Vuoden 2018 monipuoliseen tarjontaamme sisältyi isoja, suomalaisia yhdistäviä tapahtumia, vaikuttavia hankkeita, nuorille suunnattua lyhytdraamaa, tutkivaa journalismia, uusia kokeiluja ja kansainvälisiä avauksia. Sadan vuoden takaisen sisällissodan muistovuosi näkyi laajasti ohjelmistossa.
- Uutis- ja ajankohtaistoiminta
- Urheilu
- Lapset ja nuoret
- Draama, asia, kulttuuri ja viihde
- Asia
- Radio
- Radion sinfoniaorkesteri
- Ruotsinkieliset sisällöt ja palvelut
Uutis- ja ajankohtaistoiminta
Uutis- ja ajankohtaistoiminnan ja koko yhtiön suurimpiin satsauksiin kuuluivat kevään presidentinvaalit, Yhdysvaltain ja Venäjän johtajien huipputapaaminen Helsingissä sekä Etelä-Korean kesäolympialaiset ja jalkapallon MM-kisat Venäjällä.
Toimimme kesällä Yhdysvaltain ja Venäjän presidenttien Donald Trumpin ja Vladimir Putinin huipputapaamisen host broadcasterina ja välitimme tapahtuman virallisen kuvasignaalin kansainvälisille ja kotimaisille mediayhtiöille. 16 tunnin suoran erikoislähetys keräsi 1,9 miljoonaa suomalaista Yle TV1:n ja Areenan ääreen.
Kevään seuratuimpia sisältöjä verkossa, televisiossa ja radiossa olivat presidentinvaalit. Tavoitimme vaalisisällöillä televisiossa 3,3 miljoonaa katsojaa ja verkossa niitä seurattiin vaaliviikolla 2,5 miljoonalla eri selaimella.
Lisäsimme tutkivan journalismin resursseja ja tutkivat toimittajamme perehtyivät vuoden aikana mm. elokuva-alan vallankäyttöön, organisaatioiden turvajärjestelyjen puutteisiin, ammatillisen opetuksen vaikeaan tilanteeseen ja yksinäisyyteen. Jutut keräsivät verkossa runsaasti kaikenikäisiä lukijoita.
Urheilu
Urheilussa talviolympialaisiin lanseerasimme Live-Areenan, joka yhdisti verkossa uudella tavalla kuvaa, ääntä, tekstiä, dataa ja vuorovaikutteisuutta. Pyeongchanging talviolympialaiset tavoitti yli neljä miljoonaa suomalaista.
Myös FIFA:n jalkapallon MM-kisat tavoitti hyvin suomalaiset ja moni veikkasi lopputulosta Ylen Futistietäjä-kisassa.
Ylen kaikesta tv-katselusta kesällä lähes kolmannes oli urheilua. Tavoitimme nuorempia suomalaisia verkossa hyvin juuri suurten urheilutapahtumien ansiosta.
Toimme monipuolisesti esille kotimaisten urheilulajien kirjoa. E-urheilu liitettiin osaksi urheilutarjontaamme ja sen määrää kanavillamme kasvatettiin merkittävästi.
Solmimme uusia sopimuksia mm. jalkapallon MM-kisoista vuonna 2022, ampumahiihdon MM-kilpailujen ja maailmancup-sarjan, kotimaisen yleisurheilun sekä salibandyn MM-kilpailujen näyttämisestä.
Jatkoimme työtä urheilun tasa-arvon edistämiseksi. Urheilun uutistoiminnassa ja tapahtumatarjonnassa nostettiin esiin ilmiöitä yli sadasta urheilulajista. Naisurheilun määrä on kasvanut merkittävästi urheilun uutis- ja tapahtumasisällöissä, ja sukupuolten tasa-arvoa on käsitelty monipuolisesti eri ohjelmissa.
Lapset ja nuoret
Jatkoimme lasten ja nuorten ohjelmien ja verkkopalvelujen kehitystä. Lasten verkkopalvelujen käyttäjämäärät kasvoivat selvästi edellisvuodesta. Alle kouluikäisten perheistä 71 % käytti Lasten Areenaa lastenohjelmien katseluun (2017: 59 %).
