Varmistamme, että kaikilla suomalaisilla on yhtäläiset mahdollisuudet saada tietoa, kokea elämyksiä, viihtyä sekä sivistää ja kehittää itseään.
Vuonna 2018 tavoitimme 95 % kaikista suomalaisista viikon aikana television, radion tai verkon kautta. Päivässä tavoitimme 77 % suomalaisista. Noin kahdeksan kymmenestä suomalaisesta arvioi palvelumme kiinnostaviksi.
Kaikkea tätä sait vuoden 2018 aikana Ylen kanavilla televisiossa, radiossa ja Areenassa

Laajan skaalan urheilua ympäri vuoden
Katseltavaa televisiossa noin 2 000 tuntia ja Areenassa 2 200 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 1 500 tuntia.

Valtakunnallisia uutisia ja ajankohtaisia ohjelmia
Katseltavaa televisiossa noin 1 200 tuntia ja Areenassa noin 5 200 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 9 600 tuntia.

Alueellisia uutisia ja ajankohtaisohjelmia
Katseltavaa televisiossa noin 800 tuntia ja Areenassa noin 2 900 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 2 600 tuntia.

Turvallisia sisältöjä lapsille ja nuorille
Katseltavaa televisiossa noin 1 500 tuntia ja Areenassa 12 700 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 73 tuntia.

Kulttuuri- ja viihdeohjelmia, kuten sketsisarjoja ja RSO-konsertteja
Katseltavaa televisiossa noin 2 100 tuntia ja Areenassa noin 1 500 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 24 800 tuntia.

Asiaohjelmia, kuten opetus- ja tiedeohjelmia
Katseltavaa televisiossa noin 5 100 tuntia televisiossa ja Areenassa noin 5 400 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 8 400 tuntia.

Laatudraamaa, kuten sarjoja ja radioteatteria
Katseltavaa televisiossa noin 5 100 tuntia ja Areenassa noin 5 500 tuntia. Kuunneltavaa radiossa noin 2 800 tuntia.
Laskelmissa on huomioitu vuoden 2018 aikana Areenassa julkaistut televisio-ohjelmat.
Televisio on yhä suomalaisia yhdistävä media, vaikka tv:n katselu on hivenen laskenut edellisvuodesta.Yle TV1 on Suomen katsotuin tv-kanava, Linnan juhlat kiinnostivat eniten
Katsotuimpia ohjelmiamme televisiossa olivat Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto, Korean olympialaisten miesten hiihdon 50 kilometrin yhteislähtökilpailu sekä yleisurheilun EM-kisat.
Sisältökokonaisuuksien osuudet television kaikista ohjelmatunneista 2018, yht. 18 852 tuntia

- 27% Draama
- 27% Asia
- 14% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
- 11% Kulttuuri ja viihde
- 11% Urheilu
- 8% Lapset ja nuoret
- 2% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset
Yle Radio Suomen kuunnelluin koko maassa, Onnen sävel on kestosuosikki
Radion kuuntelu on säilynyt vakaana.
- Radiokanavamme tavoittivat viikoittain 53 % ja päivittäin 36 % suomalaisista.
- Ruotsinkielisestä väestöstä tavoitimme radion avulla yli 9-vuotiaista viikoittain 92 % ja päivittäin 73 %.
- Yle Radio Suomi säilyi maan kuunnelluimpana radiokanavana.
- Lähetimme radiossa yhteensä 94 592 tuntia ohjelmaa.
- Valtakunnallisen ohjelmiston musiikkipitoisuus oli 50 %.
- Radio-ohjelmistamme 99 % oli kotimaista.
Kuunnelluimpia ohjelmiamme radiossa olivat Yle Radio 1:n Ykkösaamu, Yle Radio Suomen Onnen sävel, YleX Aamu sekä Yle Puheen Politiikkaradio.
Sisältökokonaisuuksien osuudet radion ohjelmatunneista 2018, yht. 47 234 tuntia

- 52% Kulttuuri ja viihde
- 20% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
- 18% Asia
- 6% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset
- 3% Urheilu
- 1% Draama
- 0% Lapset ja nuoret
Yle Areenan käynnistyksen kasvoivat 100 miljoonalla, Pirjo ja Ryhmä Hau suosituimmat
- Areenassa tehtiin 620 miljoonaa käynnistystä joko video- tai audiotallenteisiin tai suoriin radio- ja tv-lähetyksiin – siis keskimäärin lähes 1,7 miljoona käynnistystä joka päivä. Käynnistykset kasvoivat lähes sadalla miljoonalla
- Areena tavoitti viikoittain 53 % ja päivittäin 36 % suomalaisista.
Yle Areenassa eniten kiinnostivat Pirjo, Ryhmä Hau, Karppi ja Sorjonen.
Verkossa luettiin tutkivan journalismin reportaaseja ja osallistuttiin kisoihin
- Ylen verkko- ja mobiilipalveluissa vieraili keskimäärin kuukauden aikana 3 579 000 suomalaista. Tämä on yhteensä yli 860 miljoonaa käyntiä vuoden aikana.
- Tavoitimme verkkopalveluillamme viikoittain 63 prosenttia Suomen yli 15-vuotiaista eli noin 2,7 miljoonaa suomalaista.
Luetuimmat verkkojuttumme käsittelivät mm. elokuva-alan vallankäyttöä, parisuhdeväkivaltaa sekä erityislasten kohtelua hoitolaitoksissa.
Suomalaiset testasivat myös tietämystään olympialaisten Kisapähkinä-testissä sekä jalkapallon MM-kisojen Futistietäjä-pelissä.
Katso lisää katsotuimpia, kuunnelluimpia ja luetuimpia sisältöjämme Yle asiakkuudet -esityksestä (pdf).