Hyppää pääsisältöön

Yle tavoittaa yhä useamman suomalaisen – jo 96 prosenttia käyttää Ylen palveluita joka viikko

Pitkän aikavälin asiakkuustavoiteet, selitetty tekstissä
Pitkän aikavälin asiakkuustavoiteet, selitetty tekstissä tavoitteet,asiakkuus,Yle

Kevään 2019 kanava- ja palvelumielikuvatutkimuksen (KMK) mukaan Ylen tavoittavuus on kasvanut. Yle myös saavutti kaikki pitkän aikavälin asiakkuustavoitteensa alkuvuoden aikana.

Yle tavoittaa viikossa 96 prosenttia suomalaisista. Luku on koko mittaushistorian korkein. Edellisessä tutkimuksessa vastaava luku oli 95 prosenttia. Päivittäin Yle tavoittaa suomalaisista 79 prosenttia. Tavoittavuus on kasvanut erityisesti Ylen verkko- ja mobiilipalveluissa, joista Yle Areena tavoittaa eniten.

Viikkotavoittavuutta nosti erityisesti alle 45-vuotiaiden käyttämät sisällöt. Yle Areenan katsotuimpia olivat Ruotsin risteilylle sijoittuva minidraamasarja M/S Romantic ja nuorten kaupunkilaisten aikuistumista kuvaava komediasarja AIKUISET. Televisiossa kiinnosti eniten Hiihdon MM-kisat Itävallan Seefeldissä.

“Tämä on uskomattoman hieno tulos, joka vetää nöyräksi. Yle on kaikkia suomalaisia varten ja työ merkityksellisten sisältöjen ja hyvien palvelujen eteen jatkuu. Tulos myös kertoo, että perinteisiin mediataloihin luotetaan, kun mediamaisema pirstaloituu”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Ylen medioiden tavoittavuudet, selitetty tekstissä
Ylen medioiden tavoittavuudet, selitetty tekstissä tavoittavuus,media

Suomalaiset myös arvostavat Yleä yhä enemmän. Kysyttäessä Ylen olemassaolon tärkeyttä suomalaisessa yhteiskunnassa Yle sai arvosanan 8,4 asteikolla 1–10 (tavoite: 8). Edellisessä tutkimuksessa arvosana oli 8,2.

Myös Ylen henkilökohtainen tärkeys on kasvanut. Suomalaiset antoivat Ylen henkilökohtaisesta tärkeydestä arvosanan 7,5 (tavoite: 7,2). Tätä ennen Yle sai arvosanaksi 7,3.

Ylen tilaaman tutkimuksen toteutti Taloustutkimus. Tutkimukseen vastasi 2 635 suomalaista.