Kehitämme sisältöjä lapsille yhteistyössä opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten kanssa. Lapsia ja lapsiperheitä on myös mukana ohjelmanteossa. Esimerkiksi Seikkailukoneessa lapset pääsivät studioon leikkimään ja liikkumaan ja Meidän luokka -sarja kokosi koululuokkia testaamaan yhteishenkeä ja keskinäistä luottamusta.
Mediapoliksessa oppilaitosyhteistyö Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa jatkui, ja opiskelijat osallistuivat nuortenohjelma Galaxin Pallon tuotantoon.
Nuorille suunnatun e-urheiluaiheisen Nörtti: Dragonslayer666 -draamasarjan toinen tuotantokausi oli menestys. Sarjaa katsottiin Yle Areenassa yli miljoonaa kertaa ja Youtube-kanavalla yli 2 miljoonaa kertaa.
Lasten suosikki Ransu Karvakuono vietti 40-vuotistaiteilijajuhlaansa. Ransu esiintyi ensimmäisen kerran Pikku Kakkosessa 4. lokakuuta 1978. Tutustu Ransun työhistoriaan.
Draama, kulttuuri ja viihde
Draama-, kulttuuri- ja viihdetarjontaan sisältyi vuoden aikana isoja yhteisöllisiä tapahtumia, vaikuttavia hankkeita sekä eri ikäryhmille räätälöityjä sisältöjä, joissa hyödynnettiin uusia kerrontatapoja ja julkaisumuotoja.
Vuoden isoimpia tapahtumia olivat UMK18 ja Euroviisut sekä hyväntekeväisyykampanja Nenäpäivä. UMK ja Euroviisut saavuttivat miljoonayleisöjä Yle Areenassa, yle.fi-verkkosivustolla ja televisiossa. Nenäpäivän yhteydessä nuorisokanava YleX järjesti osallistumiseen kannustavan Naurumaratonin, joka keräsi kampanjalle yli 100 000 euroa.
Toteutimme Sekasin-kampanjan nuorten miesten syrjäytymistä vastaan. Kampanjaan liittyvän draamasarjan jaksoja on katsottu yli 1,2 miljoonaa kertaa. Tavoitimme kampanjan aikana lähes 10 000 nuorta, joilla oli mahdollisuus puhua huolistaan ja toiveistaan. Hankkeen päätyttyä mielenterveysammattilaiset päättivät jatkaa arvokkaaksi koettua työtä.
Tapahtumallisia ja läsnäoloa vahvistavia uusia hankkeita olivat myös senioreille digitaitoja opettanut Nettiä ikä kaikki -kampanja sekä luonnossa liikkumiseen kannustava Mennään metsään, joka esitteli kaikki Suomen kansallispuistot.
Tuotimme myös lisää media- ja digitaitoja tukevaa sisältöä osana monipuolista oppimisen verkkopalvelua. Mediakasvatusta ja digitaitoja tukeva kokonaisuus on suunnattu kaikenikäisille ja sisältöjä on suunniteltu yhteistyössä useiden mediakasvatusta tarjoavien toimijoiden kanssa.
Asia
Asiasisällöissä painottuivat ajankohtaiset ilmiöt, nyky-Suomen kuvaaminen ja syventävä journalismi. Nykysuomalaista arkea ja työn perässä muuttavien elämää suurelle yleisölle valotti Tehtaan sankarit – onnea etsimässä -dokumenttisarja.
Vuoden katsotuimpiin dokumenttisarjoihin kuuluivat Elossa24, Kandit, Eränkävijät ja Naissotilaat.
Tarinanmetsästäjät-draama esitteli fiktion keinoin kymmenen kaupunkia eri puolilta Suomea. Cannesin MipCom-tapahtumassa monimuotoisuuden edistämisestä palkittu draamakomedia Donnan päähenkilönä nähtiin näkövammainen nuori nainen sekä hänen lähipiirinsä.
Kotimainen komediasarja Pirjo oli Yle Areenassa katsojamenestys. Sitä katsottiin vuoden aikana lähes 3,5 miljoonaa kertaa.
Myös Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas -televisiosarja saavutti miljoonayleisön televisiossa ja Yle Areenassa.
Radio
Radiossa musikaali Itkisitkö onnesta – Tarina Gösta Sundqvistista nousi kesällä suomalaisten suosikiksi.
62-osainen sarja Pyhiä Juutalaisia kirjoituksia oli jatkoa vuoden 2015 Koraanille. Jokaiseen jaksoon sisältyi taustoittavia keskusteluja, joissa pyhät kirjoitukset asetetaan kulttuuriseen, uskonnolliseen ja historialliseen asiayhteyteen.
Välitimme edellisvuosien tapaan suorana tai tallenteina musiikkikilpailujen, Radion Sinfoniaorkesterin sekä pop- ja jazzfestivaalien konsertteja. Klassisen musiikin konsertteja oli kaikkiaan sata, joista 40 välitettiin suorana Yle Areenassa.
Suomalaiset viettivät kulttuurin ja viihteen verkkojournalismiin keskittyvä KulttuuriCocktailin kanssa lähes viidenneksen enemmän kuin edellisenä vuonna. Kaverin puolesta kyselen oli yksi maan suosituimmista podcasteista.
Radion sinfoniaorkesteri
Radion sinfoniaorkesteri (RSO) tilasi ja esitti ohjelmistossaan runsaasti suomalaista säveltaidetta vuonna 2018. Tilausteoksina kuultiin muun muassa Perttu Haapasen, Magnus Lindbergin ja Sebastian Hillin uusia sävellyksiä. RSO oli myös mukana Riikka Talvitien säveltämän ja Prix Italialla palkitun radio-oopperan Kylmän maan kuningatar tuotannossa.
RSO:n konsertit välitimme kaikissa välineissä ja jokainen konsertti tavoitti vähintään 150 000–200 000 suomalaista.
Musiikkitalon konserttisalin täyttöaste RSO:n konserteissa oli 97 %. Orkesterin levytykset ovat saaneet arvostetut kansainväliset palkinnot: International Classical Music Award ja The Gramophone Award.
Ruotsinkieliset sisällöt ja palvelut
Ruotsinkielisissä sisällöissä ja palveluissa panostimme erityisesti alle 45-vuotiaiden tavoittamiseen vahvistamalla tarjontaa https://svenska.yle.fi/-sivustolla sekä Yle Arenan -palvelussa. Yle Arenan on vahvistanut asemaansa ja tavoittaa nyt 47 prosenttia suomenruotsalaisista (2017: 43 prosenttia).
Radiossa Yle Vega jatkoi aikuisille suunnatun kanavan uudistamista. Aloitimme musiikkiohjelman Lux sekä useita podcast-sarjoja.
Nuorisokanava Yle X3M suuntaa entistä vahvemmin verkkoon, jossa Yle Arenan tulee olemaan kanavan pääasiallinen julkaisualusta. Kanavan suosituin ohjelma, aamuohjelma X3M Morgon uudistui syksyllä ja sai uudet vetäjät.
Television katselijoille Yle Fem tarjosi monipuolisen kattauksen ruotsinkielisiä sisältöjä. Lähetimme ruotsinkielisiä ohjelmia myös muilla Ylen kanavilla. Esimerkiksi suosittu elämäntapaohjelma Strömsö on ollut katsottavissa sekä Yle Fem -kanavalla, että TV1:ssä. Ohjelman katsojamäärät nousivat uuteen ennätykseen.
Pohjoismaisten yleisradioyhtiöiden draamayhteistyö on tuonut katsottavaksi laadukkaita menestyssarjoja, kuten ruotsalainen Bonusperhe ja norjalainen Kotikenttä.
Lasten Areenassa julkaistiin uusi Piki-Buu-konsepti, joka tarjoaa turvallista ja pedagogista sisältöä perheen pienimmille. Perinteinen BUU-klubben jatkaa television ohjelmistossa. Suursatsauksiin kuuluu myös 12–15-vuotiaille suunnattu sisältökokonaisuus Hajbo.
Suomenruotsalaisten suosituin podcast Ted & Kaj sai rinnalleen 10 uutta podcast-sarjaa.