Hyppää pääsisältöön

Antti Hirvonen: Yle järjestää ensimmäistä kertaa nuorille tarkoitetun medialeirin – Kioski Creator Week kokoaa saman katon alle alan kovimmat ammattilaiset ja tulevaisuuden mediagurut!

Antti Hirvonen
Antti Hirvonen Kuva: Jyrki Valkama / Yle henkilökuvat (valokuvat)

Yle Kioski on ollut olemassa reilut neljä vuotta. Aloitimme osana Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen kehityslaboratoriota, nykyistä Yle News Labia, tehtävänämme uudistaa uutiset ja tavoittaa journalismilla nuoret.

Kuten kehitystoiminnassa aina, tekijöiden on uskallettava kyseenalaistaa vanha ja hypättävä reippaasti uuteen. Pengottava perinteistä ja tuttua tonttia, löydettävä sieltä uutta, mutta ennen kaikkea hoksattava, mistä muualta uusia ratkaisuja voisi löytyä. Ja uuden etsijä on lähes aina yksin. Ei ole ketään, jota kopioida tai jolta kysyä neuvoa.

Kuluneen neljän vuoden aikana Yle Kioski on onnistunut löytämään oman tapansa toimia ja uudistanut journalistista kerrontaa niin, että nyt jo lähes 70 prosenttia 15–29-vuotiaista tuntee Kioski-brändin ja noin puolet ikäluokasta kuluttaa sen sisältöjä joka viikko useilla eri sosiaalisen median alustoilla.

Ajattelimme, että olemme saattaneet oppia jotakin sellaista, josta on tärkeää kertoa muillekin. Siksi päätimme järjestää historiansa ensimmäisen Kioski Creator Weekin – medialeirin, jossa nuorille tulevaisuuden media-ammattilaisille ja journalisteille avataan kaikkea sitä, mitä Kioskissa on vuosien aikana opittu.

Toivomme, että opimme myös itse leirin aikana ja saamme uusia ideoita sekä inspiroivia ajatuksia, jotka vievät meitä eteenpäin.

Kioski Creator Week järjestetään tulevana kesänä, 19.–23. elokuuta. Leirin tarkempi paikka on vielä auki, mutta se pidetään Etelä-Suomen alueella. Haku leirille on päällä parhaillaan. Leiri on tarkoitettu 18–25-vuotiaille mediasta kiinnostuneille nuorille, jotka ovat jo jonkin verran tehneet itsekin sisältöjä. Leirille valitaan mukaan noin 25 osallistujaa.

Uskomme ja toivomme, että pystymme osaltamme auttamaan uusia tekijöitä oppimaan ja oivaltamaan uutta siitä, mitä sisällön tekeminen tulevaisuudessa on. Viikon aikana leiriläisiä sparraavat alan kovimmat ammattilaiset, mukaan lukien Yle Kioskin työntekijät.

Toivomme, että opimme myös itse leirin aikana ja saamme uusia ideoita sekä inspiroivia ajatuksia, jotka vievät meitä eteenpäin. Haluamme tietää ja tuntea entistä paremmin, mitä Yle Kioskilta odotetaan ja miten voisimme edelleen kehittää sisältöjämme ja konseptejamme niin, että ne olisivat mahdollisimman hyviä nuorille, myös tulevaisuudessa.

Kioski Creator Week -medialeiristä on tarkoitus synnyttää jokavuotinen tapahtuma. Leiri on osallistujilleen ilmainen.

Odotan innokkaan uteliaana tulevaa leiriviikkoa!

Antti Hirvonen
Ylen nuorisomedioiden päällikkö

Lue myös - yle.fi:stä poimittua