Viimeisin strategiamme valmistui syksyllä 2017 ja on voimassa vielä vuoden 2020. Löydät strategiamme täältä.
Strategia voidaan ymmärtää monella lailla, mutta yleensä siinä yhtiö kertoo, mitä se tavoittelee ja miten se tavoitteisiin ajattelee pääsevänsä.
Strategia ei kuitenkaan tule kerralla valmiiksi, vaan teemme sitä Ylessä jatkuvasti.
Tarkkailemme monin keinoin ympäröivää maailmaa ja arvioimme tulevaisuutta. Teemme havainnoista ja analyyseistä johtopäätöksiä ja mietimme, miten tämä kaikki Yleen vaikuttaa. Että millä lailla voisimme palvella suomalaisia ja Suomea paremmin.
Olemme jo aloittaneet seuraavan ison strategian pohjustuksen. Pohdimme, mitkä ovat seuraavan vuosikymmenen yleisradiotoiminnan tukijalkoja.
Sata vuotta sitten yleisradiotoiminnan oli määrä tiedottaa, valistaa ja viihdyttää.
Onko tämä edelleen hyvä? Riittääkö? Mitä lisää? Mitä pois?
Tämänkin tason kysymyksiä kysymme itseltämme ja teiltä suomalaiset, kun viilaamme Yleä jatkuvasti parempaan kuntoon.
Ylen missio, visio ja arvot
Missio: Yle vahvistaa suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria.
Visio: Yle on suomalaisten merkityksellisin media ja alan rohkea uudistaja.
Arvot: Ylen arvot ovat riippumattomuus, luotettavuus ja ihmisen arvostaminen.
Tekemisen painopisteet – näihin kiinnitämme erityistä huomiota vuonna 2019
15–29 v. <3 Yle
Tehtävämme on palvella kaikenikäisiä suomalaisia.
Tavoitammekin hyvin vanhemman väestön, mutta meillä on vielä tekemistä siinä, että kolmekymppiset ja nuoremmat löytäisivät Ylen sisällöistä itselleen mieluista katseltavaa ja kuultavaa.
Viimeaikaisten mittausten perusteella olemme onnistuneet tässä onneksi jo vähän paremmin.
Lisää liveä ja läsnäoloa: Yle näkyy, kuuluu ja tuntuu
Ylen pitää olla siellä missä suomalaisetkin ja siellä missä tapahtuu. Tämä tarkoittaa tietysti sekä fyysistä että digitaalista läsnäoloa.
Yle kuuntelee, Yle keskustelee ja Yle ottaa mukaan.
Liveä tarkoittaa sitä, että jos asia on tosi kiinnostavaa, lähetämme sen suorana.
Selitämme maailmaa paremmin
Meidän pitää lisätä ihmisten ymmärrystä maailmasta, Suomesta ja toisistaan. Tämä tavoite ei meiltä koskaan vanhene.
Keinoja maailman selittämiseksi meillä on useita – journalismista draamaan ja komediasta tositelkkariin.
Audion uudet muodot – enemmän ja kekseliäämmin
Pysyttelemme audiokehityksen kärjessä. Uudet äänisisällöt ovat entistä löyhemmin kiinni radiovälineessä tai -kanavissa.
Podcastien suosio kasvaa.
Ääniohjautuvuus ja virtuaaliavustajat voivat mullistaa digitaalisten palveluiden käyttöä ja äänisisältöjä enemmän, kuin nyt ymmärrämme.
Parempi Yle juuri sinulle
Yle tuottaa tosi paljon lähetyksiä ja ohjelmia ja juttuja joka päivä. Niistä löytää paremmin itselleen mieluisaa – ja voi tulla myös iloisesti yllätetyksi – jos osaamme suositella tarjontaamme käyttäjän maun mukaan.
Moni palvelu muotoutuu henkilökohtaisten valintojen perusteella eikä kaikille käyttäjille tarjota saman kylän säätietoja tai saman lajin treeniohjelmaa. Mediapalvelut eivät tässä ole poikkeus.
Yritämme tarjota oikeaa sisältöä oikealle käyttäjälle oikeaan aikaan oikeaan paikkaan oikeaan laitteeseen. Tarvitsemme siihen tietoa siitä, miten suomalaiset käyttävät palveluitamme ja sisältöjämme.
Pakko ei ole – jos haluaa pysyä anonyyminä ja käyttää aikaansa sopivan etsimiseen, sekin meille sopii.