Hyppää pääsisältöön

Yle Beta Day järjestetään 7.5. – Teemana “Internet of Humans”

Amanda Solosky
Amanda Solosky Kuva: Amanda Solosky henkilökuvat (valokuvat)

Vuoden 2019 Yle Beta Day -tapahtuma järjestetään tiistaina 7.5. Helsingissä. Pääpuhujana kuullaan viihdeteollisuudessa mainetta niittäneen Rival Theoryn toimitusjohtajaa Amanda Soloskya, jonka tavoitteena on tarjota kaikille mahdollisuus digitaaliseen kaksoseen.

Ensin yhdistimme tietokoneet verkkoon. Sitten kehitimme esineiden internetin. Seuraavaksi yhdistämme digitaalisuuden itseemme – lopputuloksena Internet of Humans, ihmisten internet.

Mitä tapahtuu, kun biologiamme sulautuu osaksi digitaalisuutta ja olemme osa verkkoa? Millaisia uusia mahdollisuuksia, ja toisaalta eettisiä pohdintoja, digitaaliset kaksoiskappaleet ja ihmisten virtuaalisuus saavat aikaan?

Tervetuloa Yle Beta Day – Internet of Humans -tapahtumaan 7.5.2019 G Livelabiin, Helsinkiin!

Ohjelma

8:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvit

9:00 Tervetuliaissanat: Anssi Komulainen, Yle Beta

9:15 Pääpuhuja: Amanda Solosky, perustaja ja toimitusjohtaja, Rival Theory

10:00 Paneelikeskustelu

  • Amanda Solosky, perustaja ja toimitusjohtaja, Rival Theory
  • Hanna Haaslahti, mediataiteilija
  • Silja Martikainen, tutkijatohtori, kognitiivisen aivotutkimuksen yksikkö, Helsingin yliopisto
  • Cecilia Wikman, paneelin vetäjä, vuorovaikutuksen tuoteomistaja, Yle

11:00 Demo: Yle Twitchbot – sosiaalisen robotiikan design sprint

11:20 Yle Beta 2019–2020

12:00 Tapahtuma päättyy

Katso tapahtuman live-stream täältä!

Tapahtumapaikka: G Livelab, Yrjönkatu 3, Helsinki

Internet of Humans -tapahtuman puhujat

Amanda Solosky, perustaja ja toimitusjohtaja, Rival Theory
Rival Theory kehittää ihmisenkaltaista tekoälyä ja realistisia hahmoja viihdeteollisuuteen. Yhtiön toimitusjohtaja Amanda Solosky on kehittänyt tekoälyyn perustuvia tuotteita interaktiivisen viihteen, virtuaalitodellisuuden ja Hollywoodin käyttöön kahdessakymmenessäkuudessa maassa.

Hanna Haaslahti, mediataiteilija
Hanna Haaslahti työskentelee kuvan ja vuorovaikutuksen parissa. Hän on erityisen kiinnostunut koneiden muodostamista sosiaalisista suhteista. Haaslahden tuorein taideteos Captured on osallistava installaatio, jonka avulla ihmiset voivat astua virtuaalimaailmaan digitaalisena kaksoiskappaleena.

Silja Martikainen, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto, kognitiivisen aivotutkimuksen yksikkö
Silja Martikainen tutkii digitaalista ja kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta. Hän on mukana tutkimushankkeessa, jonka tavoitteena on tuottaa uutta tietoa laadukkaan vuorovaikutuksen mekanismeista ja luoda mahdollisuuksia tunnetiedon käyttämiseen palvelujen, asiakaskokemusten ja applikaatioiden suunnittelussa.

Minja Axelsson, Robotics Designer, Futurice
Futuricen robotiikkamuotoilija Minja Axelsson oli vetovastuussa Ylen ja Futuricen yhteisessä design sprintissä, jossa tutkittiin sosiaalisen robotiikan käyttökohteita mediatuotannossa.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Selaa Yle Betan projekteja

Anna palautetta Yle Betasta


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.
  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

  • Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

    Hakkerit kokoontuivat viikonlopuksi kulttuurin kimppuun.

    Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -kulttuurihackathoniin, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta