Hyppää pääsisältöön

Siro ja kaihoisa kvartettovalikoima

Claude Debussy ja Maurice Ravel sävelsivät kumpikin vain yhden jousikvarteton, ja levyillä ne kuullaan lähes aina yhdessä. Tilaa jää kuitenkin vielä kolmannelle kvartetolle, jolla voi säätää ohjelmiston kiinnostavuutta. Stenhammar-kvartetti on löytänyt kolmanneksi pyöräksi Germaine Tailleferren kvarteton, joka keventää levykokonaisuuden ihastuttavan siroksi ja kaihoisaksi.

Stenhammar Quartet / Ravel, Debussy, Tailleferre
Stenhammar Quartet / Ravel, Debussy, Tailleferre Uudet levyt

Stenhammar-kvartetti on Ruotsin paras alallaan, ja seitsemäntoista vuoden pitkäjänteinen työ on tuottanut kansainvälistäkin menestystä. Edelliset pari levyä nelikko on tehnyt Alballe, mikä kertoo yhtiön asemasta. Maailman terävimpään kärkeen Stenhammar-kvartetti ei kuitenkaan yllä, ainakaan Ravelin ja Debussyn kvartetoissa, joita on levytetty todella paljon. Oman suosikkitulkintani on tehnyt Ebene-kvartetti, jonka soitto on rohkeampaa ja elastisempaa ja sointi valoisampaa ja terävärajaisempaa kuin Stenhammar-kvartetilla.

Kuten hyvät kvartetit aina, myös Stenhammar-kvartetti soittaa yhdessä paremmin kuin yksilöinä. Ykkösviulisti Peter Olofssonilla on ranskalaismelodiikassa paljon puuhaa, eikä hänen sointinsa ole niitä siloisimpia, ja alttoviulisti Tony Bauerin soolot sujuvat välillä kömpelösti, mutta silloin kun fokus on yhteissoitossa, sointiväreissä ja tekstuureissa, Stenhammar-kvartettia kelpaa kuunnella, vaikka impressionismin sävykirjo leiskuukin totuttua tummempana.

Sikälikin Tailleferren kvartetto tulee tarpeeseen. Kymmenminuuttinen, siroa sonatiinia muistuttava miniatyyri raikastaa ilman ja luo kevyttä kaihomieltä, joka vaikuttaa myös Ravelin ja Debussyn kuunteluun.

Claude Debussy: Jousikvartetto g-molli. Germaine Tailleferre: Jousikvartetto. Maurice Ravel: Jousikvartetto F-duuri. - Stenhammar-kvartetti. (Alba, ABCD 431)

Kuuntele Uudet levyt 23.4.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua