä.

Saimme myös parannettua Areenan sisältöjen löydettävyyttä käyttämällä tekoälyavusteista kuvan ja äänen sisältöanalyysiä.

Lokakuussa julkistimme maailman ensimmäiset älykkäät uutisilmoitukset, kun Uutisvahdin Voitto-robotti alkoi suositella uutisista suoraan mobiililaitteiden lukitusnäytölle. Ilmoitukset on tilannut jo yli 10 000 käyttäjää.

Kuvassa Ylen Voitto-robotti
Voitto-robotti suosittelee uutisia Uutisvahti-sovelluksessa. Kuvassa Ylen Voitto-robotti Voitto-robotti