Hyppää pääsisältöön
Yle yhtiönä

Ylen vuosi 2018

Tuotantoyhteistyö ja kumppanuudet

Yle-laki edellyttää, että Ylen on toiminnallaan edistettävä sananvapautta, korkeatasoista journalismia ja median monimuotoisuutta. Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa sisältöjä, jakelua ja teknologisia ratkaisuja. Yhteistyökumppanimme valitaan julkisen palvelun tehtävään ja arvoihin soveltuvin perustein.

Oppilaitosten, korkeakoulujen ja järjestöjen kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena on edistää digitalisoituvan luovan alan elinvoimaa, kehittää osaamista ja vauhdittaa myös kansainvälistä menestystä uusien sisältöhankkeiden kautta.

Mediapolis on mukana Tampereen kaupungin ja korkeakoulujen yhteistyössä, jonka tavoitteena on vahvistaa Pirkanmaan digitaalista luovaa alaa, edistää uusia työpaikkoja ja toimia osana aluekehitystä. Mediapoliksessa toimii yli 30 organisaatiota ja siellä työskentelee lähes 2 000 henkilöä, mukaan lukien 600 media-alan opiskelijaa. Oppilaitosyhteistyö Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa jatkui, ja opiskelijat osallistuivat nuortenohjelma Galaxin Pallon tuotantoon.

Vaasassa Yle on kehittänyt pienemmässä mittakaavassa Vasa Creative Connections -kampus- ja kumppanuushanketta yhteistyössä Vaasan ammattikorkeakoulun, yliopiston ja pelialan yritysten kanssa.

Galaxin pallon Ella Tarmo poseeraa lentopallon kanssa.
Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat osallistuivat nuortenohjelma Galaxin Pallon tuotantoon. Galaxin pallon Ella Tarmo poseeraa lentopallon kanssa. Kuva: Laura Pohjavirta / Yle Yle,galaxin pallo

Yhteistyö kotimaisten tuotantoyhtiöiden kanssa

Yhteistyö kotimaisten tuotantoyhtiöiden kanssa on merkittävä osa julkisen palvelun tehtäväämme. Hankimme valmiita tv- ja radio-ohjelmia esitettäväksi ja myös teemme sisältöjä yhdessä tuotantoyhtiöiden kanssa. Lisäksi rahoitamme ja kehitämme yhteistyössä uusia ohjelmia ja ohjelmaformaatteja. Hankinnat ja osaamisen jakaminen luovat toimintaedellytyksiä ja jatkuvuutta luovalle alalle ja tukevat nuorten tekijöiden työllistymistä.

Olemme lisänneet hankintoja tuotantoyhtiöiltä suunnitelmallisesti. Vuonna 2018 ostimme valmiita ohjelmia ja esitysoikeuksia Suomessa toimivilta tuotantoyhtiöiltä yhteensä 47,5 miljoonalla eurolla, joka oli enemmän kuin alunperin suunniteltiin.

Osana ohjelmahankintaa ostamme esitysoikeuksia kotimaisiin elokuviin. Lähes puolet kaikista kotimaisista pitkistä elokuvista valmistuu Ylen rahoituksen turvin. Vuonna 2018 rahoitimme 13 uutta kotimaista pitkää elokuvaa. Vuonna 2018 kehitimme elokuvien hankintapäätöksiä tekevien tiimien toimintatapoja ja kirkastimme ohjelmaprojekteihin liittyviä vastuita.

Tavoitteenamme on hankkia sellaisia elokuvia jotka kestävät aikaa, ja myös mahdollistaa sellaisten elokuvien tekeminen, jotka eivät löydä paikkaansa kaupallisilla alustoilla. Ylen esitysoikeuksien ennakko-ostot vastaavat yleensä 10–30 prosentin osuutta elokuvan kokonaisrahoituksesta.

Kotimaisen dokumenttielokuvan ja lyhytelokuvan tuotannolle olemme tärkein rahoitukseen osallistuva mediayhtiö. Olimme muun muassa käynnistämässä 2018 yhteistyössä Suomen elokuvasäätiön ja AVEKin kanssa FINdoc-täydennyskoulutusohjelmaa suomalaisen dokumenttielokuvan kansainvälistymisen edistämiseksi.

Vuoden 2018 aikana kasvatimme audiosisältöjen hankintaa tuotantoyhtiöiltä. Teimme sopimuksia 22 eri yhtiön kanssa 30 ohjelmanimikkeestä. Ostetut ohjelmat olivat pääasiallisesti puheohjelmia.

Yhteistyö kaupallisen median kanssa

Olemme jatkaneet parlamentaarisen työryhmän linjausten mukaisesti selvityksiä kaupallisen median kanssa mahdollisista yhteistyömuodosta. Vuonna 2018 aloitimme useita yhteistyökokeiluja kaupallisten mediayhtiöiden kanssa.

Esimerkkejä yhteistyöhankkeista:

  • useita kokeiluja ja vakiintuneiden yhteistyömuotojen jatkamista muiden mediayhtiöiden kanssa
  • sopimusta STT:n kanssa jatkettiin ja Yle osallistui aktiivisesti uutistoimiston kehitystyöhön
  • koulutusyhteistyö sanomalehtien kanssa
  • presidentinvaalien 2018 tulospalveluyhteistyö kaupallisen median kanssa
  • Venäjän ja Yhdysvaltain johtajien Helsingin huipputapaamisen yhteydessä Ylen tarjoama kuvasignaali muiden medioiden tv- tai suoratoistolähetyksiin
  • jatkettiin linkityskäytäntöä Ylen verkkosivuilta aihealueen sisältöihin muussa mediassa
  • valmiustoimintaan ja informaatiovaikuttamisen uhkaan varautumisessa yhteistyötä muun median kanssa
  • urheilusisältöjen hankintaan liittyvät kumppanuudet kaupallisten toimijoiden kanssa
  • toimittajien Mobile journalism -koulutus KSF Median kanssa
  • osallistuminen Mediaspråk-seminaariin
  • yhteistyö audion aseman vahvistamiseksi radiot.fi -palvelussa
  • median yhteishanke yhteisen mediatunnuksen rakentamiseksi käynnistyi
  • sovittiin Yle Areenan videotallenteiden upotusmahdollisuudesta muiden toimijoiden verkkosivuille tekijänoikeuksien puitteissa
Hack4FI 2018 -kulttuurihackathonissa Vatte Wickström ja Thu Nguyen osallistuivat Ylen haasteeseen.
Hack4FI 2018 -kulttuurihackathonissa Vatte Wickström ja Thu Nguyen osallistuivat Ylen haasteeseen. Hack4FI 2018 -kulttuurihackathonissa Vatte Wickström ja Thu Nguyen osallistuivat Ylen haasteeseen. Kuva: Karoliina Niemenkari Hack4FI

Kulttuurista oppilaitoksiin

Teemme yhteistyötä myös kulttuurin ja teknologian alueella.

Vuonna 2018 esimerkiksi:

  • kulttuurikanava Arten kanssa yhteistyö kasvoi uuden sopimuksen myötä
  • osallistuminen Hack4FI 2018 -kulttuurihackathoniin, jossa työstettiin suomalaisten muisti- ja kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen haasteessa yhdistettiin Sibelius ja Kansallisgallerian taideaarteet.
  • osallistuminen pilottihankkeeseen, jossa testataan Yle Areenan ja Elävän arkiston sisältöjen käyttöä palvelukodeissa hoidon tukena
  • olimme mukana tuottamassa LIFT-tapahtumaa, joka avasi kiinnostavia näkökulmia median, taiteen ja kulttuurin merkityksellisyyteen ja siihen, miten tunteet vaikuttavat aivoihimme
  • audioalan asiantuntijoiden Podcast-päivässä pohdittiin, miten alle 35-vuotiaat kuuntelevat audiota.