Hyppää pääsisältöön
Yle yhtiönä

Ylen vuosi 2018

Vuoden katsotuimmat, kuunnelluimmat ja luetuimmat

Varmistamme, että kaikilla suomalaisilla on yhtäläiset mahdollisuudet saada tietoa, kokea elämyksiä, viihtyä sekä sivistää ja kehittää itseään.

Vuonna 2018 tavoitimme 95 % kaikista suomalaisista viikon aikana television, radion tai verkon kautta. Päivässä tavoitimme 77 % suomalaisista. Noin kahdeksan kymmenestä suomalaisesta arvioi palvelumme kiinnostaviksi.

Kaikkea tätä sait vuoden 2018 aikana Ylen kanavilla televisiossa, radiossa ja Areenassa

Laajan skaalan urheilua ympäri vuoden

Katseltavaa televisiossa noin 2 000 tuntia ja Areenassa 2 200 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 1 500 tuntia.


Valtakunnallisia uutisia ja ajankohtaisia ohjelmia

Katseltavaa televisiossa noin 1 200 tuntia ja Areenassa noin 5 200 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 9 600 tuntia.


Alueellisia uutisia ja ajankohtaisohjelmia

Katseltavaa televisiossa noin 800 tuntia ja Areenassa noin 2 900 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 2 600 tuntia.


Turvallisia sisältöjä lapsille ja nuorille

Katseltavaa televisiossa noin 1 500 tuntia ja Areenassa 12 700 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 73 tuntia.


Kulttuuri- ja viihdeohjelmia, kuten sketsisarjoja ja RSO-konsertteja

Katseltavaa televisiossa noin 2 100 tuntia ja Areenassa noin 1 500 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 24 800 tuntia.


Asiaohjelmia, kuten opetus- ja tiedeohjelmia

Katseltavaa televisiossa noin 5 100 tuntia televisiossa ja Areenassa noin 5 400 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 8 400 tuntia.


Laatudraamaa, kuten sarjoja ja radioteatteria

Katseltavaa televisiossa noin 5 100 tuntia ja Areenassa noin 5 500 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 2 800 tuntia.

Laskelmissa on huomioitu vuoden 2018 aikana Areenassa julkaistut televisio-ohjelmat.

Yle TV1 on Suomen katsotuin tv-kanava, Linnan juhlat kiinnostivat eniten

Televisio on yhä suomalaisia yhdistävä media, vaikka tv:n katselu on hivenen laskenut edellisvuodesta.

  • Tavoitimme television kautta joka viikko 78 % ja joka päivä 52 % suomalaisista.
  • Yle TV1 jatkoi Suomen katsotuimpana kanavana.
  • Lähetimme ohjelmaa televisiossa noin 18 850 tuntia. Tästä täysin uutta ohjelmistoa oli 41 %.
  • Ohjelmistosta 54 % oli kotimaista ja 88 % eurooppalaista.
  • Yle Femillä lähetimme ohjelmia noin 2 380 tuntia. Tavoitimme kanavalla keskimäärin 410 000 katsojaa päivässä televisiossa.

Katsotuimpia ohjelmiamme televisiossa olivat Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto, Korean olympialaisten miesten hiihdon 50 kilometrin yhteislähtökilpailu sekä yleisurheilun EM-kisat.


Sisältökokonaisuuksien osuudet television kaikista ohjelmatunneista 2018, yht. 18 852 tuntia

  1. 27% Draama
  2. 27% Asia
  3. 14% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
  4. 11% Kulttuuri ja viihde
  5. 11% Urheilu
  6. 8% Lapset ja nuoret
  7. 2% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset

Yle Radio Suomen kuunnelluin koko maassa, Onnen sävel on kestosuosikki

Radion kuuntelu on säilynyt vakaana.

  • Radiokanavamme tavoittivat viikoittain 53 % ja päivittäin 36 % suomalaisista.
  • Ruotsinkielisestä väestöstä tavoitimme radion avulla yli 9-vuotiaista viikoittain 92 % ja päivittäin 73 %.
  • Yle Radio Suomi säilyi maan kuunnelluimpana radiokanavana.
  • Lähetimme radiossa yhteensä 94 592 tuntia ohjelmaa.
  • Valtakunnallisen ohjelmiston musiikkipitoisuus oli 50 %.
  • Radio-ohjelmistamme 99 % oli kotimaista.

Kuunnelluimpia ohjelmiamme radiossa olivat Yle Radio 1:n Ykkösaamu, Yle Radio Suomen Onnen sävel, YleX Aamu sekä Yle Puheen Politiikkaradio.


Sisältökokonaisuuksien osuudet radion ohjelmatunneista 2018, yht. 47 234 tuntia

  1. 52% Kulttuuri ja viihde
  2. 20% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
  3. 18% Asia
  4. 6% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset
  5. 3% Urheilu
  6. 1% Draama
  7. 0% Lapset ja nuoret

Yle Areenan käynnistyksen kasvoivat 100 miljoonalla, Pirjo ja Ryhmä Hau suosituimmat

  • Areenassa tehtiin 620 miljoonaa käynnistystä joko video- tai audiotallenteisiin tai suoriin radio- ja tv-lähetyksiin – siis keskimäärin lähes 1,7 miljoona käynnistystä joka päivä. Käynnistykset kasvoivat lähes sadalla miljoonalla
  • Areena tavoitti viikoittain 53 % ja päivittäin 36 % suomalaisista.

Yle Areenassa eniten kiinnostivat Pirjo, Ryhmä Hau, Karppi ja Sorjonen.


Verkossa luettiin tutkivan journalismin reportaaseja ja osallistuttiin kisoihin

  • Ylen verkko- ja mobiilipalveluissa vieraili keskimäärin kuukauden aikana 3 579 000 suomalaista. Tämä on yhteensä yli 860 miljoonaa käyntiä vuoden aikana.
  • Tavoitimme verkkopalveluillamme viikoittain 63 prosenttia Suomen yli 15-vuotiaista eli noin 2,7 miljoonaa suomalaista.

Luetuimmat verkkojuttumme käsittelivät mm. elokuva-alan vallankäyttöä, parisuhdeväkivaltaa sekä erityislasten kohtelua hoitolaitoksissa.

Suomalaiset testasivat myös tietämystään olympialaisten Kisapähkinä-testissä sekä jalkapallon MM-kisojen Futistietäjä-pelissä.

Katso lisää katsotuimpia, kuunnelluimpia ja luetuimpia sisältöjämme Yle asiakkuudet -esityksestä (pdf).

Ylen medioiden tavoittavuudet, selitetty tekstissä
Ylen medioiden tavoittavuudet, selitetty tekstissä tavoittavuus,Yle