Hyppää pääsisältöön
Yle yhtiönä

Ylen vuosi 2018

Yhteiskunnalliset sisältöhankkeet

Toteutamme isoja yhteiskunnallisia sisältöhankkeita, joissa yhteistyössä eri tahojen kanssa etsitään ratkaisuja ajankohtaisiin, polttaviin kysymyksiin suomalaisia osallistamalla.

Tällaisia ovat esimerkiksi

  • mielenterveysongelmiin pureutuvan Sekasin-konseptin toinen tuotantokausi, jonka kohderyhmänä olivat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret miehet
  • monimediainen ja osallistava Mennään metsään -polkujuoksukierros, joka kannusti kaikkia liikkumaan ja etsimään elämyksiä luonnosta
  • erityisesti seniorien media- ja digitaitoja vahvistava kampanja Nettiä ikä kaikki, johon haastettiin mukaan myös nuoret
Kuvassa takarivissä vasemmalta oikealle Anna Kauppinen, Pietari Salmi ja Matias Varjonen. Etualalla Priya Härkönen.
Uutisluokkalaiset pääsevät kokeilemaan uutisten kirjoittamista Ylen toimittajien avustamina. Kuvassa takarivissä vasemmalta oikealle Anna Kauppinen, Pietari Salmi ja Matias Varjonen. Etualalla Priya Härkönen. Kuva: Jyrki Valkama / Yle Yle Uutisluokka,Yle

Yle Uutisluokka – mediataitoja koululaisille

Yle Uutisluokka on Ylen mediakasvatushanke, jossa 11–18-vuotiaat tekevät uutisia omista aiheistaan, harjoittelevat medialukutaitoja ja saavat oman äänensä kuuluviin yhteiskunnassa.

Koululaiset tekevät uutisia julkaistavaksi koulujen ja Ylen verkkosivuilla. Tukenaan heillä on joukko Ylen uutistoiminnan journalisteja vapaaehtoisina uutiskummeina. Hankkeen tavoitteena on tukea kouluja mediakasvatuksessa ja opettaa nuorille luotettavan uutistoiminnan pelisääntöjä sekä samalla lisätä heidän kiinnostustaan yhteiskunnallisiin asioihin. Yle Uutisluokka tarjoaa verkkosivuillaan kouluille myös opetusmateriaalia mediataitojen harjoitteluun ja Triplet-mobiilisovelluksen, jota käyttää jo 12 000 opettajaa.

Vuonna 2018 Yle Uutisluokka panosti erityisesti medialukutaidon opettamiseen. Kummit kiersivät kouluissa puhumassa valeuutisista, kuva- ja videohuijauksista, lähdekritiikistä ja toimittajan työn pelisäännöistä. Uutisluokka oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa eri mediatalojen yhteistä Faktana kiitos -kiertuetta.

Yhdessä hyvän asian puolesta

Olemme yhteistyökumppanina monissa kampanjoissa yhteisen hyvän puolesta. Teemme yhteistyötä yleishyödyllisten järjestöjen kanssa alueellisesti ja valtakunnallisesti heikoimmassa asemassa olevien auttamiseksi. Emme käytä varoja suoriin lahjoituksiin, mutta voimme tarjota ilmaista lähetysaikaa yhteiskunnallisesti arvokkaille kampanjoille tai nostaa tärkeitä teemoja esille sisällöissämme.

Esimerkkejä Yle tukemista keräyksistä:

  • Nenäpäivä
  • Hyvä Joulumieli
  • Yhteisvastuukeräys
  • Earth Hour-kampanja
  • Entisten Nuorten sävellahjan ja Tongåvanin keräyskohteet

Nenäpäivä-keräys on Suomen suurin hyväntekeväisyyskampanja, jonka järjestää Nenäpäivä-säätiö yhteistyössä yhdeksän tunnetun avustusjärjestön kanssa. Tuemme kampanjaa ohjelmatoiminnallamme.

Keräyksen tuotto oli vuonna 2018 noin 2,3 miljoonaa euroa (11/2018) ja se käytetään kehitysmaiden lasten hyväksi. Nenäpäivä-lahjoituksilla edistetään lasten terveyttä, ravinnonsaantia ja koulunkäyntiä Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa. Nenäpäivän yhteydessä nuorisokanava YleX järjesti osallistumiseen kannustavan Naurumaratonin, joka keräsi kampanjalle yli 100 000 euroa.

Hyvä Joulumieli -keräys tukee vähävaraisia ja muuten vaikeassa olevia lapsiperheitä kotimaassa. Olemme olleet yhteistyössä mukana 22 vuoden ajan Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton kumppanina. Keräyksen 2 miljoonan euron tuotolla järjestöt hankkivat 28 000 ruokalahjakorttia vähävaraisille perheille.