Hyppää pääsisältöön

Yle Beta Day järjestetään 7.5. – Teemana “Internet of Humans”

Vuoden 2019 Yle Beta Day -tapahtuma järjestetään tiistaina 7.5. Helsingissä. Pääpuhujana kuullaan viihdeteollisuudessa mainetta niittäneen Rival Theoryn toimitusjohtajaa Amanda Soloskya, jonka tavoitteena on tarjota kaikille mahdollisuus digitaaliseen kaksoseen.

Ensin yhdistimme tietokoneet verkkoon. Sitten kehitimme esineiden internetin. Seuraavaksi yhdistämme digitaalisuuden itseemme – lopputuloksena Internet of Humans, ihmisten internet.

Mitä tapahtuu, kun biologiamme sulautuu osaksi digitaalisuutta ja olemme osa verkkoa? Millaisia uusia mahdollisuuksia, ja toisaalta eettisiä pohdintoja, digitaaliset kaksoiskappaleet ja ihmisten virtuaalisuus saavat aikaan?

Tervetuloa Yle Beta Day – Internet of Humans -tapahtumaan 7.5.2019 G Livelabiin, Helsinkiin!

Ohjelma

8:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvit

9:00 Tervetuliaissanat: Anssi Komulainen, Yle Beta

9:15 Pääpuhuja: Amanda Solosky, perustaja ja toimitusjohtaja, Rival Theory

10:00 Paneelikeskustelu

  • Amanda Solosky, perustaja ja toimitusjohtaja, Rival Theory
  • Hanna Haaslahti, mediataiteilija
  • Silja Martikainen, tutkijatohtori, kognitiivisen aivotutkimuksen yksikkö, Helsingin yliopisto
  • Cecilia Wikman, paneelin vetäjä, vuorovaikutuksen tuoteomistaja, Yle

11:00 Demo: Yle Twitchbot – sosiaalisen robotiikan design sprint

11:20 Yle Beta 2019–2020

12:00 Tapahtuma päättyy

Katso tapahtuman live-stream täältä!

Tapahtumapaikka: G Livelab, Yrjönkatu 3, Helsinki

Internet of Humans -tapahtuman puhujat

Amanda Solosky, perustaja ja toimitusjohtaja, Rival Theory
Rival Theory kehittää ihmisenkaltaista tekoälyä ja realistisia hahmoja viihdeteollisuuteen. Yhtiön toimitusjohtaja Amanda Solosky on kehittänyt tekoälyyn perustuvia tuotteita interaktiivisen viihteen, virtuaalitodellisuuden ja Hollywoodin käyttöön kahdessakymmenessäkuudessa maassa.

Hanna Haaslahti, mediataiteilija
Hanna Haaslahti työskentelee kuvan ja vuorovaikutuksen parissa. Hän on erityisen kiinnostunut koneiden muodostamista sosiaalisista suhteista. Haaslahden tuorein taideteos Captured on osallistava installaatio, jonka avulla ihmiset voivat astua virtuaalimaailmaan digitaalisena kaksoiskappaleena.

Silja Martikainen, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto, kognitiivisen aivotutkimuksen yksikkö
Silja Martikainen tutkii digitaalista ja kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta. Hän on mukana tutkimushankkeessa, jonka tavoitteena on tuottaa uutta tietoa laadukkaan vuorovaikutuksen mekanismeista ja luoda mahdollisuuksia tunnetiedon käyttämiseen palvelujen, asiakaskokemusten ja applikaatioiden suunnittelussa.

Minja Axelsson, Robotics Designer, Futurice
Futuricen robotiikkamuotoilija Minja Axelsson oli vetovastuussa Ylen ja Futuricen yhteisessä design sprintissä, jossa tutkittiin sosiaalisen robotiikan käyttökohteita mediatuotannossa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.